خطرات جراحی کاهش وزن پیش از بارداری برای نوزاد

به گزارشافکار خبر،جراحی کاهش وزن(bariatric surgery) یکی از راه های مبارزه با چاقی است. این شیوه می تواند برای زنانی که قصد بارداری دارند هم سودمند باشد و از برخی خطرات پیش روی مادر و نوزاد بکاهد. کاهش خطر بروز دیابت در طی بارداری و نیز کاهش احتمال تولد نوزادانی با وزن بالا از جمله سودمندی های این شیوه است.

اما مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران سوئدی به انجام رسیده نشان می دهد که جراحی لاغری می تواند زیان های بیشتری را نیز به همراه داشته باشد. به دنیا آوردن نوزادی با وزن کمتر از حد نرمال و یا کوتاه تر شدن دوره بارداری، از جمله این مشکلات هستند. همچنین این مطالعه نشان می دهد که جراحی لاغری می تواند سبب افزایش خطر مرگ نوزاد اندکی پس از تولد و یا حتی مرگ جنین در رحم شود.

در این مطالعه جدید، دانشمندان سوئدی به بررسی اطلاعات مربوط به ۳ هزار زن باردار در سوئد در بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ پرداختند. حدود ۶۰۰ نفر از این زنان تا حداکثر پنج سال پیش از بارداری، تحت جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند. سایر زنان نیز یا نیازی به این جراحی نداشتند یا اینکه در طی دوره بارداری چاق بودند.

در این مطالعه مشخص شد که تفاوت زیادی بین گروه های در معرض بروز دیابت در طی بارداری وجود دارد. در واقع ۷ درصد از زنان باردار که تحت جراحی قرار نگرفته بودند، دچار دیابت شدند، اما این درصد در میان زنانی که زیر تیغ جراحی کاهش وزن رفته بودند فقط ۲ درصد بود.

افزون بر این، فقط ۹ درصد از زنانی که جراحی کاهش وزن داشتند، نوزادانی با وزن بالا به دنیا آورند که این درصد برای سایر زنان ۲۲ درصد بود. با این حال، ۲ درصد از زنان در گروه تحت جراحی، فرزند خود را پیش از زایمان و یا پس از آن از دست دادند و این درصد برای گروه دوم فقط ۱ درصد بود.