پیامدهای راهبردی آزادی «الزبدانی» بر جغرافیای درگیری سوریه

به گزارشافکارخبر،پس از دو ماه مبارزه حزب‌الله و ارتش سوریه، کنترل بر شهر مهم ارتباطی «زبدانی» در شمال غرب دمشق کامل و این شهر آزاد شد. نیروهای حزب‌الله لبنان به کمک نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات پاکسازی شهر «الزبدانی» نیمه‌شب گذشته بعد از گذشت دو ماه از آغاز عملیات سرانجام موفق شدند شهر را به طور کامل از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی کنند.

کنترل کامل نیروهای حزب الله در حالی صورت گرفت که تعدادی از عناصر تروریستی «احرار الشام» و «جبهه النصره» باقی مانده در شهر از جنوب شهر به سمت منطقه مضایا عقب‌نشینی کردند.

هرچند مقاومت لبنان و ارتش سوریه هنوز خبر آزادسازی را رسما اعلام و تایید نکرده‌اند، اما در حال حاضر نیروهای متخصص حزب الله و ارتش سوریه در حال پاکسازی و خنثی‌سازی بمب‌های کار گذاشته شده در خانه‌ها و خیابان‌ها در شهر هستند.

خبرآزاد سازی الزبدانی هرچند برای دوستداران مقاومت خبر شعف انگیز بود اما نگرانی آنان از سرنوشت اهالی شیعه نشین دو روستای فوعه و کفریا در ادلب که در محاصره تروریست ها واقع اند مانع از آن شد که این شادکامی را جشن بگیرند.

دو روستای شیعه نشین فوعه و کفریا از ۵ ماه پیش در محاصره هستند. این دو منطقه بویژه از زمانی که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنان بنای پاکسازی الزبدانی از وجود تروریستها را داشتند با هدف اعمال فشار بر ارتش و نیروهای مقاومت از سوی تروریستها به محاصره شدید درآمد و الان نزدیک به دوماه است که این منطقه تحت محاصره شدید تروریستها درآمده است. ارتش سوریه از طریق هوا مایحتاج مردم این دو منطقه را تامین می کنند.

برای ازادی فوعه و کفریا گزینه وجود دارد

به نظر می‌رسد با شکست مذاکرات و مخالفت گروه‌های تروریستی برای آتش بس، آزادسازی شهر الزبدانی که محل تجمع تروریست‌های محاصره شده است تنها راه نجات مردم مظلوم الفوعه و کفریا نباشد و می‌توان از گزینه دیگری نیز به نام «الوعر» برای ازاد سازی فوعه و کفریا استفاده کرد.

منطقه راهبردی الوعر در غرب شهر حمص در مرکز استان حمص واقع شده که به صورت رسمی بنام «حمص الجدید» شناخته می‌شود و به دو بخش «الوعر قدیم» و «الوعر جدید» تقسیم می‌شود.

با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، منطقه الوعر به محل‌ تجمع تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی تبدیل شد اما نیروهای سوری با عملیات‌های متعدد موفق شدند این منطقه را از تمامی محورها در محاصره کامل قرار دهند و عرصه را بر تروریست‌ها در این منطقه تنگ‌تر کنند. اهمیت گزینه «الوعر» برای نجات مردم محاصره شده الفوعه و کفریا از این جهت است که خانواده ها و همرزمان تروریست‌هایی که علیه مردم الفوعه و کفریا در استان ادلب جنایت می‌کنند در این شهر(استان حمص) مستقر هستند و به نظر می‌رسد شهر الوعر می‌تواند اهرم فشاری باشد تا رهبران تروریست‌ها در تصمیم خود مبنی بر قتل عام زنان و کودکان و خانواده‌های شیعیان الفوعه و کفریا تجدید نظر کنند. سران تروریست‌ها و هم‌پیمانان آنان در منطقه اگر به راه حل مسالمت آمیز رضایت ندهند و پیشروی خود را به داخل شهرک‌های شیعه نشین الفوعه و کفریا ادامه دهند، ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی برخلاف میل باطنی مجبور خواهند شد پس از ازادی زبدانی، گزینه الوعر را نیز انتخاب کنند و یک بار برای همیشه تکلیف همرزمان و اطرافیان محاصره شده تروریست‌ها را روشن نمایند و عواقب آن برعهده کسانی است که به آتش بس و مذاکره پایبند نبودند.

با ادامه حملات تروریست‌ها به دهها هزار شهروند بی‌گناه در این دو شهرک، دولت سوریه برای ایجاد آتش بس در الفوعه و کفریا با گروه تروریستی «احرارالشام» و با مشارکت کشور ترکیه وارد مذاکره شد.

با وجود این که در چند مرحله، آتش‌بس‌های ۲۴ و ۴۸ ساعته در این دو شهر برقرار شد اما با اتمام این زمان‌‌ها، گروه‌های تروریستی با تمدید آتش‌بس مخالفت کردند و در دو روز گذشته نیز با حملات گسترده، توانستند مناطق شرقی شهرک الفوعه و بخش‌هایی از روستای «الصواغیة» واقع در شرق این شهر را اشغال کنند و نیروهای مردمی را مجبور به عقب نشینی از منطقه کنند.

به شکست رساندن مذاکرات باعثشد تا نیروهای مقاومت حزب‌الله و ارتش سوریه برای افزایش فشار به گروه‌های تروریستی حاضر در اطراف دو شهرک الفوعه و کفریا، دامنه عملیات آزادسازی شهر الزبدانی در مرز سوریه و لبنان را وسعت بدهند و عملیات جدیدی را در منطقه «مضایا» واقع در جنوب شهر الزبدانی آغاز کنند و موفق شدند بخش‌هایی از شمال، غرب و جنوب غربی این منطقه را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کنند.

