کری به اشتباه واشنگتن اعتراف کرد

به گزارش افکارخبر، «جرج جبّور»، مشاور حافظ اسد، رئیس جمهور پیشین سوریه و کارشناس مستقل در شواری حقوق بشر سازمان ملل گفت: سخنان جان کری اعتراف آمریکا به اشتباه در رفتار نابحق خود در فاقد مشروعیت خواندن نظام بشار اسد را ثابت کرد.

وی افزود: جان کری خواست به صراحت بگوید که رئیس جمهورش در قبال سوریه اشتباه کرد، اما ما باید این اظهارات را از زبان اوباما بشنویم تا به اشتباه خود اعتراف کند و در هر حال مواضع جدید آمریکا در نتیجه تلاش‌های روسیه برای حل بحران سوریه حاصل شده است.

جبور گفت: من از ابتدای بحران سوریه به منظور حفظ حقوق شهروندان سوریه و دفاع از حق حیات و سرنوشت آنها، از رؤسای جمهور روسیه و سوریه خواستیم که برای ایحاد راه حل بحران سر یک میز گفت‌وگو بنشینند و امروز به نظر می‌رسد که برگزاری این نشست نزدیک است تا با امید به ثمر بخش بودن آن آلام گذشته را پشت سر گذاشته و با خوش‌بینی هر چند محتاطانه به آینده بنگریم.

جان کری شنبه گذشته بعد از گفت‌وگو با همتای انگلیسی‌اش فیلیپ هاموند در لندن اظهار داشت: در یک و نیم سال گذشته گفتیم که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند اما چه زمانی و با چه شیوه ای، ضروری نیست این موضوع در یک روز یا یک ماه روی دهد.

وی از تمرکز روسیه بر تلاش‌ها علیه گروه داعش در سوریه استقبال کرد و گفت: ما از این اقدام حمایت می‌کنیم. ما آماده اقدامی برای نابودی داعش با سریع‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌ها هستیم.

جان کری ادامه داد: ما باید مذاکرات را آغاز کنیم و این چیزی است که آن را جستجو می‌کنیم. امیدواریم روسیه و ایران و دیگر کشورهای صاحب نفوذ در تحقق آن کمک کنند زیرا نبود چنین چیزی مانع از پایان بحران سوریه می شود.

سیاستمدار سوری در ادامه گفت‌وگوی خود درباره معارضان سوری نیز گفت: در سوریه دو دسته معارض داریم یکی که معارضان ملی‌گرا هستند و دیگر معارضانی که شهروندان سوریه آنها را قبول ندارند چون دعوت به کشتار کرد‌ه‌اند.

جبور گفت: معارضانی که شامل شهروندان سوری باشند حق اظهار نظر و بیان دیدگاه‌ها درباره کشورشان و آینده آن را دارند، اما آنهایی که دست به سلاح برده‌اند، تروریست خوانده می‌شوند.

مشاور رئیس جمهور پیشین سوریه درباره نقش منفی و خرابکارانه رسانه‌های غربی و انگلیسی در قبال تحولات سوریه گفت: ما قدرت قانونی شکایت علیه رسانه‌های بین‌المللی را داریم که در ریختن خون مردم سوریه سهیم بوده‌اند، اما سوال اینجاست که آن قاضی عادل چه کسی است که منصفانه به دادخواست ما اهمیت داده و جنایتکاران را به سزای کارشان برساند.

جبور تاکید کرد: جهان امروز فاقد قضاتی عادل و بی طرف است که بخواهد حق مظلومان را از ظالمان بگیرد بنابراین برای مقابله با هجمه رسانه های بیگانه باید به تقویت رسانه های خود بپردازیم.