به گزارشافکارخبر، ملیکه ۵۴ ساله در شهر طنجه مغرب متولد شد و اوایل دهه شصت قرن گذشته با خانواده خود به بلژیک مهاجرت کرد. شوهراین زن نیز درعملیات ترور احمد شاه مسعود رهبر جهادی افغانستان دست داشته است.

ملیکه پس از متهم شدن به سرکردگی یک هسته تروریستی در بلژیک، به هشت و نیم سال زندان محکوم شد و هم اکنون در حال سپری کردن دوره محکومیت خود است. هدف این هسته تروریستی عضوگیری از شهروندان بلژیکی برای جنگ در افغانستان بود.

ملیکه در اعتراض به رای دادگاه به این مساله استناد کرد که در نتیجه سلب تابعیت، او باید از فرزندان خود که دارای تابعیت بلژیک هستند، جدا شود اما دادستانی بر این باور است که خانواده ملیکه کم اهمیت تر از قربانیانی است که وی زمینه پیوستن آنان را به گروه های تروریستی فراهم کرده است.

در حالی که قرار است دادگاه بروکسل نهم اکتبر آینده برای سلب تابعیت از ملیکه تصمیم بگیرد، منابع رسانه ای از قول او اعلام کردند که وی تصمیم دادگاه را نمی پذیرد و قصد دارد بعد از آزادی از زندان، همراه خانواده اش در بلژیک بماند.





سرویس های امنیتی بلژیک به وی لقب خطرناک ترین زن اروپا را داده اند. نام او اولین بار سال ۱۹۹۹ وقتی که با یک جوان تونسی ثروتمند ازدواج کرد، مطرح شد. همسر وی در ادامه به طالبان افغانستان در دوران سرکردگی بن لادن ملحق شد. دو روز قبل از حادثه یازده سپتامبر ۲۰۰۱، همسر ملیکه در انفجاری تروریستی در تاجیکستان، «احمد شاه مسعود» از مبارزان معروف افغان را به قتل رساند. پس از این اتفاق ملیکه با یک مرد تونسی دیگر ازدواج کرد. این دو مدتی با هم در سوییس زندگی کردند، تا این که سال ۲۰۱۰ به علت حمایت از گروههای جهادی در فضای مجازی دستگیر شد. شوهر دوم ملیکه سال ۲۰۱۲ در حمله هوایی آمریکا در افغانستان کشته شد و به همین علت ملیکه لقب «بیوه سیاه» گرفت.