چمران همچنان برکرسی ریاست می ماند؟!
گروه اجتماعی -

اصلاح طلبان لیست خود را برای انتخابات هیات رییسه روز گذشته اعلام کرده اند اما هنوز اعضای اصولگرای شورا به شفاف کاندیداهای مورد نظر خود برای هیات رییسه شورای شهر تهران اعلام نکرده اند.

به گزارشافکارخبر، احمد مسجدجامعی؛ رییس، احمد حکیمی پور؛ نایب رییس، ولی الله شجاع پوریان و محمد مهدی تندگویان به عنوان منشی، اسماعیل دوستی به عنوان سخنگو در انتخابات هیات رییسه سال سوم شورای چهارم شرکت می کنند.

اصولگرایان هم با ترکیب مهدی چمران؛ رییس، مرتضی طلایی؛ نایب رییس، الهه راستگو و ابوالفضل قناعتی به عنوان منشی و رضا تقی پور به عنوان سخنگو در انتخابات روز سه شنبه ۱۰ شهریور شرکت خواهند کرد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان این که احتمالا کلیت شورا با ترکیب فعلی هیات رییسه موافقت خواهند کرد گفت: به نظر می رسد افرادی که سال گذشته مسئولیت هایی در هیات رییسه داشتند به فعالیت هایشان ادامه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از اعضای هیات رییسه تمایلی به باقی ماندن در مسئولیت های سابق خود ندارند، گفت: طبیعی است اما به نظر نمی آید ترکیب حضور اصولگرایان در انتخابات هیات رییسه تغییر کند.

اما از نظر اعضای شورای شهر تهران کدام مدیریت در طول یک سالی که فرصت مدیریت داشتند موفقتر عمل کردند.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه فرایندی که تاکنون در شورای شهر چهارم طی شده، به دنبال این بوده که شورا را در مسیر کارآمدی، توانمندی و ارائه تسهیلات مناسب به مردم قرار دهد، گفت: ما قائل به این نیستیم که بگوییم دوره اول، دوره بد و دوره بعد دوره خوبی بوده است، چرا که ارزش گذاری بر این دوره مبتنی بر خوب و خوبتر است.

اما ما دوره آقای چمران را دوره خوبتری می دانیم و علت آن هم سابقه درخشان وی در مدیریت شهری است و معتقدیم چمران در حوزه مدیریت شهری نه تنها یک چهره ملی بلکه یک چهره بین المللی است و یک ظرفیت برای شورا محسوب می شود. به همین دلیل تحلیل من این است که ریاست چمران بر شورای شهر، آورده مثبت بیشتری نسبت به مدیر سابق دارد.

سروری معتقد است در دوره مدیریت چمران، فعالیت شورا کارشناسی تر بوده و نوع لوایح و طرح ها از نظر کمی و کیفی موفق تر از سال اول بوده است.

وی با بیان اینکه سال اول نگاه کلان تر و سال دوم نگاه اجرایی تر به مسائل شهری بوده است، گفت: آمد و رفت وزرا و مسئولین مختلف در شورا نشان داده که اتفاق خاصی پس از این رفت و آمدها نمی افتد و بیشتر جلسات، گفتار درمانی بوده. یعنی مسئولین در شورا حرفهایی زده اند و رفتند و پشت سرشان را هم نگاه نکردند. آقای زنگنه آمد و وعده هایی داد، اما چه شد؟ اما به عملکرد هر دو طرف نیز نقد دارم.

باید در سال سوم و چهارم با همکاری دولت و مجلس روی مدیریت یکپارچه شهری تمرکز شود. اگر این مشکل حل نشود در صورت بروز بحران در تهران ۱۰۰ فرمانده پیدا می شود که به جای آنکه مردم را از زیر آوار بیرون بکشند با هم دعوا می کنند. بافت های فرسوده یک زلزله و تهدید بالقوه علیه جان و مال مردم است و این موضوع همچنان بین دولت و شورا باقی مانده است.

مدیریت یکپارچه شهر حق و مطالبه عمومی است، حقی که دولتهای قبلی حاضر به دادن آن نیستند. برای دو سال آینده هم کورسویی دیده نمی شود که آبی از دولت و مجلس گرم شود و با لایحه ای که وزارت کشور برای دولتی کردن شهرداری ها و کاهش اختیارات شوراها داده، به نظر می آید به جای کاهش تصدی گری ها ولع زیادی هم برای گرفتن اختیارات باشد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران نیز معتقد است هیئت رئیسه سال دوم موفق تر از سال اول بوده است و این را از مقایسه مصوبات سال اول و دوم می گویم.
وی ادامه داد: در دوره دوم به دلیل جا افتادن اعضاء و مسلط شدن اکثریت به موضوعات مدیریت شهری و مقررات و گسترده آنها، عمق و نفوذ مصوبات نسبت به دوره اول بهتر و بیشتر بود، شاید در دوره اول مسائل عمومی بیشتر مطرح می شد ولی در دوره دوم بحثهای کارشناسی زیادی انجام شد.

او ضعف مشترک هر دو هیئت رئیسه را عدم استقرار سامانه های نظارتی عنوان کرد و گفت: افراد هیئت رئیسه که شامل رئیس، نائب رئیس و سخنگو و دو منشی است احتیاج به یک کارگروه یا پشتیبان دارند. علاوه بر این در تنظیم دستورجلسات، پیگیری مصوبات قبلی، همچنین تعیین ضرب العجل برای برخی موضوعات هیئت رئیسه به تنهایی قادر به مدیریت نیست، بنابراین اگر افرادی به هیئت رئیسه اضافه شوند می توانند به انجام بهتر امور کمک کنند.