۷ سال خشکسالی شدید در ۱۰ استان

به گزارشافکارخبر،شاهرخ فاتح افزود: بر اساس شاخص کوتاه‌مدتSPEIکه به نوعی هم میزان بارش و هم میزان تبخیر و تعرق را در نظر می‌گیرد در دوره سه ماهه گذشته تا پایان مرداد ۹۴ عمده مناطق کشور با خشکسالی مواجه بوده است.

خشکسالی شدید در ۱۷ استان طی ۳ ماه گذشته

به گفته وی، در این مدت بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و سمنان با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم کرده‌اند.

خشکسالی متوسط تا خفیف در ۲۸ استان طی ۳ ماه گذشته

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: بر اساس همین شاخص و در طی سه ماه گذشته تا پایان مرداد ۹۴، تمام استانهای مذکور به علاوه استانهای همدان، مرکزی، البرز، تهران، گیلان، مازندران، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر و خوزستان خشکسالی خفیف تا متوسط را پشت‌سر گذاشته‌اند.

فاتح اظهار داشت: بر اساس این شاخص، سایر مناطق کشور که البته بخش بسیار کوچکی را تشکیل می‌دهند، در این مدت در شرایط نرمال بوده‌اند.

وی افزود: برای بررسی بلندمدت از شاخصSPIکه صرفا بارش را بدون تبخیر و تعرق در نظر می‌گیرد، استفاده می‌شود.

خشکسالی

خشکسالی شدید در ۱۰ استان طی ۷ سال گذشته

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: بر اساس این شاخص، در هفت سال گذشته یا ۸۴ ماه گذشته تا پایان مرداد ۹۴ بسیاری از استانها دچار خشکسالی شدید بوده‌اند که شامل بخش‌هایی از استان های سمنان، تهران، مرکزی، مازندران، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، فارس، بوشهر، خوزستان و کرمانشاه می‌شود.

خشکسالی متوسط تا خفیف در ۱۹ استان طی ۷ سال گذشته

فاتح اظهار داشت: در این مدت تمام استان های مذکور بعلاوه استان های قزوین، البرز، قم، لرستان، ایلام، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان خشکسالی خفیف تا متوسط را پشت‌سر گذاشته‌اند.

خشکسالی

وی تصریح کرد: بر اساس این شاخص در ۸۴ ماه گذشته تا پایان مرداد ۹۴، شمال آذربایجان‌غربی، شمال آذربایجان‌شرقی، اردبیل و بخش‌هایی از همدان، خراسان‌شمالی، کرمان، یزد، اصفهان و زنجان شرایط ترسالی را نشان می‌دهند.