مافیای دارویی دست خود دولت است!

یکی از سخنرانان این نشست کاری رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه شیمیایی و دارویی بود که به مصرف سرانه دارو در کشور به میزان ۳۰ دلار اشاره و عنوان کرد: هزینه‌های درمانی در ایران بسیار سرسام‌آور است.

دوایی، رییس جامعه جراحان کشور هم در این نشست با تاکید بر اهمیت غذا و حتی بیش از مسئله درمان یادآور شد: ‌ مسئله شهرک سلامتی باید در مورد توریسم درمانی مدنظر قرار بگیرد تا از این طریق به اهداف مدنظر خود دست پیدا کنیم.

سبحانی‌نیا، رییس سندیکای واردکنندگان دارو نیز در سخنانی عنوان کرد: ‌ حجم بازار دارویی ایران ۲.۵ هزار میلیارد تومان است که ۴۰ درصد از این حجم را شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی و ۱۰ درصد را هلدینگ وابسته به گروه دارویی سبحان و ۱۰ درصد دیگر را هم گروه دارویی شفاء وابسته به بانک ملی تامین می‌کنند.

وی تصریح کرد: ‌ بدین ترتیب ۶۰ درصد زیر مجموعه این بخش مربوط به بخش دولتی است که با این آمار مافیایی دارویی دست خود دولت است و بخش خصوصی با جان کندن روز به روز خود را به جلو می‌برد.

کسایی از انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز در این نشست در سخنانی کوتاه عنوان کرد: ‌ برخلاف سخنان مطرح شده، مردم ما درمان می‌خواهند و هیچ نیازی به غذا ندارند. در حال حاضر به عنوان مثال روزانه ۳۰ تا هزار و ۲۰۰ بیمار اورژانسی به بیمارستان فارابی به دلیل مشکلات مربوط به چشم مراجعه می‌کنند که هیچ کدام نیاز به غذا ندارند.

وی همچنین با انتقاد به تفاوت‌های تعرفه‌ای در بخش درمان عنوان کرد: تفاوت‌های تعرفه‌ای که اکنون وجود دارد باعثفساد شده است.

مهدی جاریانی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به کاهش تعرفه وارداتی دارو از ۶۵ به ۴۰ درصد این موضوع را نشان بی مهری به این بخش دانست و عنوان کرد: ‌ وضعیت در این صنعت به گونه‌ای شده که هندی‌ها و چینی‌ها به تدریج دارند بازار را از ما می‌گیرند.

شیبانی، معاون وزیر بهداشت نیز پس از بیان سوالاتی توسط فعالان بخش خصوصی و پاسخ وزیر بهداشت، در سخنانی بیان کرد: حدود ۷۰ هزار محصول غذایی را ما تحت کنترل و نظارت داریم که ۵۷ هزار محصول آن تولید داخلی و ۱۲ هزار نوع آن واردات است. همچنین ۱۱ تا ۱۲ هزار واحد در زمینه غذا و لوازم آرایشی در کشور ما وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به وجود ۱۰۰ کارخانه داروسازی در کشور در مورد واردات تصریح کرد: ‌ ما واردات را مدیریت می‌کنیم که نهایتا این واردات منجر به تولید در سطح بالا شود.