به گزارشافکارخبر، در حالی که قیمت دلار به ۳۴۵۰ تومان صعود کرد، روزنامه دولتی شهروند در گزارشی اذعان کرد: درست در شرایطی که توافق هسته‌ای بازار ارز را به حاشیه برد و نگرانی‌ها برای افت و خیز دلار به حداقل خود رسید، این بازار اندکی بعد و در کمال شگفتی دوباره خبرساز شد و در صفحه اول روزنامه‌های کشور خودنمایی کرد. پس از این رویداد ناآرامی‌های عجیب دلار در بازار ارز ادامه‌دار شد و به طرح شایعاتی در فضای مجازی کشید. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که مهار بازار سرکش ارز یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی کابینه یازدهم بوده و حالا با رفع تحریم‌ها، بازار ارز بار دیگر ایرانی‌ها را غافلگیر کرده است. به گزارش «شهروند»، این روزها دلار نوسانات شدید و صعود و سقوط‌های تند روزانه را تجربه می‌کند.


همین موضوع گمانه‌زنی‌های زیادی را به دنبال داشته است. عده‌ای معتقدند دستکاری نرخ دلار از سوی دولت انجام می‌شود و کابینه روحانی برای جبران کسری بودجه و کاهش قیمت نفت به کسب درآمد از بازار دلار روی آورده است و عده‌ای دیگر نفوذ دوباره و البته بی‌موقع دلال‌ها به بازار را علت این پدیده می‌دانند. با این حال وزیر اقتصاد و بانک مرکزی شایعه دستکاری دولت در بازار ارز را رد کرده است اما با این حال دلار این روزها سرکش‌تر از ماه‌های گذشته عمل می‌کند.


این گزارش می‌افزاید: حالت غیرعادی بازار ارز به گفته صرافان، خرید و فروش در این بازار را بسیار محتاطانه کرده و به معاملات خرد ضروری رسانده است. این در حالی است که نوسانات غیرقابل پیش‌بینی، زیان مالی تعدادی از صرافان کهنه‌کار بازار را نیز به دنبال داشته است.


یکی از فعالان بازار ارز در این باره به «شهروند» توضیح می‌دهد: بازار به حدی غیرقابل پیش‌بینی شده است که ضرر برخی از صرافان قدیمی بازار را به دنبال داشته است. زیرا معمولا صرافی‌ها در شرایط نوسان به گونه‌ای خرید و فروش می‌کنند که ریسک معاملات خود را در ساعات یا روز بعد پوشش دهند اما نوسانات تند قیمت در روزهای اخیر باعثشده است تعدادی از صرافان کهنه‌کار بازار نتوانند ریسک‌هایشان را پوشش دهند و متضرر شوند.
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در شرایطی که خود من فکر می‌کردم دلار به بیشتر از ۳هزار و ۵۰۰ تومان نمی‌رسد حجمی از معاملاتم را برای پوشش ریسک انجام دادم اما دلار در روز بعد به بیشتر از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و ضرر کردم.


این صراف تاکید می‌کند: شرایط بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که تنها برندگان آن افرادی هستند که از رانت اطلاعاتی برخوردارند و می‌دانند قرار است در بازار چه اتفاقی رخ دهد وگرنه صرافان و بیشتر فعالان این بازار تا حد ممکن از انجام معاملات با ریسک بالا خودداری می‌کنند و خرید و فروش ها در حد معاملات خرد ضروری است.

صراف دیگری که در محدوده میدان فردوسی فعال است، به نقش بانک‌های توزیع‌کننده در بازار ارز اشاره می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: به نظر می‌رسد این روزها جز بانک‌های توزیع‌کننده ارز، کسی از اتفاقات چند ساعت آینده بازار خبر ندارد و دخالت آنها در توزیع ارز است که تنش‌های قیمتی روزانه را رقم می‌زند.

او با اشاره به این که یکی از بانک‌های توزیع‌کننده،[پارسیان] دارنده سهام شرکت‌های خودرویی است، توضیح می‌دهد: احتمالا آنها می‌خواهند هزینه بهره‌وری پایین شرکت‌های تحت مالکیت خود را از بازار ارز تامین کنند.