اختلافات مصر با عربستان و تأخیر در ایجاد ارتش عربی

به گزارشافکارخبر،اتحادیه عرب پس از تعویق نشست ویژه وزرای دفاع و وزرای خارجه عرب برای تاسیس یگان عربی مشترک، در بیانیه ای تصریح کرد که یادداشتی از سوی هیأت عربستان دریافت کرده مبنی بر این که دولت عربستان خواهان به تعویق انداختن نشست شورای دفاع متشکل از وزرای دفاع و خارجه عرب تا اطلاع ثانوی است.

در این بیانیه آمده است که اتحادیه عرب یادداشت هایی از بحرین، کویت، قطر، امارات و عراق مبنی بر تایید این مساله دریافت کرده است که این امر سبب شد تا دولت مصراین نشست را تا اطلاع ثانوی به تعویق اندازد.

به نوشته القدس العربی، به نظر می رسد که عربستان و کشورهایی که ایده عدم امضای تشکیل یگان عربی مشترک را تایید کردند، با دیدگاه مصر مبنی بر لزوم تشکیل این یگان در سریعترین زمان ممکن برای استفاده از آن در برخی ماموریت های نظامی در کشورهای مجاور مانند لیبی، اتفاق نظر ندارند.

دولت مصر همچنان از طریق برخی مسئولان و رسانه های خود، بر لزوم مقابله با آنچه " تروریسم در خاک لیبی " می نامد از طریق دخالت نظامی در لیبی زیر چتر اتحادیه عرب، تاکید می کند.

عدم تعیین تاریخی برای نشست بعدی نشان می دهد که اختلافات میان مصر و عربستان بسیار عمیق است و ناظران می گویند که عربستان دلیلی برای تشکیل این یگان عربی در حال حاضر نمی بیند تا زمانی که اهداف واقعی تاسیس چنین یگانی را نداند و یا اینکه یکی از کشورهای منطقه از این یگان علیه کشور دیگری به عنوان یک سلاح عربی به صورت نادرستی استفاده کند.

القدس العربی نوشت: با وجود آنکه عربستان و مصر با اظهارات مکرر درباره عمق روابط خود، می کوشند تا روابط حسنه را حفظ کنند؛ اما اشکار است که روابط مصر و عربستان در وضعیت خوبی قرار ندارد.

ناظران براین باورند که اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در پی مشارکت عبدالفتاح سیسی رییس جمهور مصر و عبدالله دوم شاه اردن و نیز شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در رایزنی های ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، بسیار قاطعانه بود و گفته شد که این یک ائتلاف سه جانبه به رهبری امارات برای سازش سیاسی در سوریه است که مشتمل بر ماندن بشار اسد در قدرت می باشد، اما الجبیرتصریح کرد که در این خصوص هیچ سازشی وجود ندارد؛ تا راه را به روی ابتکارهای مصر و امارات برای حل بحران سوریه ببندد.

ناظران می گویند که روابط مستحکم مصر با رییس جمهور سوریه و اقدامات مصر در حمایت از اسد، یکی از انتقادات اصلی عربستان از سیاست مصر بوده و از علل اصلی متوقف شدن طرح تاسیس یگان عربی مشترک است که مصر از بزرگترین حامیان آن بود.

مواضع اخیر مصر درباره جنگ در یمن نیز بخشی از اختلاف اخیر میان ریاض و قاهره بود زیرا به رغم اعلام زودهنگام مصر برای پیوستن به ائتلاف، همواره در موضع خود مردد باقی ماند و در عملیات طوفان سهمگین به طور تاثیرگذار مشارکت نکرد و این علاوه بر استقبال رسمی از هیاتهای تابع حزب علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن و نظارت بر گفتگوهای سازش سیاسی برای ماندن صالح در قدرت است که ناظران این امر را نیز بخشی از تلاش مصر برای باجگیری از عربستان می دانند.