وزیر راه ماندنی شد

به گزارش افکارخبر، جلسه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۱۳ امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

آخوندی سومین وزیر استیضاحی در دولت یازدهم است، پیش از این فرجی‌دانا وزیر علوم و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مجلس نهم استیضاح شدند.

به گزارش فارس، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحثقرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر ۲ نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏‌گذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان مى‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏‌کند.

*متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی + اسامی امضاکنندگان


۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

به استناد مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی و در اجرای اصل ۸۹ قانون اساسی بدین وسیله طرح استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای عباس آخوندی با ۱۵ امضاء تقدیم حضور می‌گردد.

نظر به مشکلات زیر در حوزه وظایف وزیر اینجانبان امضاکنندگان درخواست اعلام وصول استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی را داریم:

مهمترین محورهای استیضاح:

۱ - عدم انجام تعهدات زمان اخذ رأی اعتماد از قبیل:

- عدم عمل به تعهد وزیر مبنی بر تأسیس و فعالیت سازمان ایمنی جاده‌ها

- بدون اقدام و پاسخ ماندن ایرادات عملکردی و برنامه‌ای مندرج در گزارش ماده ۴۹ کمیسیون عمران

۲ - مشکلات حوزه عمومی وزارتخانه از قبیل:

- عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مؤمن

- عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن

- عدم اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه

- عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

- عدم توجه به اجرای قوانین ایثارگران

۳ - مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی از قبیل:

- ناتوانی وزیر در ساماندهی بازار مسکن و اتمام پروژه‌های مسکن مهر

- عدم نظارت جامع بر اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ورودهای غیرقانونی و خارج از صلاحیت در این حوزه

- رها کردن پروژه‌های نیمه‌تمام ساخت ابنیه و ساختمان‌های عمومی در برخی از استان‌های کشور علیرغم پیشرفت فیزیکی بالا و نیاز مبرم مردم به آنها مانند بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها و …

- عدم اراده جدی و مؤثر در تعیین تکلیف اراضی شمال و شرق تهران در جهت احقاق حقوق مردم حسب فرمایش مقام معظم رهبری

- عدم ارائه برنامه و سیاست مشخص در حوزه تأمین مسکن و عدم حمایت از مسکن محرومان

۴ - مشکلات حوزه حمل و نقل از قبیل:

- افزایش خروج قطارها از ریل و تخلفات گسترده مالی و حقوقی و اقدامات مغایر قانون در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی به دلیل غیرقانونی بودن هیأت مدیره فعلی

- عدم توجه به ایمنی و کنترل پرواز و عملکرد ایمن فرودگاه‌ها

- عدم توجه به مطالبه عمومی در اعلام علل سانحه آنتونوف و فلایت چک

- عدم توجه به آمار تصادفات و کشته‌های جاده‌ای و رفع نقاط حادثه‌خیز

- افزایش عقب‌ماندگی در ترانزیت و توسعه کریدورهای بین‌المللی

- بی‌توجهی به نوسازی ناوگان و تداوم سوانح جاده‌ای مانند افزایش آتش‌سوزی ناوگان عمومی

- عدم توجه به تعطیلی گسترده پروژه‌های راه‌سازی

۵ - مشکلات حوزه مالی وزارتخانه از قبیل:

- خریدهای خارجی بالاخص در حوزه‌های ریالی و دریایی علیرغم وجود تولیدات مشابه داخلی

- عقد قراردادهای مبهم و غیرشفاف با قیمت‌های غیرواقعی

- بوروکراسی شدید، ناتوانی در شناسایی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و بکارگیری نقدینگی جامعه در عمران کشور و عدم موفقیت در جذب تسهیلات خارجی(فاینانس)

- تبعیض در توزیع و تخصیص اعتبارات به طرح‌ها و پروژه‌‌های نیمه‌تمام در استان‌ها

به گزارش فارس، اسامی امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز بدین شرح است:

حسن کامران - مجتبی رحماندوست - مهدی کوچک‌زاده - حسینعلی حاجی‌‌دلیگانی - بهرام بیرانوند - موسی‌الرضا ثروتی - سیدمحمود نبویان - جواد کریمی‌قدوسی - روح‌الله حسینیان - حمید رسایی - عبدالله سامری - سیدناصر موسوی‌لارگانی - نیره اخوان‌بیطرف - فاطمه آلیا و زهره طبیب‌زاده‌نوری.

*جهانگیری به جای روحانی در صحن مجلس حضور یافت


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای شرکت در جلسه بررسی طرح استیضاح رضا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضرشد.

جمعی از اعضای دولت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند.

