سفر ظریف در آینده نزدیک به غرب آفریقا

به گزارش افکارخبر، وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همنای غنایی خود گفت: وزیر خارجه غنا دیروز دیدارهایی با شرکت های ایرانی داشت.

وی ادامه داد: برای گفتگو در موزد تامین اترژی به ویژه برق در غنا _ برای مبارزه با تروریسم و افراط در منتطقه و افریقا همکاری خواهیم داشت و اینده بسیار خوبی برای روابط ایران وغنا پیش بینی می‌کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: برای روابطمان با آفریقا اهمیت خاصی قائلیم و در آینده نزدیک به غرب آفریقا سفر می‌کنم و در حوزه‌های مختلف امکان خضور فعال در غنا را داریم، امیدوارم همکاری‌ها گسترش یابد و در این زمینه نه تنها بخش دولتی بلکه بخس غیردولتی نیز در دو کشور با هم همکاری خواهند داشت.

ظریف افزود: سیاست اصولی ایران همواره داشتن روابط بسیار خوب با همه همسایه ها است و اولویت ما این است که کشورهای منطقه در مشکلات به ویژه خشونت و افراط و فرقه گرایی همکاری کنند، منافع ما و عربستان بسیار مشترک است به دنبال این بوده‌ایم که روابط سازنده با مصر داشته باشیم

وی اضافه کرد: ما با مردم آفریقای جنوبی برای مبارزه با اپارتاید همکاری داشته‌ایم و دارای اشتراکات بسیار با این کشور هستیم در عین خال چالش های مشترکی داریم.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: رابطه ما با آفریقا روابطی مبتنی بر احترام متقابل است و ما برای مردم و دولت غنا ارزش زیادی قایل هستیم زیرا انها در جنگ تحمیلی در کتار ما بودند و از حق مردم ایران دفاع کردند به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم غنا خواهد بود.

" هانا سرواتته " وزیر امورخارجه غنا در ادامه اظهار داشت: ایران کشوری است با ظرفیت‌های بالا و توانمندی‌های بسیار و کشور من امیدوار است بتواند بهترین سطح روابط را با ایران داشته باشد و ارتقای روابط فرهنگی بهداشتی و مبارزه یا تروریسم را از طریق ایران دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ظریف چالش تروریسم و افراط در منطقه و مناطق بسیاری از قاره افریقا چالش بسیار مهمی است که باید با همکاری همه کشورها رفع شود و از این فرصت برای ارتقای سطح روابط همکاری برای مبارزه با بی سوادی ارتقای سطح فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

پاسخ به خبرنگاران

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ یه سوالی پیرامون اظهارات " حسن هیکل " تخلیلگر مصری مبنی بر اینکه مصر می‌خواهد بین ایران و عربستان واسطه شود گفت: منطقه اولویت اصلی سیاست خارجی ما بوده و سیاست ما توسعه سیاسی و اقتصادی و امنیت پایدار کشورهای منطقه اولویت ما است.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه باید در مشکلاتی که در منطقه و متاسفانه در برخی از مناطق آفریقایی از جمله نیجریه بروز کرده همکاری مسترک داشته یاشند و نیاز برخورد با این معضلات و مشکلات در روابط ایران و عربستان وجود دارد، منافع ما و سایر کشورهای منطقه مشترک است، مصر کشوری مهم و با فرهنگ قوی است و همواره در تلاش هستیم تا روابطمان با کشورهای منطقه را تقویت کنیم.

ظریف در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه افریقا در سیاست خارجی دولت گفت: آفریقا در سیاست خارجی ما جایگاه خاصی دارد و ما قبل از پایان سال ۹۴ میزبان رییس جمهور غنا به دعوت دکتر روحانی هستیم.

وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد: غنا اولین کشوری است که در برابر استعمار و استبداد مقاومت کرد و در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران در منار مردم بود و لذا غنا ارزش احساسی برای مردن ایران دارد به همین دلیل هم ایران همیشه در کنار مردم و دولت غنا بوده است، در این دیدار زمینه همکاری هاش مشترک بین ایران و غنا را بررسی کردیم.

وی تصریح کرد: به دستاوردهای کمیسیون مشترک میان ایران و غنا بسیار امیدوار هستیم.

وزیرخارجه غنا با اشاره به دانشجویان غنایی در ایران گفت: تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان غنایی به صورت بورسیه در ایران مشغول به تحصیل هستند و امیدوار هستیم روابط اموزشی و علمی ما با ایران تقویت شود.