درخواست «بان‌ کی‌مون» از ایران

به گزارش افکارخبر، دفتر بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرده بان در دیدار با محمد جواد ظریف، خواستار کمک ایران به فرایند صلح در سوریه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر بان‌کی‌مون در بیانیه‌ای پس از این دیدار تصریح کرد: «بان تأکید کرد بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و از ایران خواست از نفوذش برای پیشبرد فرایند سیاسی استفاده کند.»

دبیر کل سازمان ملل متحد، در این دیدار همچنین از تمامی طرف‌ها خواسته توافق هسته‌ای حاصل شده با ایران در تیرماه سال جاری در وین را با «حسن‌نیت» اجر کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بسر می برد صبح دوشنبه با بان کی‌مون دیدار کرد.

مطابق بیانیه دفتر بان‌کی‌مون، دبیر کل، بر ضرروت پر کرن خلأ قدرت در لبنان، در اسرع وقت تأکید کرده است.

وزارت خارجه ایران هم پیش تر در بیانیه‌ای تصریح کرده بود ظریف و بان‌کی‌مون درباره مسائل مختلف از جمله بحران‌های منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: «در این دیدار همچنین بحرانهای منطقه‌ای سوریه، یمن، عراق و لبنان مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت و دبیر کل با توجه به جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خواستار همکاری نزدیک تَر کشورمان با سازمان ملل برای حل این بحرانها شد.»

ظریف در پاسخ ضمن رد راه حل نظامی گفت: ایران همواره برای راه حل سیاسی این بحرانها تلاش کرده است و همچون گذشته به همکاری خود با سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه برای پایان بخشیدن به بحرانهای منطقه ای از طریق مذاکرات سیاسی ادامه خواهد داد.