به گزارش افکارخبر، در یکی از معدود مواردی که پیش آمده قرارداد بازیکنی با باشگاه به ضرر باشگاه شده باشد، بندی است که به بازیکن اجازه می‌دهد در صورت داشتن پیشنهاد خارجی، یکطرفه قراردادش را فسخ کند و لژیونر شود اما در بقیه موارد، بندهای قراردادها به سود باشگاه‌ها است. در اکثر باشگاه‌ها هم این بندها وجود دارد اما کم و زیاد است. مثلا ممکن است یک باشگاه فقط یک بند بگذارد که در صورت بی‌انضباطی بازیکن یا اگر تیم به رتبه مورد نظر نرسد، بازیکن جریمه می‌شود و مبلغی از قراردادش کسر خواهد شد اما باشگاه‌های دیگر بندهای زیادی در قراردادها می‌گذارند که ظاهرا باشگاه سایپا در این زمینه رکورددار است.

یکی از بندها که البته خیلی عجیب است و البته رسانه‌ای شده بحثمصدومیت بازیکنان است. یعنی در قرارداد بازیکنان سایپا آمده، در صورتی که مصدوم شوند درصدی از مبلغ قرارداد آنها کسر می‌شود. مدیران کنونی این مساله را به مدیران قبلی ارتباط می‌دهند اما ظاهرا مدیران قبلی هم چنین اعتقادی ندارند و فکر می‌کنند چنین چیزی نبوده. به هر حال این پایان ماجرا نیست.

یک بند عجیب و جالب دیگر در قراردادهای بازیکنان سایپا کارت‌های قرمز و زرد آنها است. یعنی هر بازیکنی در بازی کارت زرد یا قرمز بگیرد، به ازای هر کارت باید به باشگاه جریمه پرداخت کند. این مساله یکی از عجیب‌ترین بندها است که بازیکنان سایپا معتقدند این بند باعثشده بازیکنان نتوانند بازی خودشان را انجام دهند و همه فکرشان درگیر جریمه باشد. مثلا اگر بازیکن حریف در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان سایپا قرار می‌گیرد بازیکن سایپا برای متوقف کردن او تلاشی نمی‌کند، چون امکان دارد کارت بگیرد و باید به خاطر آن کارت، جریمه بپردازد.

اما از همه اینها مهم‌تر، دقایق حضور بازیکنان در بازی‌ها است. باشگاه سایپا در اقدامی عجیب در بندی از قرارداد بازیکنان آورده، هر بازیکنی در یک نیم‌فصل نتواند هزار دقیقه بازی کند، ۵ درصد از مبلغ قراردادش کسر خواهد شد. یعنی هر بازیکن باید بیش از ۱۱ بازی به صورت کامل و ۹۰ دقیقه‌ای در زمین حضور داشته باشد تا بتواند مبلغ کامل را بگیرد. در غیر این صورت، در یک فصل ممکن است ۱۰ درصد از مبلغ قراردادش کسر شود. این مساله هم دردسرهای فنی زیادی را برای سایپا به وجود آورده چرا که با این بند، بازیکنان حتی اگر مشکل داشته باشند و نتوانند به بازی ادامه دهند، به هر دلیلی در زمین می‌مانند تا دقایق مورد نظر را پر کنند. این بند نه تنها این مشکل را به وجود می‌آورد، بلکه باعثناراحتی و اعتراض به نیمکت‌نشینی و تعویض هم خواهد شد.

جالب است بدانید، بازیکنانی که در لیست ۱۸ نفره قرار نمی‌گیرند باید جریمه‌ای ۲ برابر این مبلغ را بپردازند. یعنی بازیکنی که در اکثر بازی‌ها به هر دلیلی در لیست ۱۸ نفره قرار نمی‌گیرد، ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد خود را از دست خواهد داد. خیلی‌ها معتقدند بندی که در مورد جریمه مصدومان به کار برده شده و باشگاه آن را تکذیب کرده، همین بند است چرا که بازیکنی که به دلیل مصدومیت نتواند در بازی‌ها حضور داشته باشد و هزار دقیقه مورد نظر را پر کند، باید ۵ درصد جریمه بپردازد.

به هر حال ظاهرا این بند به خاطر این در قرارداد بازیکنان قرار گرفته تا حس رقابت در بین آنها بیشتر شود اما به خاطر اینکه بیش از کیفیت بازی و تاثیرگذاری، کمیت یعنی زمان بازی مهم است، باعثشده روند بدی در بین بازیکنان به وجود بیاید و همه بیشتر از کیفیت بازی به دنبال پر کردن دقایق مورد نظر باشند. مساله‌ای که می‌تواند به باشگاه ضربه بزند. این در حالی است که مسوولان باشگاه ظاهرا فکر می‌کنند از این جریمه‌ها حداقل یک میلیارد تومان به باشگاه برمی‌گردد چرا که تا الان تنها سجاد مشکل‌پور توانسته تمام بازی‌ها را به صورت کامل حضور داشته باشد و دیگر بازیکنان یا ۲،۳ بازی را از دست دادند یا اینکه به صورت کامل حضور نداشتند.

حق عضویت، حق پزشکی و حق حضور درمسابقات هم به عهده بازیکن!
خیلی وقت بود که گفته میشد دیگر قرار نیست باشگاهها مالیات بازیکنان را پرداخت کنند و خود بازیکنان میبایست مالیاتشان را بپردازند. این مساله ۲، ۳ سالی است که در همه باشگاهها رعایت میشود اما اینکه باشگاهی علاوه بر این مالیات، یکسری هزینه دیگر را به بازیکن بسپارد کمی عجیب است. هزینههایی که گفته میشود به عهده باشگاه است. ظاهرا باشگاه سایپا هزینههایی مثل حق شرکت در مسابقات، حق عضویت در تیم و حق پزشکی را به بازیکنان سپرده تا خودشان پرداخت کنند. مجموع این هزینهها هم ۱۰ درصد مبلغ قرارداد بازیکنان است که به جز مالیات، آن را باید به عهده بگیرند و پرداخت کنند. این در حالی است که هنوز از فصل سیزدهم ۴۰ درصد مبلغ قرارداد بازیکنان، از فصل چهاردهم نیز ۴۰ درصد از مبلغ قراردادشان پرداخت نشده. این فصل هم در ابتدای فصل به جای ۳۰ درصد، ۲۰ درصد گرفتند که این مساله اعتراض بازیکنان زیادی را به دنبال داشته. البته اعتراضی که هنوز چندان علنی نشده و احتمالا به زودی شاهد اعتراضهای شدید آنها خواهیم بود.