فیلم دل‌خراش مرگ حُجاج در «منا»

به گزارشافکارخبر، ساعاتی پس از آنکه «خلیفه بن سلمان آل خلیفه» نخست‌وزیر بحرین، پایان موفق برگزاری مناسک حج تمتع امسال را به «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی تبریک گفت، مقامات سعودی از بروز فاجعه‌ای دیگر در موسوم حج امسال خبر دادند.

سازمان دفاع شهری عربستان صبح امروز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا دست کم ۳۱۰ تن از حجاج کشته و ۴۵۰ نفر مصدوم شده‌اند.

منابع غیررسمی تعداد کشته‌ها را بیش از این و بالاتر از ۳۵۰ نفر اعلام کرده‌اند. علت این حادثه ازدحام بالای جمعیت اعلام شده است.



فیلم

منابع سعودی می‌گویند که بیشتر کشته‌شدگان ازدحام جمعیت در سرزمین منا از هند، پاکستان، مالزی و ایران هستند. رئیس سازمان حج و زیارت ایران نیز اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان ایرانی حداقل ۱۵ نفر است.

چهارشنبه(دیروز) نیز کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که ۲۰۴ نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

از آغاز موسم حج امسال تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که هم‌اکنون شش ماه است درگیر تهاجم نظامی به مردم یمن است، انتقادهای زیادی به همراه داشته است.

در یازدهم این ماه نیز سقوط جرثقیل ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن ۱۱۸ نفر از جمله ۱۱ ایرانی منجر شد.

در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه در همین موسم نیز منجر به زخمی شدن شماری از حجاج و تخلیه ۱۵۰۰ نفر شد.

تا کنون بیشترین آمار مرگ حجاج در حوادث مشابه در مکه به حادثه کشته شدن ۱۴۲۶ نفر به دلیل ازحام جمعیت در سال ۱۹۹۰ باز میگردد.