خاورمیانه با اسدی قدرتمندتر، آرام‌تر بود

به گزارش افکار خبر، «دونالد ترامپ» نامزد پیشرو جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ اعلام کرد، در صورتی که «صدام حسین»، «معمر قذافی» هنوز در عراق و لیبی در قدرت بودند و «بشار اسد» نیز در سوریه قدرتمندتر بود، هم اکنون خاورمیانه مکانی امن‌تر و باثبات بیشتری بود.

ترامپ در برنامه «میت دپرس» شبکه «ان بی سی» تأکید کرد: اگر به لیبی نگاه کنید، و نگاهی نیز به اقداماتی که ما در آنجا انجام دادیم بیندازید، خواهید دید که این یک افتضاح تمام عیار بود. وضعیت عراق و آنچه با صدام حسین و این کشور کردیم نیز همینگونه است و حالا قرار است در خصوص اوضاع سوریه نیز همان افتضاح را شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: واشنگتن در سوریه به افرادی کمک می‌کند که شاید بدتر از اسد باشند.

بنا بر این گزارش، کشور لیبی در حال حاضر با شدیدترین موج خشونت‌ها از زمان آغاز ناآرامی‌های داخلی در این کشور به دنبال سرنگونی «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱ مواجه است. پس از مداخله نظامی آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی «صدام حسین» در بغداد، این کشور نیز به شدت درگیر خشونت و ناآرامی شد.

از سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، آمریکا و برخی از متحدان این کشور به حمایت از مخالفان به اصطلاح میانه رو دولت «بشار اسد» پرداخته و خواستار تغییر رژیم در دمشق شده اند و به نحوی به افزایش ناآرامی‌ها در این کشور دامن زده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از هفته گذشته با کسب مجوز از پارلمان این کشور و به درخواست مستقیم بشار اسد حملات هوایی علیه نیروهای داعش و دیگر گروه های تروریستی فعال در سوریه را آغاز کرده است که این اقدام مسکو با انتقاد شدید غرب مواجه شده است.