ثروتی در موافقت با استیضاح: امید تحول در وزارت راه نیست

موسی‌الرضا ثروتی در جلسه علنی امروز مجلس(۱۴ مهر ۹۴) و در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در بیان علت این استیضاح گفت: نمایندگان مجلس ابزارهایی همچون مکاتبه، مذاکره، سؤال، جلسات متعدد در اختیار دارند که ما تقریباً تمام این مراحل را دنبال کردیم و به دنبال این بودیم که رکودی که در جامعه فریاد همه را بلند کرده مرتفع شود.

وی افزود: نمایندگان با اعتراضات مردم در شهرها و روستاها مواجه هستند از وضعیت نامناسب مسکن، عدم پاسخگویی به مردم و تجمعات اعتراضات فراوان و عدم پرداخت تسهیلات مکمل ۵ میلیون تومانی و تأخیر در تحویل واحدها و افزایش مکرر قیمت‌ها، عدم اجرای قول‌های وزیر مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن، فقدان زیرساخت‌ها، مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که یکی از طرح‌های بسیار مفید بوده که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم از وضعیت راه‌ها و تصادف در نقاط حادثه‌خیز، ترافیک شدید و فوت و مجروحیت کلافه شده‌اند. عدم گسترش و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی علیرغم وجود قانون حمل‌ونقل عمومی و عدم اجرای قانون ناراضی هستند. فقدان برنامه‌ریزی مناسب پروازی، کاهش پروازها، نارضایتی مردم از فقدان بلیط و مشکلات تأخیرها از دیگر مشکلات موجود هستند.

ثروتی خاطرنشان کرد: فقدان راه روستایی، عدم توازن منطقه‌ای، عدم اجرای قوانین به ویژه برنامه پنجم توسعه و عدم تحقق وعده‌های وزیر راه در زمان رأی اعتماد نهایتاً منجر به تهیه متن استیضاح شد.

وی افزود: گاهی برخی‌ها می‌گویند استیضاح سیاسی است اما از یک سال قبل سه گروه استیضاح وزیر راه را دنبال می‌کردند و نهایتاً برخی‌ها بنا به ملاحظاتی عقب‌نشینی کردند و نهایتاً یک متن استیضاح تهیه شد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گفته نشود که استیضاح وزیر راه سیاسی است بلکه دقیقاً در راستای حل مشکلات مردم انجام می‌شود. تمامی راه‌های مذاکره، تشکیل جلسه و غیره همه طی شد و لذا ما ناچار شدیم که برنامه استیضاح را دنبال کنیم.

ثروتی خاطرنشان کرد: ما نمایندگان قسم یاد کردیم که حافظ قانون و حل مشکلات و نیازهای مردم باشیم و وظایف نظارتی خود را اجرا کنیم علیرغم اینکه تهمت‌ها زده شود.

وی افزود: رکود حاکم بر اشتغال و اقتصاد باعثشده تا به عنوان مثال به خاطر مسکن یک و نیم میلیون نفر از کار بیکار شوند که این بر اثر مدیریت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شخص وزیر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ضعف در امر وزارت، فقدان مدیریت کارآمد و انسجام و سازماندهی وزارتخانه به طوری است که موجب رخوت و سستی و احساس بی‌مسئولیتی در زیرمجموعه وزارتخانه شده و به درستی پاسخگوی نمایندگان مجلس نیستند. ما شاهد پاسخ‌های غیرقانونی و غیرمنطقی در وزارتخانه هستیم و به بهانه فقدان اعتبار و تحریم همه پروژه‌ها تعطیل شده است.

ثروتی خاطرنشان کرد: اعتبار تنها موضوعی است که بارها تکرار شده در حالی که بسیاری از نابسامانی‌ها از سوءمدیریت و برنامه‌ریزی است در قانون بودجه در سنوات قبل برای اجرای پروژه‌ها و پرداخت بدهی پیمانکاران از روش‌های مختلفی استفاده می‌شد از جمله واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، فاینانس، اوراق مشارکت، مشارکت شرکت‌های خارجی و دیگر روش‌هاست.

وی افزود: در سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان برای حل مشکل ۵ استان شمالی است و ۲۰ میلیون زائر بارگاه امام رضا(ع) مقام معظم رهبری دستور فرمودند که هر چه سریعتر پروژه راه‌آهن شمال به انجام برسد اما این پروژه به مدت دو ماه به دلیل فقدان اعتبار توسط دولت، واگذاری بخشی از سهام شرکت نهاد قدس، مشابه پرداخت سهام به دیگر پیمانکاران پروژه‌ها ۶ ماه فعال شد اما متأسفانه در دولت یازدهم متوقف شد و در دومین جلسه دولت آن را لغو کردند. دادگاه حکم داد اما حکم دادگاه در این باره اجرا نمی‌شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سه وزیر و دو معاون وزیر در این موضوع را صورت جلسه کردند اما همان را هم اجرا نکردند و این کار باعثشد تا تعداد بسیاری بیکار شدند، روند رشد و توسعه کند شد حتی قراردادهای منعقده علیرغم صدور حکم دادگاه ادامه نیافت. فاینانس‌های مربوطه متوقف شد، جلسات مکرر و صورت‌ جلسات با وزرا هیچ تأثیری در بهبود اوضاع نداشت.

