داوران بیکار می‌شوند برای هم خط و نشان می‌کشند!

به گزارش افکارخبر، سیدرضا افتخاری در خصوص بحثسرمربی تیم ملی فوتسال و همچنین حاشیه‌هایی که این روزها در لیگ برتر و بحثداوری افتاده صحبت‌هایی را انجام داد که در زیر می‌خوانید.

وضعیت خسوس سرانجام به کجا کشیده شد؟

ما روز گذشته منتظر پاسخ خسوس بودیم و حتی چند بار هم با او تماس گرفتیم که در دسترس نبود. سرانجام پسرش پاسخ ما را داد که به علت شکستن دست و پای برادرش پدرش یعنی خسوس نمی‌تواند به ما پاسخ دهد و در بیمارستان درگیر برادرش است. به همین دلیل ما هم امروز را برای پاسخ دادن خسوس مشخص کردیم و قرار است امروز تعیین تکلیف شود.

به نظر نمی‌رسد که او نمی‌خواهد جواب مسئولان را بدهد؟!

خیر. ما امروز روز پایانی است که منتظر او خواهیم بود و دیگر در روزهای آینده معطل نخواهیم شد. روز گذشته هم با کفاشیان صحبت کردم و قرار بر این شد که منتظر پاسخ خسوس بمانیم و پس از آن در مورد سرمربی تیم ملی تصمیم بگیریم.

کفاشیان با حضور سرمربی خارجی چندان موافق نیست.

از اول هم گزینه داخلی مدنظر بود. البته کفاشیان با توجه به اینکه خسوس نسبت به فوتسال ما شناخت داشت بدش نمی‌آمد که او به عنوان سرمربی به کار خود ادامه دهد. مشکلات مالی فدراسیون همچنان پابرجاست اما رئیس فدراسیون فوتبال معتقد بود که خسوس ارزش دارد که با این شرایط در ایران حاضر شود اما باید بگویم ته دل کفاشیان با حضور سرمربی خارجی موافق نیست. حالا قرار است اگر کار به جایی رسید که در مورد سرمربی آینده تیم ملی تصمیم بگیریم جلساتی را برگزار کنیم و امروز و فردا تصمیم نهایی خود را بگیریم.

پس با این شرایط حضور مربی خارجی منتفی است؟

قرار است تصمیم گرفته شود. من هم قطعا با رئیس فدراسیون فوتبال گزینه خود را هماهنگ می‌کنم تا در آینده بتوانیم راحت کارمان را انجام دهیم. نمی خواهیم فردی را به فدراسیون فوتبال تحمیل کنیم. هنوز این موضوع مشخص نشده. اگر بتوانیم مشکلات مالی را حل و فصل کنیم با گزینه‌های خارجی وارد مذاکره خواهیم شد. در این وضعیت باید یک مربی بزرگ و حرفه‌ای روی نیمکت تیم ملی بنشیند. مربیان داخلی باید تعامل و تفاهم داشته باشند و حتی در آینده خودشان بنشینند و یک گزینه داخلی معرفی کنند که اگر یک شکست خورد نیایند و علیه‌اش مصاحبه کنند.

اما به نظر می‌رسد تعامل و تفاهم بین مربیان داخلی غیرممکن باشد همانطور که وحید شمسایی هم در نشست مطبوعاتی خود این گونه گفت.

چرا باید محال باشد. دیر یا زود این اتفاق باید بیفتد. ما نمی‌توانیم مادام‌العمر از مربی خارجی استفاده کنیم. باید مربیان داخلی ما به حدی برسند که بتوانند در کنار یکدیگر با تعامل و تفاهم کار کنند نه این که با یک باخت شرایطی به وجود بیاید و مانند داستان علی صانعی در تیم ملی شود. شما مربی ژاپن را ببینید آنها سه بار مقابل ما شکست خوردند اما در پایان با ثبات در کادر فنی توانستند نتیجه بگیرند.

