حمایت رئیس سابق موساد از توافق هسته‌ای

به گزارش افکارخبر، «افرایم هالووی» در گفت‌وگو با شبکه خبری «پی‌بی‌اس» درباره دلیل حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران گفت: «فکر می‌کنم این توافق راه‌ قابلیت‌های هسته‌ای نظامی ایران را حداقل برای یک دهه مسدود می‌کند».

وی افزود، معتقد است ترتیباتی که بر سر آنها توافق حاصل شده، حداقل به مدت یک دهه، پاسخ معتبری به تهدید نظامی ایران می‌دهد.

هالووی پیشتر توافق هسته‌ای ایران را تاریخی خوانده بود. او در توضیح این دیدگاه خود گفت: «چند سال قبل، ایرانی‌ها از بحثدرباره برنامه هسته‌ای خود بر مبنای گفت‌وگو و مذاکرات بین‌المللی خودداری می‌کردند. آنها می‌گفتند حق آنهاست که هر کاری می‌خواهند انجام دهند».

رئیس سابق موساد ادامه داد، اما اکنون آنها وارد مباحثمشروح درباره ظرفیت‌های خود شده‌اند و با توافقی موافقت کرده‌اند که تاسیسات متعدد ایران در آن فهرست شده است.

افرایم هالووی در ادامه با بیان اینکه ایران با حذف اولین و مهمترین عامل یعنی راکتور اراک موافقت کرده‌ است، اظهار داشت: «هسته این بُعد خاص قرار است تخریب شود و این یعنی ایرانی‌ها برای یک دهه آینده، دیگر ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای با هدف حمله به هیچ کشوری در جهان را ندارند. تنها به خاطر همین موضوع، می‌‌گویم پذیرش این توافق ارزشش را داشته است».

وی بر خلاف «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل که معتقد است توافق هسته‌ای راه را برای دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای هموار می‌سازد، معتقد است، این توافق راه دستیابی تهران به ظرفیت‌های هسته‌ای نظامی را مسدود می‌کند.

هالووی در تشریح موضع خود گفت: «همان طور که گفتم درباره مسئله اراک، واضح است که هسته‌ این راکتور قرار است، تخریب شود. فردو نیز که دارای سانتریفیوژهای بسیاری است، قرار است به تحقیقات علمی محدود شود. درباره نطنز نیز راه مشخصی برای نظارت بر فعالیت‌های این تاسیسات وجود دارد. بنابراین معتقدم این توافق ظرفیت‌های ایرانی‌ها برای پیشبرد ایده اصلی خود در هر سه این تاسیسات را متوقف کرده است».

این مقام سابق رژیم صهیونیستی درباره خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه بازرسان ایرانی از تاسیسات مشکوک ایران بازرسی و نمونه‌برداری خواهند کرد، نیز گفت: «این توافقی محرمانه‌ای است که میان ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعقد شده است. یوکیا آمانو مدیرکل این نهاد نه تنها در زمینه مسئله خلع سلاح کارآزموده است بلکه اعتبار بی‌عیب‌ونقصی در این زمینه دارد».

افرایم هالووی در ادامه افزود: «تاکنون، اسرائیل به «یوکیا آمانو» و قضاوت‌های او احترام گذاشته است. من فکر می‌کنم ما باید منتظر بمانیم و ببینیم پروسه نهایی مذاکراتی که او هدایت آن را بر عهده دارد و نتیجه این مذاکرات تا پایان سال چیست و او چگونه ترتیباتی که برای نظارت بر این فعالیت‌ها تعیین کرده را اجرا می‌کند».

وی در ادامه مصاحبه خود با شبکه خبری «پی‌بی‌اس» گفت، معتقد است اگر ایرانی‌ها بخواهند تقلب کنند، راه‌ها و ابزار کشف آن وجود دارد و بر این باور است آمریکا کاملا از مکانیزمی که مشخص شده، حمایت می‌کند.

رئیس سابق موساد درباره اینکه نظری متفاوت از نخست وزیر اسرائیل و افکار عمومی اسرائیل درباره توافق هسته‌ای ایران دارد، نیز گفت: «بحثعمومی واقعی در این باره در اسرائیل وجود ندارد. کنست(پارلمان اسرائیل) حتی یک بار هم این توافق را مورد بررسی قرار نداده است. فکر می‌کنم تلاش برای خاموش کردن بحثعمومی در این باره وجود دارد».

این مقام سابق صهیونیستی با بیان اینکه فقط او از موافقان توافق نیست، افزود: افرادی وجود دارند که مانند من فکر میکنند. یکی از آنها یوزی ایلام رئیس سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل و دیگری ایتسیک بن اسرائیل است که سالها رئیس بخش تحقیق و توسعه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بوده است.