وضعیت اسفناک مواد غذایی در کشور
گروه اجتماعی

- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: در سال های اخیر به دلیل ضعف نظارتی تخلفات بسیاری در حوزه مواد غذایی اتفاق افتاده در حالی که مصرف این مواد تاثیر مستقیم بر روی سلامت افراد جامعه دارد.

مراد هاشم‌زهی با بیان این مطلب به خبرنگارافکارخبرگفت: سلامت مواد غذایی این روزهای به نگرانی و دغدغه بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده است.

وی افزود: نظارت ها بر روی فرایند تولید مواد غذایی آنچنان که باید نیست و این سهل انگاری سبب بروز مشکلات فراوانی شده است که هر از گاهی اخبار آن منتشر می شود.

وی تصریح کرد: وضعیت نامناسب مواد غذایی مختص امسال نسیت بلکه سالیان متمادی است که به دلیل ضعف نظارتی عده ای سودجو فضا را برای انجام تقلب و تخلف مناسب دیده اند.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر وضعیت سلامت مواد غذایی آنچنان اسفناک شده که مسوولان خبرهایی از استفاده پالم در لبنیات، چربی های غیر استاندارد در روغن، مواد شیمیایی در آبلیمو، آلودگی و باکتری و … در آب های معدنی را اعلام کرده اند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به این موارد به جرات می توان گفت وضعیت تولید مواد غذایی ناامید کننده و وحشتناک است.
وی گفت: چرا مسوولان اجازه می دهند محصولاتی که کیفیت لازم را ندارند تولید شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و در این میان فقط جیب تولید کنندگان پر می شود و کسی به سلامت مردم اهمیتی نمی دهد.

هاشم زهی اظهار کرد: زمان آن رسیده دستگاه های مختلف دست از موازی کاری و انداختن تقصیر به گردن دیگری برداشته و با اجماع و تشکیل یک کمیته مشترک کار نظارت جدی و دقیق بر سلامت مواد غذایی را دنبال کنند.

وی ادامه داد: اینکه فردی در مسند قدرت و مسوولیت باشد و تقصیرات رخ داده را مربوط به دوره قبل بداند دردی دوا نمی کند و فایده ای ندارد.

وی درباره عملکرد وزارت بهداشت در این باره توضیح داد: حوزه نظارت بسیار وسیع و گسترده است بنابراین ضرورت دارد تا سازمان غذا و دارو با جدیت بیشتری نسبت به نظارت بر تولید مواد خوراکی اقدام کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: هر گونه مواد غذایی که در کشور تولید می شود باید زیر ذره‌بین و نظارت دقیق سازمان غذا و دارو قرار گیرد و این سازمان در صورت غیرمجاز بودن مانع از توزیع آن در کشور شود.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت و سازمان های مسوول باید با در نظر گرفتن اقدامات بازدارنده مانند جریمه های سنگین، ممانعت از تولید، پلمپ واحدهای متخلف و … در زمینه نظارت دقیق بر سلامت مواد غذایی گام های اساسی بردارند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات دیده می شود متاسفانه برای این گونه تخلفات که با جان و سلامت مردم رابطه مستقیم دارد، جریمه های ناچیزی در نظر گرفته می شود که ضرورت دارد این موضوع تجدید نظر شود.

هاشم زهی تاکید کرد: اگر خلاء قانونی در این بخش مشاهده می شود مسوولان وزارت بهداشت موضوع را مطرح کنند و حتم بدانند مجلس آمادگی تصویب قوانین بازدارنده در این زمینه را دارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت و مسوولان باید هرچه سریعتر امکانات مناسب را برای نظارت دقیق و جامع بر روند تولید و توزیع مواد غذایی فراهم کنند زیرا در غیر این صورت هزینه های سنگینی برای درمان به جامعه تحمیل می شود که گاه نیز جبران پذیر نیست.