حمایت بیست و نهمین سناتور دموکرات از «برجام»

به گزارش افکارخبر، «پتی موری»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا حمایت خود را از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ اعلام کرد.

او بیست و نهمین نماینده مجلس سنا از حزب دموکرات است که به اردوگاه حامیان «برجام» پیوسته است. دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اطمینان از ماندگاری وتوی رئیس‌جمهور، در برابر رد «برجام» در کنگره به حمایت ۳۴ دموکرات و برای استفاده از قانون موسوم به «فیلیباستر» به حمایت ۴۱ دموکرات نیاز دارد. هر دوی این اقدام‌ها به اطمینان از عبور سند پایانی مذاکرات هسته‌ای از سد کنگره آمریکا منجر می‌شود.

«موری» در بیانیه‌ای که دقایقی پیش روزنامه هافینگتون‌پست آن را منتشر کرد نوشته است: «بعد از بررسی جزئیات و راه‌های جایگزین، شب‌بیداری‌های زیاد و گفت‌وگوهای مفید با بسیاری از دوستانم به این نتیجه رسیدم که این توافق بهترین فرصتی است که ما به عنوان یک راه حل دیپلماتیک قوی پیش رو داریم.»

مجلس ۱۰۰ عضوی سنا که ۵۴ عضو جمهوری‌خواه، ۴۴ دموکرات و دو نماینده مستقل دارد، با جمع‌آوری دو سوم کل آراء(۶۷ رأی) می‌تواند وتوی باراک اوباما را باطل و سند برجام را به طور کامل رد کند. این به معنای آن است که اوباما با داشتن حمایت ۳۴ دموکرات می‌تواند از دوام برجام با وتو مطمئن باشد.

نمایندگان دموکرات سنا، مطابق ساز و کارهای قانونی کنگره، در صورت برخورداری از دو پنجم کل آراء می‌توانند با یک ترفند قانونگذاری موسوم به «فیلیباستر» مانع وضع قطعنامه جمهوری‌خواهان شوند، که در این صورت حتی نیازی به وتوی رئیس‌جمهور نخواهد بود.

انتهای پیام/