اقدام عجیب باشگاه پرسپولیس

به گزارش افکارخبر، هر روز یک خبر جدید و جنجالی از اردوی این دوتیم شنیده می‌شود. امروز هم نگرانی‌ها درباره وضع نابسامان مدیریتی در این دو تیم به اوج خود رسیده است. وقتی سال گذشته چندین مرحله مزایده برای واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی برگزار شد، همانطور که پیش‌بینی می‌شد در نهایت این پروسه به نتیجه نرسید تا در نهایت باز هم اداره این دو تیم به روال سنتی سابق بازگردد. البته از همان روز بود که بسیاری از کارشناسان و طرفداران سرخابی‌ها نسبت به این اتفاق موضع منفی نشان دادند و امید چندانی به رسیدن باشگاه‌ها به ثبات نداشتند. با این حال طبق مصوبه هیات وزیران واگذاری پرسپولیس و استقلال از دستور کار سازمان خصوصی‌سازی خارج شد و اداره این دو تیم دوباره در اختیار وزارت ورزش قرار گرفت؛ البته این‌بار محمود گودرزی تعیین تکلیف درباره مدیریت قرمز و آبی‌ها را به نصرالله سجادی واگذار کرد. به هر صورت با توجه به عملکرد پرحاشیه و سیاست‌گذاری‌های مدیریتی امیررضا خادم در فصل گذشته، به خاطر حساسیت‌ها و حاشیه‌های عجیبی که پیرامون فعالیت‌‌های او به وجود آمده بود، وزیر ورزش تصمیم گرفت اداره این دو تیم را از خادم بگیرد و در اختیار معاون ورزش قهرمانی خود قرار بدهد. به این ترتیب نصرالله سجادی در نخستین قدم ضمن بررسی شرایط بحرانی مدیریتی و اقتصادی، تصمیم به تعیین اعضای هیات‌مدیره جدید برای پرسپولیس و استقلال گرفت و در نهایت هم این کار انجام شد. محمدحسین نژاد فلاح که رابطه‌اش با وزارت ورزش به‌شدت خراب شده بود، از مدیریت باشگاه بر خلاف میل باطنی‌اش کنار گذاشته شد و اکبر طاهری مجددا بعد از عضویت در هیات‌مدیره پرسپولیس، سرپرستی باشگاه را عهده‌دار شد تا با کمک حسین عبدی و مصطفی قنبرپور اقدامات لازم برای بستن تیم در فصل نقل و انتقالات را انجام بدهد. در باشگاه مقابل اما در شرایطی‌که گفته می‌شد افشارزاده به خاطر مشغله کاری جدیدش در وزارت ورزش(مدیرعامل استقلال توسط وزیر ورزش به عنوان معاون کل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده بود) از مدیرعاملی باشگاه استعفا خواهد داد، در سمت خود باقی ماند و استقلال فصل جدید را آماده حضور در مسابقات کرد. در واقع پرسپولیس و استقلال باز هم مانند سال‌های گذشته با کلی مشکل اقتصادی، اسپانسرینگ و بلاتکلیفی مدیریتی لیگ برتر پانزدهم را آغاز کردند.

بحران مالی در استقلال

مشکلات مالی استقلال و اختلافات مدیریتی در این باشگاه همچنان ادامه دارد. مدیران این مجموعه رسما اعلام کرده‌اند که امکان فسخ قرارداد با اسپانسر روی پیراهن تیم به خاطر عدم انجام تعهدات وجود دارد. از آن طرف مشکلاتی در نحوه همکاری با اسپانسر اصلی باشگاه به وجود آمده است. شاهرخ سبک دست، عضو اقتصادی هیات‌مدیره که این روزها نقش اول و آخر را در تصمیمات مالی استقلال ایفا می‌کند و پرداختی‌ها برعهده‌اش است هنوز نتوانسته آن طور که باید این تیم را از نظر مالی به یک ثبات نسبی برساند. نتیجه این اتفاق هم قهر بازیکنان مختلف تیم از جمله کرار و ریوالدو به خاطر عدم دریافت مطالبات‌شان بود. به هر صورت باشگاه استقلال با گذشت پنج هفته از مسابقات لیگ هنوز نتوانسته به تعهدات مالی خود نسبت به بازیکنان و کادر فنی عمل کند و همین موضوع مشکلاتی را برای اعضای تیم به وجود آورده است. حالا هم در تازه‌ترین حاشیه به وجود آمده در باشگاه استقلال رسما اعلام شده است که امضای مدیریت کنونی باشگاه اعتبار قانونی ندارد.