تاثیر ازادسازی الزبدانی بر کل جغرافیای سوریه/اقدام بعدی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت

طی دو ماه گذشته تروریستها به واسطه اهمیت زبدانی برای انها پیشنهاد رفع محاصره زبدانی در برابر رفع محاصره فوعه و کفریا را دادند که هر بار با کارشکنی ترکیه این مذاکرات به سرانجام نرسید.

در نهایت بامداد چهارشنبه ۱۱ شهریورماه پس از عقب نشینی باقی مانده‌های گروههای تروریستی از زبدانی و فرار به سوی مضایا ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به پاکسازی این منطقه مشغول شدند.

با ازادی الزبدانی این نگرانی وجود دارد که سرنوشت اهالی فوعه و کفریا چه خواهد شد؟

عمر معربونی افسر ارشد ارتش سوریه که از آکادمی نظامی شوروی سابق فارغ التحصیل شده در پاسخ به این نگرانی معتقد است:

گروههای مسلح سوریه تلاش داشتند با اعمال فشار بر فوعه و کفریا ارتش سوریه و مقاومت لبنان را وادار به توقف عملیات بر ضد زبدانی کنند. نتیجه این فشارها دو پیشنهاد آتش بس بود که به دلایل متعدد سرانجامی نیافت. از حیثنظامی و انسانی عرض می کنم که اگر فوعه و کفریا سقوط کند هیچ تغییر استراتژیکی اضافی برای گروههای تروریستی نخواهد داشت چه اینکه فوعه و کفریا از نقاط استراتژیک نظامی مهمی محسوب نمی شوند چون جزو مناطق با اهمیت نظامی شمال ادلب به شمار نمی روند. گروههای مسلح تروریستی پس از سقوط ادلب نبردهایشان را در جنگل های انبوهی که در دهها کیلومتری این دو روستای محاصره شده قرار دارد، انجام می دهند.

اما سقوط این دو روستا به دست گروههای مسلح تروریستی ممکن است منجر به وقوع جنایات انسانی و ریختن خون مردم بی گناه شود که البته در صورت چنین حماقتی پیامدهای سنگینی برای دولت های خارجی حامی این گروهها از جمله ترکیه و سعودی به عنوان اصلی ترین کشورهای حامی گروه تروریستی جیش الفتح درسوریه به دنبال خواهد داشت. تا این لحظه به سبب اراده عالی و خلل ناپذیر اهالی دو روستای شیعه نشین فوعه و کفریا هیچ گونه دستاوردی برای به تسلیم واداشتن و سقوط آن نداشته اند و شکی نیست که یگانهای حمایت مردمی در بلند مدت هم می توانند خطوط دفاعی خود را به رغم تعداد زیاد تروریست های مهاجم و تعداد تانک ها و نفر برهای شان سامان داده و شرایط مطلوب حمایتی از اهالی را تا رسیدن نیروهای مقاومت فراهم نمایند.

اما آزادی زبدانی از حیثنتایج استراتژیکی که برای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنانی دارد با وضعیت فوعه و کفریا متفاوت است. به گونه ای که با این پیروزی ما در برابر یک نقطه عطفی قرار می گیریم که تاثیرات خود را بر کل جغرافیای سوریه خواهد گذاشت. به این معنی که با ازاد سازی زبدانی ما در برابر یک تحول استراتژیک بنام سقوط اثرات طرح ارتباط بین کوههای القلمون با جبل حرمون در مرزهای فلسطین اشغالی قرار می گیریم. یکی از طرح های خطرناکی که نظام سوریه را از حیثسیطره بر یکی از مناطق حیاتی دولت که از بلندیهای دمشق اغاز و تا سعسع ادامه دارد و به منطقه ای تا منطقه مرکزی در حمص و حما می رسد، مورد هدف قرار داده بود. طرحی که در ورای آن چندین طرح کوچک و بزرگ علیه حومه های حمص، حومه های درعا و جولان طراحی شده بود. براین اساس می توان گفت با پایان یافتن نبرد زبدانی و پاکسازی این منطقه از لوثتروریست ها که در واقع ادامه دوسال نبرد بزرگی بود که القصیر اغاز شد و به تل کلخ و قلعه الحصن در ریف حمص و ازادی القلمون و روستای های پیرامون ان رسید ضربه بزرگی به گروههای مسلح تروریستی و کشورهای حامی آنها و در راسشان رژیم صهیونیستی وارد امد. رژیمی که نقشش به شکل آشکاری از زمان نبردهای باب عمرو فاش شد و تا نبردهای زبدانی و جولان و حومه درعا همچنان ادامه داشت.

از این رو و با این تفاسیر، گروههای مسلح تروریستی تلاش می کردند مبادله بین الزبدانی با فوعه کفریا را به هرقیمتی نهایی کنند چون این گروهها به خوبی از اهمیت تغییرات استراتژیکی که در نتیجه ازادسازی زبدانی رخ می داد واقف بودند. امری که به روشنی تاکید دارد ارتش سوریه و نیروهای مقاومت می بایست هر چه سریع تر برای یکسره کردن سرنوشت جبهه‌هایی نظیر وادی بردی، داریا و خان الشیخ که همچنان معلق مانده اند، اقدام کنند.