واکنش رسانه‌های اسرائیلی به کشف میدان گازی مصر

به گزارشافکارخبر،بعد از آنکه گروه انرژی ایتالیایی «اِنی» اعلام کرد بزرگترین میدان گاز طبیعی را در ساحل مصر در مدیترانه کشف کرده، واکنش‌های فراوانی در سانه‌های اسرائیلی منتشر شد.

«گاز مصر تحقیقات سازمان امنیت[داخلی] اسرائیل را برهم زد»، «کشف میدان گازی مصر روز سیاه اسرائیل» و «مصر رؤیای اسرائیل برای احتکار گاز را بر باد داد»، از جمله تیترهای روزنامه‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این خصوص است.

«دبکا»

در همین راستا پایگاه اسرائیلی «دبکا»، نوشت اگر ارزیابی‌های شرکت ایتالیایی اِنی درست باشد قاهره دیگر مجبور نیست از اسرائیل گاز وارد کند و به پروژه تل‌آویو برای توسعه میدان گازی در دریای مدیترانه ضربه سختی وارد می‌شود.

«مارکر»

از سوی دیگر روزنامه اسرائیلی «مارکر»، که درباره مسائل اقتصادی مطلب می‌نویسد در گزارشی اعلام کرده که تل‌آویو فکر می‌کند مصر ذخایر گازی زیادی ندارد بنابراین دولت باید سریعتر قرارداد صادرات گاز به مصر را امضا کند تا روند اجرای آن تسریع شود.

بر اساس این خبر اطلاعاتی که از سوی این شرکت ایتالیایی اعلام شده می‌تواند بازیگران اصلی گازی در مدیترانه راتغییر دهد و قوانین اقتصادی و جئوسیاسی که رژیم صهیونیستی تهیه کرده را بر هم می‌زند.

«یدیعوت آحارانوت»

روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشته که کشف میدان گازی جدید در آبهای مصر به ضرر اسرائیل خواهد بود و اگر مصر و اردن تصمیم بگیرند گاز مورد نیاز خود را از میدان گازی جدید استخراج کنند شرکای میدان نفتی لویتان که قرارداد صادرات گاز به اردن و مصر به ارزش ۵۰ میلیارد دلار امضا کرده با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

«گلوبس»

روزنامه گلوبس اسرائیل نیز که روزنامه‌ای اقتصادی‌است گزارش داد که این کشف می‌تواند امکان امضای قرارداد صادرات گاز میان مصر و اسرائیل را به کلی از بین ببرد و اظهارات وزیر انرژی اسرائیل را منتشر کرده که گفته بود کشف این میدان گازی خاطره بدی برای اسرائیل خواهد بود و چهره سیاسی منطقه را تغییر خواهد داد.

«کانال ۷»

شبکه ۷ اسرائیل نیز در پیگیری این خبر به نقل از «شلی یهیموویتچ» یکی از اعضای کنست نوشته که کنست به کلی با اجرایی کردن بند ۵۲ قرارداد نفتی دولت و شرکت‌های تولید کننده که اسرائیل را ملزم به صادرات گاز به مصر می‌کند مخالفت خواهد کرد.

«هاآرتص»

روزنامه هآرتص علاوه بر اینکه اعلام کرده بود در واکنش به این کشف سهام انرژی بازار بورس تل‌آویو بشدت کاهش یافته تأکید کرد که کشف این میدان گازی به معنای تغییر نقشه‌های اسرائیل در زمینه صادرات گاز طبیعی خواهد بود.

به گفته این روزنامه بعد از اینکه ایران اعلام کرده بود که آمادگی جبران کمبود گاز کشورهای عربی منطقه را دارد تلاش اسرائیل برای امضای قرارداد گازی با مصر تثبیت موقعیت خود و منافع این رژیم بوده است.

«کانال ۲»

کانال ۲ اسرائیل نیز نوشته که این اکتشاف می‌تواند موقعیت دو میدان گازی اسرائیل را با خطر مواجه کند و دولت مصر موضع قوی تری در قراردادهای گازی خواهد داشت.

شرکت انرژی «اِنی» روز یکشنبه اعلام کرد بزرگترین میدان گازی در مدیترانه در ساحل مصر را کشف کرده است.

این شرکت ایتالیایی پیش‌بینی کرد این اکتشاف می‌تواند نیازهای گازی مصر را برای چند دهه تامین کند. بنا بر اعلام شرکت «اِنی»، این میدان گازی دارای ۳۰ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی است.

اخیرا تل‌آویو با یک شرکت غیر دولتی مصری به نام «دولفینوس هولدینگ» قراردادی امضا کرد که بر اساس آن اسرائیل سالانه ۲.۵ بیلیون متر مکعب گاز طبیعی مصر را از منابع گازی ساحل «تمار» تأمین کند.

مصر که خود به مدت ۲۰ سال یکی از صادر کننده‌های اصلی گاز به اسرائیل به شمار می‌رفت طی سه سال گذشته و در پی مشکلات اقتصادی و کمبود انرژی بعد از اردن اقدام به امضای قرارداد برای واردات گاز از رژیم صهونیستی کرده بود.