ثروتی خاطرنشان کرد: اجرای احکام برنامه و بودجه به درستی صورت نمی‌گیرد، قانون جامعه مسکن، قانون جامعه حمل‌ونقل عمومی، توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای، ساماندهی امور حمل‌ونقل هوایی، ارتقای رقابت‌پذیری خدمات و … متوقف شد. ناوبری‌ فرودگاه‌ها، توسعه نگهداری و بهره‌برداری حمل‌ونقل جاده‌ای به کندی گرایید و به بهانه بودن اعتبار و تحریم مواد ۱۶۱ تا ۱۶۳ برنامه متوقف شده و اجرا نشده است.

وی افزود: در راستای اجرای ماده ۱۶۳ برنامه پنجم وزارت راه موظف بوده بانک جامع حمل‌ونقل کشور، استقرار سامانه اطلاعات جامع حوادثو سوانح اهداف برنامه‌های ملی ایمنی را تدوین کند و یا طرح جامع حمل‌ونقل را برای دستیابی به جایگاه مناسب در حوزه‌های ایمنی، انرژی، اقتصاد و محیط زیست به تصویب هیأت وزیران برساند و این کار انجام نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: طرح‌های توسعه راکد ماند قرار بود سالانه ۱۰ درصد میزان تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند و این کار انجام نشد. این مقدار تلفات انسانی در جاده‌ها دریغ از برنامه‌ریزی و مدیریت فعال.

ثروتی خاطرنشان کرد: به جای اجرای اصل ۱۶۴ برنامه پنجم در رویکرد توسعه‌ای در شبکه حمل‌ونقل ریلی و افزایش سهم بار مسافر شاهد کاهش ظرفیتی در(سال ۹۱) ۲۷ میلیون مسافر و در(سال ۹۳) ۲۴ میلیون مسافر جابجا شدند که ۱۱ درصد افت را نشان می‌دهد. در(سال ۹۱) ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شد که این میزان در(سال ۹۳) به ۳ هزار کیلومتر رسیده است.

وی افزود: در دو خطی کردن، برقی کردن، تکمیل ایستگاه‌ها از روش‌های مشارکت باید استفاده می‌شد که نشد، به بهانه‌های متعدد ماده ۱۶۵ و ۱۶۶ برنامه اجرا نشد و از سوی دیگر اقدامات دولت دهم برای مسکن شهری و روستایی در دولت یازدهم متوقف شد، آمارها خود بیانگر این امر است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس اصل ۱۳۷ قانون اساسی تمام وزرا برابر یکدیگر و در مقابل رئیس جمهور مسئولند و به مجلس باید پاسخگو باشند و اگر در این رابطه مشکلاتی وجود دارد در دولت باید حل شود.

ثروتی خاطرنشان کرد: عدم توجه به مکاتبات نمایندگان و مردم، ضعف مدیریت حاکم بر وزارتخانه و تعطیلی پرداخت وام سیاست دولت در تضمین بازپرداخت‌ها موجب کندی و توقف ساخت‌وساز روستایی شده. در شهرها هم به دلیل گرانی هزینه‌ها، عدم افزایش سقف تسهیلات، علیرغم تصویب در دولت، شعارهای بی‌حاصل مسکن اجتماعی را شاهد هستیم.

وی افزود: گاهی صحبت از وام‌های ۵۰،۸۰ و ۱۰۰ میلیونی به میان می‌آید و ما وامی را نمی‌بینیم که پرداخت شود. عدم هماهنگی سیستم اقتصادی با وزارت راه و شهرسازی و تصمیمات دولت موجب نارضایتی شدید مردم شده با این وجود آیا این استیضاح سیاسی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: اعتراضات مختلف مردم در نقاط مختلف شهر و روستا، هزاران مسکن نیمه‌تمام، افزایش هزینه‌ها را شاهد هستیم که هنوز هم امیدی به حل مشکل نیست و وزارت راه اقدام مثبتی را در این رابطه صورت نمی‌دهد. اجرای مواد ۱۶۷ تا ۱۷۶ برنامه متوقف شده است.

ثروتی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در استیضاح وزیر، وعده‌های عمل نشده در دوران رأی اعتماد است، از ۱۱۳ مورد ارائه شده در برنامه رأی اعتماد ۸۴ درصد نیاز به اعتبار نداشته، بوروکراسی شدید، عدم پاسخگویی، رکود شدید فعالیت‌ها و رکود پروژه‌ها را در دوره فعلی وزارت راه شاهد هستیم.