امضای افشارزاده قانونی نیست؟

درحالی که مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال در تلاش هستند تا مشکلات مالی این باشگاه را برطرف کنند، یک مشکل بزرگ‌تر برای آنها وجود دارد که ممکن است در بازرسی‌های آینده برای آنها دردسرساز شود. طبق قانون نخستین کاری که هیات‌مدیره و مدیران جدید یک شرکت انجام می‌دهند تا امضاهای‌شان رسمیت داشته باشد، ثبت اسامی در «ثبت شرکت‌ها» است. در واقع اگر اعضای جدید هیات‌مدیره و مدیرعامل این کار را فراموش کنند یا انجامش ندهند عملا تمامی امضاهای آنها از دید قانون تجارت غیرقانونی است. خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد پس از تغییر اسامی هیات‌مدیره استقلال و مدیر‌عامل که دوسال قبل اتفاق افتاد و احکام مدیران جدید استقلال از سوی وزارت ورزش اعلام شد تاکنون این ثبت اسامی صورت نگرفته و عملا تمامی تصمیمات و دخل و خرج‌های استقلال غیرقانونی بوده است. ظاهرا در استقلال از دید شرکت‌های رسمی هنوز فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال است و می‌تواند به جای مدیرعامل زیر اوراق رسمی را امضا کند! این اتفاق عجیبی است که استقلالی‌ها تاکنون به آن رسیدگی نکرده‌اند و تغییرات را به سازمان مربوطه اعلام نکرده‌اند. این مهم وقتی با اهمیت‌تر می‌شود که بدانیم از دید فیفا و کنفدراسیون آسیا باشگاه‌ها شرکت‌های خصوصی هستند نه اداره دولتی. مسوولان استقلال باید هر چه سریع‌تر تغییرات دوسال قبل را در ارگان مربوطه به ثبت برسانند تا با بازرسان و حساب و کتاب‌های آتی به مشکلات قانونی برخورد نکند.

اقدام عجیب باشگاه پرسپولیس

اوضاع مدیریتی و مالی در پرسپولیس شاید بدتر از استقلال است. طاهری که خیلی‌ها معتقدند به هیچ عنوان برای مدیریت باشگاه گزینه مناسبی نیست، امروز با حمایت وزارت ورزش و جوانان تصمیم اول و آخر را در این باشگاه می‌گیرد. او اخیرا پس از آنکه از جذب اسپانسر برای سرخپوشان ناامید شد، در یک اقدام عجیب و دور از انتظار با انتشار بیانیه‌ای در سایت رسمی باشگاه خواهان کمک ٥ تومانی از هر هوادار شد که چنین اقدامی صدای پیشسکوتان پرسپولیس را در‌آورد. از نکات عجیب این اتفاق، غیرقانونی بودن کمک‌های مردمی به تیمی دولتی است چرا که ارگان رسمی وابسته به دولت نمی‌تواند با دادن شماره حساب از مردم وجه مالی دریافت کند. با این حال پرسپولیس به هوادارانش شماره حساب اعلام کرد تا تمام پیشکسوتان و اهالی فوتبال نسبت به این مساله واکنش منفی نشان بدهند. به‌طور مثال امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال نیز نسبت به این اقدام سرپرست پرسپولیس می‌گوید: «من احساس خوشایندی از انجام این کار ندارم. متاسفانه این روزها اتفاقاتی رخ می‌دهد که تعجب‌آور است. یک مدت بحثخصوصی‌سازی مطرح بود که بعدها منتفی شد و حالا هم بحث‌های دیگری مطرح است. نگاهی که به پرسپولیس می‌شود، اصلا خوب نیست. به هیچ عنوان در شأن این باشگاه بزرگ نیست که برای آن صدقه جمع کنند. واقعا اداره این باشگاه اینقدر دشوار است که بخواهند چنین اقدامی انجام دهند؟! نمی‌دانم انتخاب مدیران پرسپولیس بر چه اساسی صورت گرفته است.»

