علی چنگیزی: نویسنده هرگز نمی‌میرد

به گزارش افکارخبر، علی چنگیزی نویسنده و منتقد معاصر در پی درگذشت فتح‌الله بی‌نیاز، اظهار کرد: زنده‌یاد بی‌نیاز یکی از شریف‌ترین نویسندگان و منتقدان ادبی کشورمان بود. انسانی متین و باوقار و در نقد ادبی دقیق. بی‌نیاز همیشه به ادبیات معاصر و البته نسل نویی که در این یکی دو دهه اخیر در ادبیات ایران پا گرفته است، امید داشت و این نسل را توانا می‌دانست و چشم‌انداز نوشته‌های این نسل را روشن می‌دید. این را در نقدها و یادداشت‌هایی که گه‌گاه از او در نشریات ادبی منتشر شده است می‌توان دریافت.

نویسنده رمان «پرسه زیر درختان تاغ» ادامه داد: گسترده دانش مرحوم بی‌نیاز در نقد ادبی و به خصوص در نقد آثار غیر ایرانی مثال‌زدنی بود. نقدهای ادبی‌ای که از او منتشر شده تسلطش را بر دانش نقد نشان می‌داد و بیان کننده مطالعات گسترده او در این زمینه است.

این نویسنده افزود: اما چیزی که از او دست کم برای من که چند باری توفیق داشته‌ام با ایشان هم کلام شوم به یادگار مانده، جز نوشته‌هایش، ادب، متانت، شخصیت متین و در عین صراحت لهجه‌اش در نقدهای شفاهی یا کتبی بود که همیشه مثال زدنی بوده و در خاطرم می‌ماند.

نویسنده مجموعه داستان «کاج‌های مورب» در پایان افزود: بی‌نیاز نویسنده‌ای پر کار هم بود که بیش از ۱۰ کتاب از او در انتظار چاپ و انتشار است و از این نظر نویسنده به گمان من هیچ گاه نمی‌میرد بلکه بارها و بارها با هر بار بازخوانی آثارش متولد می‌شود و باز زندگی می‌کند، اینبار نه با جسم که با روح.