یک سناتور دموکرات دیگر با برجام مخالفت کرد

به گزارشافکارخبر،در حالیکه ۳۴ سناتور دموکرات سنا اعلام کردند که از توافق هسته‌ای ایران و ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) حمایت می‌کنند، سناتور دموکرات ایالت «آیداهو» مخالفت شدید خود با برجام را اعلام کرد.

طبق این گزارش، اگر تمامی دموکرات‌هایی که گفته‌اند از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند به وعده خود عمل کنند، کنگره جمهوری‌خواه دیگر نمی‌تواند حق وتو اوباما را سلب کند و توافق هسته‌ای ایران را رد کند.

با اینحال، سناتور «مایک کارپو» سناتور ایالت آیداهو ضمن مخالفت شدید با برجام اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران به حامی شماره یک ترویسم اجازه می‌دهد که یک سلاح هسته‌ای تولید کند.

کارپو مدعی شد که اگر توافق هسته‌ای ایران اجرا شود، جنگ علیه آن همچنان باید ادامه داشته باشد و ما باید منتظر باشیم که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا این توافق را متوقف کند.

«باربارا میکولسکی» سناتور اهل ایالت «مریلند»، روز چهارشنبه با اعلام حمایت خود از توافق، عملاً عبور برجام از سد کنگره آمریکا را تضمین کرد.

بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که طرحی در سنا به تصویب برسد، رئیس‌جمهور برای رد آن، نیاز به حمایت یک سوم از نمایندگان، نیاز دارد. سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و همراهی ۳۴ سناتور با رئیس‌جمهور، این امکان را به باراک اوباما می‌دهد که مخالفت احتمالی کنگره با توافق هسته‌ای را، وتو کند.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این مجلس روز ۲۰ شهریور ماه، برجام را به رأی میگذارد.