وی افزود: رکود اقتصادی که تعدادی از وزرا در مورد آن به رئیس جمهور نامه نوشتند از وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. واردات بی‌رویه و غیرضرور واگن‌ها همچنین عملکرد ۱۰ ساله راه‌آهن حاکی از کاهش شدید فعالیت‌هاست

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امید تحول در وزارت راه نیست، بارها و بارها من صحبت‌هایی را با مقامات این وزارتخانه داشته‌ام اما بی‌فایده بوده و نمایندگان به این اظهارات که این استیضاح سیاسی است توجه نکنند و به خواست مردم از جمله در مسکن مهر توجه کنند.

*رحماندوست در موافقت با استیضاح: اعطای تسهیلات به ایثارگران به منزله تأمین مسکن نیست


مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(سه‌شنبه) ‌پارلمان طی سخنانی به عنوان دومین موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: قانون برنامه پنجم درباره ایثارگران در بخش‌های مختلف یا اجرایی نشده و یا ناقص اجرایی شده است.

وی افزود: آقای وزیر راه پیش از این گفته بود که «پیگیری مشکلات ایثارگران در حوزه تأمین مسکن را فراتر از قانون وظیفه خودم می‌دانم و در صدر تمام اولویت‌های تأمین مسکن، موضوع تأمین مسکن ایثارگران را مدنظر قرار خواهم داد و خودم شخصاً به موضوع مسکن ایثارگران رسیدگی می‌کنم»، با وجود این اظهارات آقای وزیر، مشکل مسکن ایثارگران تاکنون حل نشده است.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: اعطای تسهیلات به منزله تأمین مسکن محسوب نمی‌شود، اینگونه طرح‌ها فقط برای مسئولان وزارتخانه‌ها آمارسازی می‌کند و برای ایثارگران مسکنی تأمین نمی‌کند و حکم برنامه پنجم ابتر باقی می‌ماند.

رحماندوست با بیان اینکه ما برای حل مشکل ایثارگران امروز مجبور شدیم مشکلات آنان را از طریق استیضاح پیگیری کنیم، تأکید کرد: در این استیضاح هیچ شائبه سیاسی وجود ندارد و ما به دنبال حل مشکلات مردم و ایثارگران هستیم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب استخدامی ایثارگران و فرزندان آنها، گفت: ‌ ایثارگران برای استخدام با مشکلات جدی روبرو هستند، چرا فرزندان شهدا هنوز در شرکت‌های تابعه وزارت راه استخدام نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قانون استخدام ایثارگران را عملی نمی‌کند؟

نماینده تهران در مجلس در ادامه سخنانش با اشاره به قانون تخفیف ۵۰ درصدی بلیط هواپیما برای جانبازان، ایثارگران و آزادگان، گفت: طبق قانون جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان و ایثارگران در صورت مسافرت‌های داخلی با ارائه کارت ایثارگری یا معرفی‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت ۵۰ درصد هزینه بلیط هواپیما معافند ولی این قانون اجرایی نمی‌شود.

رحماندوست با انتقاد از عدم مناسب‌سازی معابر عمومی برای حرکت ویلچر گفت: آقای وزیر سالی یک روز روی ویلچر بنشینید تا شرایط نامناسب مسیرها را برای جانبازان درک کنید، امروز مقوله مناسب‌سازی معابر برای حرکت ویلچر سال‌هاست نه تنها در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، بلکه در کشورهای دست چندم هم حل شده است، اما در ایران هنوز این موضوع با مشکل مواجه است، در ایستگاه‌های راه‌آهن حرکت ویلچر با مشکلات جدی مواجه است.

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: شرکت هواپیمایی ماهان اعلام کرده ایثارگران و یا جانبازان برای سفر با هواپیماهای این شرکت باید نفری ۴۰ هزار تومان بپردازند تا خدمات ویژه به آنان ارائه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده استیضاح را امضا نکرده بودم، اما به دلیل خلف وعده‌های آقای وزیر، مجبور به امضای این استیضاح شدم، وزیری که مسئله به این کوچکی را نتواند حل کند، توانمند نیست، ‌ حقوق مردم و ایثارگران جای گذشت ندارد لذا استیضاح وزیر راه را امضا کردم.

*موسوی لارگانی در موافقت با استیضاح: مقابله با فساد در وزارت راه با واگذاری قرارداد به نورچشمی‌ها در تضاد است

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی(۱۴ مهر ۹۴) در موافقت با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: خداوند را شاهد قرار می‌دهم که هدفم از امضای استیضاح آقای آخوندی احقاق حقوق ملت محروم و مظلومی است که ما باید صدای رسای این عزیزان باشیم، من به نوبه خود قسم یاد می‌کنم که اهداف سیاسی و جناحی باعثامضای بنده نبوده است.

