اسد و ایران باید بخشی از مذاکرات صلح سوریه باشند

به گزارش افکارخبر، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز پنج‌شنبه(امروز) اعلام کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه باید بخشی از مذاکرات صلح سوریه باشد.

بنا به گزارش «تایمز» اسرائیل، مرکل در کنفرانس خبری بعد از نشست اتحادیه اروپا درباره بحران آوارگان سوری گفت: «ما باید با بسیاری از بازیگران گفت‌وگو کنیم. این بازیگران شامل اسد هم می‌شوند و دیگران را نیز در برمی‌گیرد.»

وی در ادامه افزود: «نه تنها آمریکا و روسیه بلکه شرکای مهم منطقه‌ای، ایران و کشورهای سنی همچون عربستان سعودی باید حضور داشته باشند».

بر اساس این گزارش، اظهارات صدراعظم آلمان در حالی مطرح شده است که بسیاری از قدرت‌های غربی که زمانی بر کناره‌گیری اسد از قدرت تأکید داشتند، هم‌اکنون مواضع خود را در قبال دولت سوریه تا حدود اندکی نرم‌تر کرده‌اند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه هفته جاری اعلام کرد، گرچه اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند اما لازم نیست که این مسئله فوری و در میان جنگ سوریه صورت بگیرد.

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده است.

روسیه و آمریکا مذاکرات نظامی خود درباره درگیری‌های سوریه را هفته گذشته بعد از آن آغاز کردند که مقامات مسکو بر ادامه حمایت خود از دولت بشار اسد تأکید کردند.

با اینحال، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج شنبه تأکید کرد که هیچ جایگاهی برای اسد وجود ندارد و تصریح کرد: «هیچ انتقال قدرتی بدون کناره‌گیری اسد وجود نخواهد داشت. آینده سوریه از طریق بشار اسد عبور نمی‌کند».

مرکل، هاموند، اولاند و دیگر رهبران اتحادیه اروپا بعد از نشست بروکسل بیانیه‌ای را صادر کردند و خواستار اقدامات جدیدی برای صلح شدند.

در بیانیه نشست بروکسل آمده است: «در خصوص سوریه، ما خواستار تجدید تلاش‌های بین‌المللی تحت هدایت سازمان ملل هستیم تا به جنگ در این کشور که خسارات زیادی را به همراه داشته است و موجب شده تا ۱۲ میلیون نفر خانه‌هایشان را ترک کنند، پایان داده شود».

اظهارات مرکل در حالی مطرح شده است که در در زمان دومین دور از مذاکرات درباره سوریه، دبیر کل سازمان ملل از ایران دعوت کرد اما مخالفت کشورهایی مانند عربستان سعودی، نهایتاً به کنار گذاشته شدن ایران منتهی شد.

کری نیز روز چهارشنبه هفته جاری، ابراز امیدواری کرده بود که ایران و روسیه «نقشی سازنده» در سوریه ایفا کنند تا به جنگ داخلی آن کشور پایان داده شود و تکفیری‌های داعش از بین بروند.

وی در ۲۸ شهریور از ایران و روسیه خواست تا با استفاده از نفوذ خود از اسد بخواهند تا در میز مذاکرات درباره سوریه حاضر شود.