سخنرانی نتانیاهو مخالفت با توافق هسته‌ای ایران را تضعیف کرد

به گزارشافکارخبر،یک مقام کمیته امور عمومی آمریکا - اسرائیل موسوم به آیپک، سخنرانی ماه مارس «بنیامین نتانیاهو» در کنگره را عامل تضعیف مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای ایران دانست از این رو، او را مورد سرزنش و انتقاد قرار داد.

مقام مذکور که خواست نامش فاش نشود، امروز(پنج‌شنبه) در گفت وگو با پایگاه خبری «واللا» گفت: «سخنرانی نتانیاهو در کنگره مسئله هسته‌ای ایران را یک موضوع حزبی ساخت. به محض اینکه او بر انجام این کار اصرار ورزید - اقدامی که به عنوان مانور جمهوریخواهان علیه رئیس‌جمهور تلقی می‌شد - ما بخش مهمی از حزب دموکرات را از دست دادیم؛ گروهی که بدون آنها بلوکه کردن توافق هسته‌ای غیرممکن است».

بر اساس این گزارش، بسیاری از دموکرات‌ها از جمله «باراک اوباما» ‌ و «جو بایدن» معاون او در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور نداشتند.

به گفته این مقام آیپک، این سازمان تنها نهادی نبوده که نگرانی‌ خود را درباره این موضوع با نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشته است. چند هفته قبل از سخنرانی نتانیاهو در کنگره، سناتورهای دموکرات از او خواستند سخنرانی خود را لغو کند زیرا به باور آنها درست نبود نخست وزیر اسرائیل علیه رئیس‌جمهور آمریکا این گونه اقدام کند.

وی افزود: «آنها به نتانیاهو پیشنهاد دادند در عوض سخنرانی، به واشنگتن بیاید و با آنها در پشت درهای بسته و بدون حضور دوربین‌های تلویزیونی مذاکره کند تا بتواند مخالفت خود را با مسئله ایران اعلام کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر نتانیاهو پیشنهاد آنها را می‌پذیرفت، شانس ما برای جلوگیری از توافق افزایش می‌یافت».

مقام مذکور اضافه کرد: آنچه اتفاق افتاد این بود که ۵۰ دموکرات سخنرانی او را تحریم کردند و بسیاری دیگر حضور داشتند اما از نتانیاهو عصبی و ناراحت بودند زیرا آنها را وادار کرده بود بین اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا یکی را برگزیند. از آن زمان، داستان توافق با ایران و بسیاری دیگر از مسائل سیاسی، به مسئله دموکراتها علیه جمهوریخواهان تبدیل شد و این موضوع کار اوباما برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره را آسانتر ساخت.