وی افزود: از خدای متعال می‌خواهم تا به حقیر انصاف در بیان و به همکاران دقت نظر در تصمیم گیری در این روز خطیر عنایت فرماید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: یکی از ایرادات اصلی نمایندگان بی دقتی در توزیع اعتبارات در استان‌ها و اولویت بندی در اجرای پروژه‌ها براساس نظام چانه زنی است که متاسفانه در دو سال مدیریت آقای آخوندی به شدت در این وزارتخانه مشاهده شده است.

موسوی لارگانی در ادامه مطرح کرد: چرا باید پروژه‌های حوزه‌های انتخابیه تعدادی از نمایندگان نسبت به بقیه اولویت داده شود.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: آقای آخوندی آیا این عدالت است که به شهرستانی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهید و در شهرستان مشابه دیگر برای دادن ۱۰۰ میلیون تومان خساست به خرج دهید. مردم چه گناهی دارند چرا باید روستائیانی که به آقای روحانی و احمدی نژاد رای داده‌اند تاوان این تبعیض و بی عدالتی و سیاست کاری شما را بدهند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: شما در برنامه‌های خود به شفاف‌سازی و دسترسی ایمن و آزاد به اطلاعات اشاره کرده بودید پس علت انعقاد قرارداد با ترک تشریفات قانونی در شرکت راه جمهوری اسلامی چیست علت واگذاری قراردادهای متعدد با شرکت ابن سینا که از وابستگان به شما هستند چیست؟

موسوی لارگانی ادامه داد: آقای آخوندی امروز در محضر ملت شریف ایران اعلام کنید به چه دلیل خون برخی برای شما رنگین تر است علت امتیازات فراوان برای شما چیست؟ کاش جرات داشتید و به ملت اعلام می‌کردید آیا رکود بی سابقه در صنعت مسکن و ساختمان در دوران شما پذیرفتنی است؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کدام برنامه را برای خروج از رکود این بخش ارائه دادید. برنامه‌های شما چه تاثیری بر اقتصاد صنعت ساختمان گذاشته است؟ یکی از برنامه‌های ارائه شده از سوی شما در زمان رای اعتماد شفافیت و مقابله با فساد بود دو سال گذشته چه کردید؟ آیا مقابله با فساد در وزارت راه با واگذاری قراردادهای متعدد با ترک تشریفات به شرکت‌ها و افراد نور چشمی در تضاد نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی همچنین مطرح کرد: طبق برنامه‌ شما قرار بود ظرف ۶ ماه نسبت به مهندسی مجدد ساختار وزاتخانه اقدام کنید و گزارش مربوط را به مجلس ارائه دهید دو سال گذشت اما دریغ از یک خط گزارش.

موسوی لارگانی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ اقدام عملی در این رابطه انجام نشد. قرار بود برای حل بحران طلب‌کاران و پیمانکاران برنامه عملیاتی بدهید اما پس از دو سال هر روز و هر هفته شاهد مراجعه پیمانکاران و طلب‌کاران به وزارتخانه هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: همکاران عزیز مستحضر هستید که به واسطه همین بدهی‌های کلان و سستی و اهمال وزارتخانه در بازپرداخت آن ها هزاران فرصت شغلی از دست رفته است چه زمانی وعده‌های شما تحقق پیدا می‌کند؟ وزارتخانه‌ای که باید محل کار، فعالیت و عمران باشد در دو سال اخیر تبدیل به پایگاه فعالیت سیاسی برخی از افراد تندرو شده که رسیدن به مقاصد سیاسی و انتخاباتی خود را بر تامین حقوق مردم ترجیح می‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیرانی که تامین مسکن برای مستضعفان را طرحی مزخرف می‌نامند و عملا با این رفتارها و سخنان با اندیشه‌ها و فرامین حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مقابله می‌کنند.

موسوی لارگانی ادامه داد: همکاران عزیز از نظر امام خمینی(ره) بحثدنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند و تنها آن هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را کشیده باشند. علت این تضادها با اندیشه‌های امام از سوی سکاندار وزارتخانه این است که درد محرومیت را نکشیده‌ است.

وی همچنین مطرح کرد: جناب آقای وزیر راه آیا می‌دانید یک مستاجر چه سختی‌هایی را متحمل می‌شود آیا شما می‌دانید یک روستایی چگونه در کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی روزگار می‌گذراند جایگاه والای طبقات پایین اجتماعی در نظر امام تا آنجا است که به مسئولان مملکتی و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی نه تنها در این است بلکه در دوره‌های آینده نیز توصیه می‌نمایند که خود را وقف اسلام، ‌جمهوری اسلامی و این طبقات بنمایید.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) در این رابطه یادآور شد: آقای وزیر برای روستاها چه کردید قرار بود بودجه سال ۹۴ برای آسفالت راه های روستایی وشهری ۲ میلیون تن قیر رایگان اختصاص دهید به مردم توضیح دهید این بند به کجا رسیده چرا روستاها به خاطر بی توجهی شما خالی از سکنه شده است. راستی زمانی که همین روستایی ها داشتند از خاک و ناموس این کشور دفاع می‌کردند شما کجا بودید مگر همین سرداران و شهدا و دلاور مردهای جنگ و انقلاب از دل این روستاها نیامدند و در مقابل دشمن ایستادند و از انقلاب و آرمان‌های امام(ره) دفاع کردند تا امروز شما و فرزندان شما در رفاه و آسایش زندگی کنید.