به نظر می‌رسد که کمیته فوتسال باید در این زمینه فصل‌الخطاب باشد و با حمایت از سرمربی خود به تمام این مسائل پایان بدهد؟

حمایت ما سر جای خودش است. هر شخصی که فدراسیون تشخیص بدهند در کادر فنی قرار خواهد گرفت اما افکار عمومی هم باید در کنار تیم ملی حضور داشته باشند و حمایت کنند. نباید این گونه باشد که سرمربی تیم ملی تنها یک تیم باشگاهی و یکسری افراد خاص را مدنظر بگیرد. باید تمام کشور را زیر نظر داشته باشد همانطور که خسوس این کار را کرد و کسانی را دعوت می‌کرد که کسی فکرش را نمی‌کرد.

به نظر می‌رسد صحبت‌هایتان به وحید شمسایی باز می‌گردد؟!

شمسایی در صورت پذیرفتن مسئولیت باید مقابل خواسته‌های خود بایستد. تیم ملی شوخی‌بردار نیست. همه از تیم ملی توقع دارند و به این راحتی نیست. انتظارات زیاد است. فردی که روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند امکان دارد خیلی از شرایط خود را از دست بدهد اما مجبور است که این کار را بکند تا تیم ملی به موفقیت برسد. باید مقابل خیلی از دوستان خود بایستد. من فکر می‌کنم با این استعدادی که وحید دارد نباید او را تنها بگذاریم و باید به او کمک کنیم.

پس با این تفاسیر گزینه‌های خارجی باقی می‌ماند که صحبت از حضور مارکوس سوراتو و خوزه گارسیا می‌شود.

ما رزومه سوراتو را گرفته‌ایم و در مورد سرمربی اسپانیایی صحبتی نکرده‌ایم. سوراتو رزومه خوبی دارد و چندین سال در تیم ملی فوتسال برزیل سرمربیگری کرده و او را به کفاشیان هم معرفی کردم تا در صورت عدم حضور خسوس او به ایران بیاید. سوراتو در مورد حضورش در ایران اظهار علاقه کرده است. من به صورت مستقیم با او مذاکره نکردم بلکه نماینده‌ام با او صحبت کرده است و حالا به او گفته‌ایم که منتظر بماند تا جواب او را امروز و فردا بدهیم. او شناخت خوبی از فوتسال ایران دارد و چندین بار مقابل تیم ملی قرار گرفته است. از همه مهم‌تر این است که شرایط او سفت و سخت نیست.

یعنی او هم مثل خسوس کم‌هزینه است؟!

بله شاید آسان‌تر از خسوس هم باشد. او مسائل مالی برایش مهم نیست بلکه به دنبال این است که بتواند اعتباری به دست آورد. به همین دلیل هم ایران را انتخاب کرده است. سوراتو هم‌اکنون سرمربی تیم فوتسال الوحده امارات است. شاید اماراتی‌ها پول زیادی بدهند اما کیفیت ندارند و این گونه مربیان هم به دنبال به دست آوردن اعتبار هستند تا اینکه دنبال مسائل مالی باشند. او وابستگی به هیچ شخصی هم ندارد و نه در داخل کسی به ما او را معرفی کرده و نه در خارج. اتفاقی متوجه شدیم که او با تیم ملی خاصی قرارداد ندارد و اگر به ایران بیاید می‌تواند موفق باشد.

کمی از تیم ملی فاصله بگیریم. اخیرا بین داوران در فوتسال اختلاف‌هایی افتاده و حتی مسائلی که بین آنها به وجود آمده باعثشده پای آنها به کمیته اخلاق هم باز شود.

داوران وقتی بیکار میشوند برای هم خط و نشان میکشند! (با خنده). یک داور علیه چند داور دیگر مصاحبه کرد که این مسئله باعث شد داوران واکنش نشان دهند و پس از این اتفاق آن داور به دنبال جمع کردن مدارکی بود تا رفتارهای سایر داوران را نشان دهد. به هر حال باید کاری کنیم که حاشیهها به حداقل برسد. کمیته اخلاق هم در این مسئله ورود کرده و اگر به نتایجی برسد قطعا رای خود را اعلام میکند. لیگ ما در آسیا اول است و هیچ کشوری چنین لیگی را ندارد. به نظرم اهمیت لیگ کمتر از تیم ملی نیست. ما هم جلساتی را برگزار میکنیم تا بتوانیم وضعیت لیگ را در شرایط خوبی قرار بدهیم و کمتر شاهد اتفاقات و حاشیهها باشیم.