تدوین نقشه راه همکاری ایران و هلند

به گزارشافکارخبر،این مطلب در دیدار هومن فتحی مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و سوزان ترستال سفیر جدید هلند در تهران مطرح شد.

در این دیدار، قرار شد یک هیات تخصصی از دانشگاه واخنینگن هلند دراکتبر امسال برای تهیه نقشه راه همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی، راهی ایران شوند.

برپایه این گزارش، فتحی در این ملاقات، توسعه همکاری دو کشور در زمینه تبادل تکنولوژی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشور هلند، توسعه همکاری در بخش گلخانه، سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه صادرات گیاهان دارویی و اسانس این گیاهان و مدیریت آب را از جمله اولویت‌های بخش کشاورزی ایران برای همکاری با کشور هلند عنوان کرد.

وی در همین حال تشکیل کمیته مشترک کشاورزی میان ایران و هلند را از بسترهای مناسب برای توسعه همکاری‌های فنی و علمی دانست.

فتحی ضمن تشریح جایگاه و توانمندی‌های کشاورزی کشورمان گفت: به رغم تحریم‌های غیرمنطقی علیه ایران، توانسته‌ایم در این سال‌ها، فعالیت‌های کشاورزی را توسعه دهیم و با تحقق توافق هسته‌ای، امیدواریم فرصت‌های بهتری برای تعامل و ارتقای روابط اقتصادی و کشاورزی ایجاد شود.

خانم سوزانا ترستال سفیر هلند در ایران با اشاره به این که این دیدار نخستین ملاقات کاری‌اش بعد از معرفی به عنوان سفیر در ایران محسوب می شود، بر همکاری‌های فنی در حوزه کشاورزی و تبادل هیات‌های علمی و دانشگاهی در سطح بالا میان دو کشور تاکید کرد.

وی پیشنهاد داد: به منظور گسترش روابط، ایران و هلند نقشه راه‌ همکاری تحقیقاتی در بخش کشاورزی تهیه و اولویت‌های همکاری علمی و فنی در حوزه کشاورزی را مشخص کنند.

وی همچنین در این دیدار از ایران برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای اتحاد جهانی تحقیقات کشاورزی در زمینه گازهای گلخانه‌ای دعوت کرد.

این اجلاس قرار است با حضور ۲۰ کشور و با ابتکار هلند درآذرماه امسال در ازمیر ترکیه برگزار شود.

گفتنی است، هلند یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه کشاورزی در دنیا است و این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی با ۸۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو، مقام دوم صادرات محصولات کشاورزی و دامی در جهان را به دست آورد. ۲۵ درصد صادرات کشاورزی این کشور به اروپا صورت می گیرد.

توسعه تحقیقات کاربردی و ترویج یافته‌های پژوهشی در توفیق کشاورزی هلند نقش عمده‌ای داشته است.

با به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای میان ایران و غرب و رفع موانع همکاری ها، ایران و هلند برای ارتقای همکاری، تبادل دانش و تکنولوژی و افزایش حجم مبادلات کشاورزی مصمم است.