این نماینده تاکید کرد: که چه زود فراموش کردیم فرمایشات امام و آرمان ‌هایشان را که فرمودند من یک موی کوخ نشینان و محرومین را با دنیای کاخ نشینان عوض نمی‌کنم این یعنی فاصله از امام و انقلاب من به عنوان یک روستا زاده و کسی که ساکن روستا هستم و به روستایی بودن خود افتخار می‌کنم سر پل صراط از شما نخواهم گذشت که چرا تبعیض و بی عدالتی شما باعثشده روستاهای ما هر روز پس رفت کند و از ۱۰متر راه استاندارد نیز بی بهره باشد.

«جناب آقای آخوندی مگر همین روستایی‌ها نبودند که امام راحل فرمودند پشتوانه ملت و کشور هستند مگر همین روستایی‌ها نیستند که اقتصاد کشور را به رونق درآوردند به یادآورید ما و شما هر چه داریم مرهون تلاش همین روستائیان است اگر رئیس جمهور یا رئیس و وکیل شدیم با رای اینان است و چه زود این قشر محروم فراموش می‌شوند حالا چرا باید یک روستایی چند سال در نوبت ۱۲ میلیون تومان وام مسکن باشد. به راستی آیا می‌شود با ۱۲ میلیون تومان حتی یک سرویس بهداشتی ساخت.»

موسوی لارگانی در خاتمه افزود: راستی یک ونیم میلیاردی که خرج مهمان سرای پشت وزارتخانه نمودید آن هم به دستور یکی از بستگان خود برای سکونت از کجا آمد. چند وام مسکن می‌شد برای روستائیان؟ با یک و نیم میلیارد چند بار درها و پنجره‌ها را عوض کرده و الان هم در آن سکونت نکردید. آقای آخوندی هزینه ساخت مسکن در روستاها به واسطه حمل و نقل مصالح ساختمانی بسیار بالاتر از ساخت در شهرهای کوچک است اما دو سال است که شما تسهیلات روستایی را افزایش ندادید و بدتر از آن همان مبلغ اندک را پرداخت نکردید.

*رسایی در موافقت با استیضاح: آخوندی سیاسی‌ترین وزیر کابینه است


حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز(سه‌شنبه ۱۴ مهر) در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو سؤال قبلی نمایندگان از وی گفت: آقای آخوندی پس از وعده‌های خود در روز رای اعتماد با اختلاف ۸ رای وزیر شد که توقع این بود که به وعده‌های خود عمل کند.

وی با یادآوری اینکه وزیر راه در جریان سؤال اول خود اظهار داشته بود که هنوز فرصت کافی در اختیارم گذاشته نشده است و در نتیجه سؤال کننده سؤال خود را پس گرفت، افزود: سؤال بعدی را من - رسایی - در سالگرد سؤال اول پرسیدم که البته رئیس کمیسیون عمران چند ماه طرح سؤال من را عقب انداخت.

رسایی از بازدید خود از پروژه‌های گوناگون مسکن مهر سخن گفت و با اشاره به اینکه مجلس در جریان سؤالش از آخوندی با اختلاف یک رای از پاسخ‌های وزیر قانع شد، گفت: بعدا معلوم شد آن یک رای هم درست نبوده است.

*چرا ضعف‌های مدیریتی را با شانتاژهای سیاسی می‌پوشانید؟


وی با انتقاد از تلاش برای پوشاندن ضعف‌های مدیریتی با شانتاژهای سیاسی خاطرنشان کرد: آیا اعتراض مردم به مسکن مهر سیاسی است؟ آیا تاکید رهبر انقلاب بر تکمیل پروژه‌های مسکن مهر سیاسی است؟ پس برای اینکه سیاسی نباشیم بیایید مجلس را تعطیل کنیم.

*آخوندی سیاسی‌ترین وزیر کابینه است


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به آخوندی گفت: شما سیاسی‌ترین وزیر کابینه هستید؛ شما که گفته بودید من خود مبدع در مسکن مهر بودم، چطور این طرح بعدا مزخرف شد؟

* سیر نزولی اعتبارات مسکن مهر


وی با ارائه آماری سیر نزولی اعتبارات اختصاص داده شده به مسکن مهر در دوره وزارت آخوندی را نشان داد و اظهار داشت: این در حالی است که بازگشت اقساط مردم به بانک مسکن مهر دو برابر شده است و مردم به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما دولت به تعهد خود عمل نکرد.

