فیلم «محمد رسول‌ الله(ص)» احتمالا روی فرش قرمز اسکار می‌ایستد

به گزارش افکارخبر، تمام جوایز سینمایی دنیا، صرف نظر از اینکه متهم به سیاسی‌بودن هستند و انگیزه‌های پشت‌پرده و پنهانی در داوری و اعطای آن‌ها وجود دارد، برای هر هنرمند و بازیگری رویای زیبا و فراموش‌نشدنی محسوب می‌شوند.

هر چند که همیشه در تمام دنیا به نحوه داوری و انتخاب آثار و برگزیدگان در جشنواره‌ها اعتراض وارد است، گلایه‌هایی که هرگز نه رسیدگی می‌شوند و نه پیگیری. اما هر هنرمندی که برای اعطای این جوایز خوانده می‌شود موجی از تحسین‌ها، انتقادات و پیشنهادها به سمت وی روانه می‌شود. جوایزی که هم دشمن می‌تراشند و هم پول می‌سازند.

یکی از جوایزی که هر ساله تمام بازیگران و هنرمندان سراسر دنیا به آن چشم می‌دوزند، جایزه مراسم اسکار است. تندیسی که برای بسیاری از افراد تبدیل به رویا شده و دوست دارند قبل از پایان دوره حرفه‌ای فعالیت هنری خود آن را لمس و عکس‌های افتخار‌آمیز ثبت کنند.

سینمای ایران هر سال از بین چند فیلمی که کاندیدای ارسال به جشنواره اسکار می‌شوند، یک اثر را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران روانه این اتفاق بزرگ هنری جهان می‌کند تا با شرکت در مراسم شانس خود را امتحان کند.

فیلم‌هایی که در کشورهای مختلف در طول یکسال اخیر اکران بیش از یک هفته داشته‌اند، می‌توانند کاندیدای حضور در این رویداد هنری بین‌المللی باشند.

در سینمای ایران فیلم‌های «همه چیز برای فروش» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و تهیه کنندگی علی‌اکبر ثقفی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی، «خانه‌ای کنار ابرها» به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری و تهیه کنندگی روح‌ا… برادری، «مجرد چهل ساله» ساخته شاهین باباپور و تهیه کنندگی سید محسن جاهد، «تمشک» سامان سالور، «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی و تهیه‌کنندگی محمد حسن نجم، «سیزده» ساخته هومن سیدی به تهیه‌کنندگی سعید سعدی، «دریا کنار» و کالسکه آرش معیریان به تهیه‌کنندگی سید محسن وزیری، «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی، «عصریخبندان» ساخته مصطفی کیایی و تهیه‌کنندگی منصور لشگری قوچانی، «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان و تهیه‌ءکنندگی علی مصفا، «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری، ‌ «ایران‌برگر» مسعود جعفری جوزانی به تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی، «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی و تهیه‌کننده محمد علی حسین‌نژاد، «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی، «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان، «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه‌کنندگی علی حضرتی، «گینس» ساخته محسن تنابنده و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، «نهنگ عنبر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم، «قصه‌ها» رخشان بنی‌اعتماد، «من دیه‌گو مارادونا هستم» بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، ‌ «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» ساخته کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی، «اسب سفید پادشاه» محمد حسین لطیفی به تهیه‌کنندگی محمد حسین لطیفی و مجید یاسر، ‌ «یاسین» حامد امرایی و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری، «مثل تو» به کارگردانی مسعود نوابی و تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان، «عشق و جنون» ساخته حسن نجفی و تهیه‌کنندگی محمدرضا محمدی و «قندون جهیزیه» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در طول این مدت اکران شده‌اند که از میان آن‌ها با بررسی محتوا و کیفیت فیلم‌ها با معیارهای انتخاب کاندیداها می‌توان حدس زد که فیلم‌های «ملبورن»، ‌ «سیزده»، «عصر یخبندان»، «رخ دیوانه»، ‌ «دوران عاشقی»، «خداحافظی طولانی»، ‌ «نهنگ عنبر» و «قندون جهیزیه» و فیلم فاخر «محمد رسول‌الله» شانس بیشتری دارند که در فهرست کاندیداها باشند. فیلم‌هایی که با اقبال مخاطبان مواجه شده‌اند و می‌توانند نمایندگان سینمای جمهوری اسلامی ایران باشند.

از این ۱۰ اثر سینمایی که در صورت قرار گرفتن در لیست کاندیداها شانس حضور در جشنواره اسکار را به دست می‌آورند، قرار است یک اثر به عنوان برگزیده نهایی راهی مراسم اسکار شود که شانس انتخاب فیلم تاریخی «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی از همه گزینه‌ها بیشتر است.

این فیلم که با هدف نشان‌دادن اخلاق و سیره پیامبر(ص) و اسلام واقعی و ایجاد وحدت بین شیعه و سنی ساخته‌شده، در میان اقدامات جنایتکارانه گروه‌های تکفیری که دم از اسلام می‌زنند، با پرچمی که نام «الله» و «محمد رسول‌الله» بر آن نقش بسته به تخریب چهره تابناک اسلامی می‌پردازند، مثل الماس می‌تواند بدرخشد و اسلام واقعی و شخصیت حقیقی پیامبر اسلام را به جهانیان معرفی کند تا آگاهی و شناخت جای خود را به جهل مدرن بدهد و رشته‌های گروه های افراطی و تکفیری پنبه شود.

این فیلم که در جشنواره مونترال کانادا هم حضور دارد، به وسعت شناخت اسلام واقعی در کشورهای غربی کمک شایانی میکند و پس از گذشت سالها از ساخت فیلم محمد رسولالله مصطفی عقاد، میتواند نگین درخشان سینمای ایران در مراسم اسکار باشد.