به گزارش افکارخبر، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با جیم‌آیزنر سردبیر سایت یهودی فوروارد و درباره احتمال هزینه پول‌های آزاد شده پس از تحریم‌ها در زمینه حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله گفت: ما اکنون با قدرتی منطقه‌ای طرف هستیم که در حملات و تجاوزات غیرمتقارن و غیرمتعارف و نیابتی خوب است و این چیزی است که ما به همراه یکدیگر می‌توانیم با آن مقابله کنیم و آن را متوقف کنیم. به همین علت است که من کشورهای خلیج(فارس) را به کمپ‌دیوید دعوت کردم تا به طور موثرتری با آنها در جلوگیری از انتقال تسلیحات و تقویت همکاری اطلاعاتی هماهنگی انجام دهیم و از آنها در هماهنگ کردن سیستم‌های دفاع موشک‌های بالستیک حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: به محض اینکه این بحثپایان یابد، فکر کنم خواهیم توانست روی گفت‌وگوهایمان با اسرائیلی‌ها تمرکز کنیم که درباره این است که چگونه می‌توانیم کارهای بیشتری برای تقویت همکاری‌های بی‌سابقه نظامی و اطلاعاتیمان با آنها انجام دهیم و اینکه ببینیم آیا توانمندی‌های بیشتری وجود دارد که اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی برای مثال حزب‌الله به موشک‌ها از آن بهره بگیرد.

اوباما خاطرنشان کرد: البته حدس می‌زنم نکته اصلی این است جایی که ایران در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش موفق بوده، به خاطر داشتن پول فراوان نبوده است. به این علت بوده است که آنها به طور موثری از گروه‌های تحت فرمان خود بهره گرفته‌اند، به این علت بوده است که آنها در جاهایی مثل لبنان دهه‌هاست سرمایه‌گذاری کرده‌اند و جای پای خود را در آنجا محکم کرده‌اند. علت اینکه ما نتوانسته‌ایم عملکرد خوبی در توقف آن داشته باشیم، این نیست که آنها از ما بیشتر پول خرج می‌کنند. علت این است که ما آن طور که باید هماهنگ عمل نکرده‌ایم، و اطلاعات کافی و خوب جمع‌آوری نکرده‌ایم و در مقابله با آن سازمان‌یافته نبوده‌ایم.

اوباما همچنین گفته است: اسرائیل فقط متحد ما نیست بلکه دوست و خانواده ماست و همواره بین دوستان و خانواده‌ها بحث‌هایی وجود دارد. همه ما طرفدار اسرائیل هستیم.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند توافق بهتر این است که ایران غیر از برنامه تسلیحات هسته‌ای[!؟]، هرگونه برنامه صلح‌آمیز را کنار بگذارد. من گفتم و فکر می‌کنم که همه کارشناسان مسایل ایران و بین‌الملل نیز تایید می‌کنند، این است که ایران هیچگاه با آنچه تسلیم کامل قلمداد می‌کنند موافقت نخواهد کرد و ما در این موضع‌گیری حمایت جامعه بین‌المللی را نخواهیم داشت و این بدان معناست که نظام تحریم‌ها از هم فرو می‌پاشد. پس این گزینه یک گزینه خوب نخواهد بود و منتقدان به طور موثر و قوی به این نکته پاسخ نداده‌اند.

اوباما همچنین گفت: روشن است که امنیت اسرائيل موضوعی است که به شدت عاطفی است و درست هم همین است. و من نگران نیستم زیرا اطمینان دارم این (توافق) امنیت و ایمنی بیشتری هم برای اسرائیل و هم برای آمریکا در پی خواهد داشت. و اگر هنگامی که دوربینها دارند نشان میدهند، سانتریفیوژها خارج میشوند، و ذخایر اورانیوم غنیشده یا از ایران خارج و یا نابود میشود و تاسیساتی که نگرانکننده بود، تعطیل میشوند و بازرسان کارشان را به شکلی موثر انجام میدهند، آنگاه فکر میکنم ارزیابی از این توافق متفاوت خواهد بود.