کسر امتیاز از آبی‌های پایتخت توسط فیفا

به گزارش افکارخبر، مدیرانی که با جیب خالی پز عالی سر دادند و با قراردادهای خارج از توان مالی باشگاه، تنها زمینه دردسر را برای طرفداران فراهم کردند تا بهانه خوبی باشد برای شکایت از این باشگاه‌ها به کمیته انضباطی فیفا و از بین رفتن وجهه بین‌المللی فوتبال باشگاهی ایران! هنوز خاطره تلخ کسر امتیاز از باشگاه‌های بزرگ ایران همچون پرسپولیس و… از ذهن فوتبال‌دوستان ایرانی پاک نشده که تعدد شکایت از باشگاه‌های لیگ ‌برتری به کمیته انضباطی فیفا باعثشد تا بار دیگر زمزمه‌های کسر امتیاز از تیم‌های بزرگ کشورمان بر سر زبان‌ها بیفتد درست مثل خبر کسر امتیاز از استقلال به خاطر شکایت ۵ بازیکن خارجی طلبکار از آبی‌پوشان پایتخت.

ماجرای شکایت از استقلال به امروز و دیروز ختم نمی‌شود بلکه از نزدیک به پنج سال قبل استارت خورد و کار را به جایی رساند که حالا با تعدد این شکوائیه‌ها علاوه بر خطر کسر امتیاز، موضوع محرومیت استقلال از نقل و انتقالات هم پیش کشیده شده است چون طبق قوانین انضباطی جدید فیفا هر‌گاه باشگاهی با تعدد شکایت‌های مالی روبه‌رو شده و بدهی‌‌اش سرسام‌آور گزارش شود، از هرگونه فعالیتی در بازارهای نقل و انتقال بازیکن محروم خواهد شد چون باشگاهی ورشکسته محسوب می‌شود که تنها با خریدهای جدید بر بدهی‌هایش خواهد افزود. البته برای استقلال تا به این لحظه هنوز این بحثبه صورت جدی مطرح نشده اما با گفتن این جمله از سوی معاون ورزشی باشگاه که آبروریزی بزرگ‌تری برای استقلال در راه است، ناخودآگاه تمام افکار متمرکز این موضوع می‌شود. نظری‌جویباری در همین ارتباط گفت: «متأسفانه این موضوع صحت دارد و من به صراحت می‌گویم باشگاه استقلال در بحثفیفا شرایط خوبی ندارد. امیدوارم هرچه زودتر این مشکل حل شود چون در غیر این صورت اتفاقات بدی در راه است که آبروی باشگاه را در مجامع داخلی و بین‌المللی خواهد برد».

فیلیپ دسوزا از سال‌ها پیش در پی دریافت مطالبات مالی خود است اما وقتی دید مدیران استقلال توجهی به حق و حقوق او نمی‌کنند، کار را به شکایت کشاند و برای رسیدن به حق و حقوق خود با چند وکیل مجرب در فیفا قرارداد بست، ماجرایی که از پنج سال قبل یقه استقلالی‌ها را گرفت و رها نکرد اما حالا گفته می‌شود با پیگیری‌های متوالی رودریگو توسی دیگر برزیلی طلبکار از استقلال کار بیخ پیدا کرده و کمیته انضباطی فیفا آخرین هشدارها را برای تسویه حساب با طلبکاران به باشگاه تهرانی ارسال کرده است. مشکل اینجاست که تنها این دو بازیکن از استقلال طلبکار نیستند و نفراتی مثل گوران لاوره، لیام ردی و حتی فیلیپ داسیلوا هم برای گرفتن حق و حقوق خود شکایت کرده‌اند. مشاور باشگاه استقلال در امور فیفا با تأیید این موضوع گفت: «۵ بازیکن هستند که پرونده شکایت آنها از استقلال در فیفا جاری است. البته ما یکی، دو سالی است که با این بازیکنان و همچنین فیفا در حال مکاتبه هستیم اما متأسفانه دیگر هیچ زمانی باقی نمانده و خطر کسر امتیاز از استقلال جدی شده و مسئولان باید سریع‌تر فکری به حال این پرونده‌ها بکنند. نمی‌خواهم زمانی برای باشگاه تعیین کنم مثلاً اگر تا یک هفته آینده این پول پرداخت نشود، اتفاقی می‌افتد اما این بار دیگر اخطارها جدی است و باید با عجله کار رسیدگی به این پرونده‌ها انجام شود».

البته پارسال هم به خاطر شكايت بازيكنان خارجي از جمله الونگالونگ كامروني، استقلاليها تا پاي كسر امتياز پيش رفتند اما در لحظه آخر تسويه حساب و گرفتن رضايت از الونگالونگ، باشگاه را نجات داد اما اين بار به نظر ميرسد خطر اطراف باشگاه استقلال خيلي جديتر از آن چيزي باشد كه گفته ميشود. يكي از نزديكان به باشگاه استقلال گفت: سياست كلي در هيأتمديره تسويهحساب با همه خارجيهاي طلبكار است اما چون پولي در حساب باشگاه وجود نداشت، طبق هماهنگيهاي به عمل آمده با اسپانسر مقرر شد باشگاه با طي كردن رويه قانوني پرونده شكايتها زمان بخرد تا در دقيقه ۹۰ با شاكيها كنار آمده و بودجه لازم براي تسويه حساب را تأمين كند كه به نظر ميرسد حالا زمان موعود فرارسيده و باشگاه و اسپانسر بايد دست به جيب كنند و موضوع شكايتها را براي هميشه حل و فصل كنند. نكتهاي كه قرار است در نشست امروز هيأتمديره باشگاه در اولويت بررسيها و تصميمگيري اعضا قرار بگيرد.