شروط آمریکا برای سوخت ۲۰ درصد ایران

به گزارش افکارخبر، علی‌اکبر صالحی امروز در چهارمین جشنواره «جابر بن حیان» که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است با اشاره به شرایط هسته‌ای کشور، اظهار داشت: یکی از افتخارات کشور که باعثشد ایران در عرصه بین‌الملل قدرتمندانه ظاهر شود دستیابی فناوری هسته‌ای بود.

وی افزود: چند وقت قبل عربستان گفته بود «هر چه به ایران می‌دهید باید به ما هم بدهید» این نشان دهنده توان ملت ایران است.

*شروط آمریکا و روسیه برای ارائه سوخت ۲۰ درصد به ایران در سال ۸۸

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: سال ۸۸ که بنده در سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کردم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتیم که سوخت رآکتور اراک تمام شده و احتیاج به سوخت داریم. اقای البراده‌ای روزی من را به منزل خود دعوت کرد و پاسخ روسیه و آمریکا در برابر تقاضای ایران برای دریافت سوخت ۲۰ درصد را به من نشان داد که این دو کشور برای ارائه سوخت به ایران چندین شرط گذاشته بودند که برخی از شروط حاکمیت ملی ما را زیر سوال می‌برد.

صالحی ادامه داد: وقتی بنده به ایران بازگشتم به آقای احمدی‌نژاد که آن زمان رئیس‌جمهور وقت بود گفتم اینها به ما سوخت ۲۰ درصد نمی‌دهند. شما امکانات را از نظر مالی فراهم کنید ما تجربه داریم و خودمان به دنبال ساخت سوخت ۲۰ درصد می‌رویم.

*آغاز تلاش ایران برای تولید سوخت ۲۰ درصد


وی عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود در طول دو سال و نیم سوخت را به ایران می‌دهد اما زمانی که خودمان کار را شروع کردیم و افرادی همچون شهریاری‌ها در این عرصه وارد شد در کم‌تر از دو سال سوخت را تولید کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: کار کردن با مواد رادیو اکتیو ۲۰ درصد می‌توانست خطرآفرین باشد و این موضوع نیاز به محاسبه داشت اما شخصی را نداشتیم که بتوانیم این محاسبات را انجام دهد. شهید شهریاری اعلام کرد که می‌تواند این محاسبات را انجام دهد و انصافاً محاسبات دقیقی را انجام داد.

صالحی افزود: برای ساخت سوخت ۲۰ درصد فعالیت را از صفر شروع کردیم و توانستیم سوخت را تولید کنیم. به یاد دارم که در آن زمان صدای آمریکا می‌گفت ایرانی‌ها دروغ می‌گویند اما در پاسخ به آنها گفتم گزارش آژانس پاسخ شما را خواهد داد. هم اکنون رآکتور تهران با این سوخت اداره می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی آقای شهریاری اقدام به انجام محاسبات لازم کرد ناگهان خبر شهادت او به گوش ما رسید. شهریاری امید کشور در عرصه انرژی هسته‌ای بود و زمانی که وی شهید شد با خود گفتم ادامه محاسبات چه می‌شود. در سفری که به اصفهان رفتم همکاران شهریاری گفتند که او از روزی که محاسبات را آغاز کرد برای ما دوره‌های آموزشی گذاشته بود و بیش از ۱۰ نفر در این زمینه آموزش داده بود.

*نتیجه مذاکرات ایران را در سکوی پرتاب قرار داده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در چالش سنگین مذاکرات هسته‌ای که ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی داشت ایران به لطف خدا و با حمایت ملت با اقتدار اقدام به مذاکره کرد و نتیجه مذاکرات این شده است که جمهوری اسلامی در سکوی پرتاب قرار گرفته است.

صالحی ادامه داد: اگر برجام به سرانجام نهایی برسد از سال آینده شاهد حرکت شتابان کشور در تمام عرصه‌ها خواهیم بود به شرط آنکه منافع ملی را به منافع شخصی خود مقدم بدانیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: باید تلاش کنیم تا خلاقیت محوری و ابتکار محوری در مدارس کشور مورد توجه قرار گیرد. هم اکنون برخی از دانش‌آموزان استاد تست زدن هستند اما آموخته‌های آنها عمقی ندارد در حالی که باید تلاش کنیم تا دانش‌آموزان پرسشگر تربیت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بحثمدرک‌گرایی باید از ذهن دانش آموزان پاک شود تا آنها به دنبال اساس علم باشند. بنده زمانی که در دانشگاه ام آی تی تحصیل می‌کردم استادی داشتم که مدرک لیسانس داشت اما سطح معلومات آن به قدری بالا بود که تعداد زیادی دانشجوی دکتری را تربیت می‌کرد.