رسایی با اشاره به اینکه وزیر راه ابتدا وعده اتمام مسکن مهر در سال ۹۴ سپس سال ۹۵ و سپس سال ۹۶ را داده است، گفت: وزیر راه و شهرسازی دست به آمارسازی زد.

وی در توضیح ادامه داد: فروش اقساطی صورت گرفته است ولی مسکن مهر به مردم تحویل داده نشده است؛ یعنی حدود ۱۶۰ هزار خانوار مسکن مهر خود را تحویل نگرفتند.

* تذکر لاریجانی به نمایندگان


به گزارش خبرنگار فارس حاکی است در این هنگام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اقدام به تذکر به نمایندگان تجمع‌کننده در جلوی صندلی‌های مجلس که در حال صحبت با معاون اول رئیس‌جمهور بودند، کرد که رسایی نیز گفت: این شیوه برخی است که وقتی موافقان استیضاح صحبت می‌کنند جلوی تریبون جمع شده و شلوغ می‌کنند که لاریجانی در پاسخ گفت شما کسی را متهم نکنید که بحثصورت نگیرد.

همچنین بر اساس این گزارش رسایی از اتاق فرمان خواست کلیپ های آماده شده درباره مصاحبه با مردم در مورد مسکن مهر خود را پخش کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این معترضان واحدهای مسکن مهر خود را با وضعیت ناقص و بدون امکانات تحویل گرفته و اقساط از آنها دریافت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه من سیاسی برای موافقت با این استیضاح پشت این تریبون قرار نگرفتم، اظهار داشت: من برای اینکه روز قیامت بتوانم جواب بدهم اینجا حاضر شده و در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن می‌گویم.

*وزیر صرفا می‌گوید ما منابع مالی نداریم


رسایی با یادآوری جملات رئیس‌جمهور در تعریف از مسکن مهر گفت: تنها پاسخ وزیر مسکن به عدم اختصاص اعتبارات کافی برای مسکن مهر این است که می‌گوید ما منابع نداریم در حالیکه این منابع از خود بانک مسکن تامین نمی‌شود.

* کاهش ۸۰ درصدی تسهیلات پرداختی از سال ۸۹ به ۹۱

نماینده مردم تهران در مجلس با ارائه ارقامی به کاهش ۸۰ درصدی تسهیلات پرداختی به مسکن مهر از سال ۸۹ تا سال ۹۱ اشاره کرد و در ادامه از فقدان هماهنگی در خود وزارتخانه مسکن سخن گفت و تصریح کرد: آقای آخوندی! شما مسکن ۸۰ متری مردم در حاشیه شهر را مزخرف خواندید، قبول؛ مسکن شما چگونه است؟ غیر از آن منزل لواسانات دیگر چه مسکنی دارید؟

*پاسخ لاریجانی درباره خلاصی آخوندی از دریافت کارت زرد به دلیل رأی اشتباه


حمید رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز(سه‌شنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی پارلمان سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: در آخرین سؤالی که از وزیر راه و شهرسازی در مجلس مطرح شد، وی با اختلاف یک رأی شکننده از مجلس کارت زرد نگرفت و بعداً هم معلوم شد که درست نبوده است.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به رسایی گفت: این اظهارات شما درست نیست، این موضوع از اختیارات هیأت رئیسه مجلس است و ما چنین چیزی را تأیید نمی‌کنیم. ما در بررسی‌هایمان حرف شما را تأیید نمی‌کنیم.

به گزارش فارس، این سؤال توسط علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، روح‌الله حسینیان و حمید رسایی از وزیر راه و شهرسازی در مورد علت بی‌توجهی و عدم پیشرفت طرح‌های مسکن مهر در کشور بود.

رئیس مجلس در نهایت خواستار اعلام مجدد آرای این سؤال شد که بدین ترتیب است:

حاضرین: ۲۱۸

آرای مأخوذه: ۱۹۹

بدون رأی: ۱۲

موافق قانع‌کننده بودن پاسخ‌های وزیر: ۱۰۷

ممتنع: ۱۲

مخالف: ۸۴

*کوچک‌زاده در موافقت با استیضاح: چطور برای آسفالت زمین مسکن مهر بودجه نیست اما برای خرید ایرباس و آسفالت مسیر ویلای جهانگیری هست؟

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه‌شنبه پارلمان در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی رئیس جمهور مجلس را به حساب نمی‌آورد گویا دولتمردان نیز که در جلسه حضور یافته‌اند بنای شنیدن این صحبت‌ها را ندارند و به همین دلیل من خطاب صحبت‌های امروزم ملت شریف و نجیب ایران است.