پرسپولیس مدیرعامل ندارد!

طاهری که اواسط لیگ چهاردهم و پس از بازداشت حمیدرضا سیاسی به عنوان سرپرست به باشگاه پرسپولیس معرفی شد، به شکل غیرقابل مهاری از مصاحبه با خبرنگاران و همین‌طور رو در رو شدن با طلبکاران باشگاه طفره می‌رفت. او که می‌دانست نمی‌تواند حاشیه‌های فصل را مهار کند ترجیح داد تبدیل به مهره سوخته نشود. اوضاع تا آنجا بد پیش رفت که دوست نزدیک آقای وزیر که روزگار نه چندان دوری، مافوق او در یک بنگاه اقتصادی به شمار می‌رفت، جای خود را به محمد‌حسین‌ نژاد‌فلاح داد. طاهری برای فصل پانزدهم بازگشت، این‌بار محکم‌تر از گذشته اما به دلیل سوء‌مدیریت نتوانست اسپانسر مناسبی برای باشگاه پیدا کند و به واسطه دوستی نزدیکی که با وزیر ورزش دارد فعلا می‌تواند خیالش از بابت باقی ماندن در این پست راحت باشد. در هر صورت وزارت ورزش و شخص وزیر باید پاسخگوی این سوال باشند که چطور بعد از گذشت تقریبا دو سال هنوز مدیرعامل این تیم مشخص نشده است. سوال روز اما این است که چرا وزارت ورزش و جوانان هنوز مدیرعامل جدید باشگاه را به صورت رسمی اعلام نکرده است. این باشگاه مردمی و بزرگ مدت‌هاست با سرپرستی اداره می‌شود و نکته قابل توجه درباره امضای اسناد و مدارک مالی پرسپولیس هم این است که طاهری به عنوان سرپرست حق امضا در این باشگاه ندارد! او که به خاطر برداشت سه میلیارد تومان پول از صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی و واریز به حساب پرسپولیس به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت، از ریاست این صندوق عزل شد تا وقت بیشتری برای اداره پرسپولیس داشته باشد. اما با این وجود هم هنوز همه او را به عنوان سرپرست باشگاه می‌شناسند، چرا که بسیاری از هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس مخالف مدیرعاملی او بوده و معتقدند که طاهری باید جای خود را به مدیری بدهد که بتواند مشکلات مالی باشگاه را حل و فصل کند.

تناقض!

اخبار و حواشی پیرامون مشکلات باشگاه پرسپولیس و استقلال به اوج خود رسیده است. نصرالله سجادی چند هفته قبل در پاسخ به سوال خبرنگاران که از او پرسیده بودند چرا هنوز اسپانسر پرسپولیس انتخاب نشده است، تاکید کرده بود: پرسپولیس اسپانسر دارد شما نمیدانید!. او حتی در این گفتوگو تاکید کرده بود که وزارت اقتصاد و دارایی مالک پرسپولیس و استقلال است. اما سوال روز این است که اگر این دو تیم بزرگ متعلق به وزارت اقتصاد هستند پس چرا هنوز وزارت ورزش و جوانان برای آنها تصمیمگیری میکند؟ اگر به قول نصرالله سجادی پرسپولیس اسپانسر دارد چرا باید بعد از بازی این تیم مقابل فولاد در اهواز بازیکنان به خاطر بیپولی باشگاه به جای شام بیسکویت بخورند و سیدعلی فاطمی، بازیکن جوان این تیم خانهاش در رختکن درفشیفر محل تمرین تیم باشد؟! به نظر میرسد تصمیمات اشتباه مسوولان برای سرخابیهای پایتخت همچنان هم ادامه دارد. این در حالی است که مدیریت غلط در دو باشگاه بزرگ تهران عملکرد فنی آنها را هم تحت تاثیر قرار داده است. در نهایت این هواداران و بازیکنان هستند که تاوان سوءمدیریت حاکم در پرسپولیس و استقلال را میدهند و هیچ کسی هم در مقابل انتظارات آنها پاسخگو نیست.