وی با بیان اینکه پس از پیگیری استیضاح و انجام اقدامات مربوط به آن شارلاتانیسم رسانه‌ای قدرت و ثروت تلاش کرد این استیضاح را باندی و جناحی نشان دهد، گفت: در اینجا ضرب‌المثل کافر همه را به کیش خود پندارد مصداق واقعی پیدا کرد؛ من می‌خواهم بگویم که این جماعت اگر یک کلمه حرف درست زده باشند همین است زیرا از نظر من این استیضاح باید انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این استیضاح در صدد است فریاد بی‌خانمانان و بیقوله نشینان را دنبال کند که از دست ملاکان و زمین‌داران از خدا بیخبر به ستوه آمده و در تلاش برای تهیه سرپناهی پول‌شان را به مسکن مهر برده‌اند.

کوچک‌زاده در همین زمینه گفت: امروز همان شارلاتانیسم رسانه‌ای فریاد کاخ‌نشینان بی‌درد را مبنی بر مزخرف بودن طرح مسکن مهر مرتبا تکرار می‌کنند؛ این استیضاح می‌خواهد منعکس کننده فریاد پابرهنگانی باشد که می‌گویند اگر برای آسفالت کردن فضای بین بلوک های سیمانی در هشتگرد بودجه نیست پس بودجه‌ها کجا هزینه می‌شود؟

«آقای آخوندی! روزی به هشتگرد رفتم و مردم می‌گفتند فضای بین بلوک‌ها صدمتری است و با آقای آخوندی بگویید آنها را آسفالت کنید البته من در آنجا از شما دفاع کردم بودجه نیست اما یک نفر دست مرا گرفت که در همان نزدیکی هشتگرد برد به منطقه‌ای به نام کوشک زر، آنگاه گفت چطور از ابتدای روستای کوشک زر ویلای آقای جهانگیری قابل آسفالت کردن است، اگر بودجه نیست چرا برای آسفالت کردن مسیر ویلای فلان وزیر و فلان معاون رئیس‌جمهور در روستای ییلاقی‌شان تا دم روستا بودجه هست»

کوچک‌زاده ادامه داد: این استیضاح برای آن است که ما بغض فروخورده‌ای که می‌گوید اگر برای آسفالت بین بلوک‌های مسکن مهر بودجه‌ای وجود ندارد چگونه و چطور برای خرید ایرباس برای سفرهای رئیس‌جمهور به نیویورک است؟ این استیضاح فریاد کارشناسان و مدیران عالم و متعهدی است که قرار نبود اتوبوسی برکنار شوند اما با ورود آقای آخوندی که از ۲۰ سالگی معاون وزیر و وزیر بوده‌اید این اتفاق افتاد.

وی در همین زمینه گفت: آقای آخوندی می‌دانم برای دستیابی به این سمت‌ها رانتی وجود نداشته و شما ارتباطی با فلان آیت‌الله یا آقا نداشته‌اید؛ می‌دانم شما پس از سال‌ها اشتغال در وزارتخانه‌ها برای جبران خدمات‌تان با بودجه وزارت نفت برای تحصیل به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ درجه دکترا و مراجعت خدمات دریافتی از نظام را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید.

کوچک‌زاده با بیان اینکه وزیر راه جوانان دلسوز را در وزارتخانه قلع و قمع کرده است اظهار داشت: این استیضاح فریاد کامیون‌داران مظلومی است که به هیچ حمایتی از سوی وزارت راه و شهرسازی بدون هیچ حمایتی و پارتی بازی‌ها مدیریت گمرک بوشهر در بحثتخلیه بار به حال خود رها شده‌اند. در چنین وضعیتی یک کامیون‌دار ۲۰ روز معطل می‌شود تا بار آنها را تحویل بگیرند البته این موضوع مربوط به گمرک است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این استیضاح می‌خواهد حق جوانان فرهیخته و باعرضه کشور را منعکس کنند تصریح کرد: این جوانان می‌گویند می‌توان بخشی از مشکلات مربوط به کسری منابع مسکن مهر را از راه‌های دیگر تأمین کرد اما متأسفانه در چنین وضعیتی آقای وزیر هر پیشنهاد سازنده‌ای را مانند آقای رئیس جمهور رد کرده و فعالیت‌ها را بر اساس خودمحوری می‌تازاند.

کوچک‌زاده ادامه داد: این استیضاح، استیضاح متعهدان به عهدی است که در زمان گرفتن رأی از مردم هم خودش و هم رئیسش هزار وعده و وعید بیجا به مردم دادند و متأسفانه عدم از وفا به یکی از آن عهدها.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور قرار بود صد روزه مشکلات مردم را حل کند، گفت: امروز دو سال از آن روزها می‌گذرد و مشکلات باقی مانده، آقای رئیس‌جمهور قرا نبود از خزانه خالی ساختمان ریاست جمهوری را با چند میلیارد بازسازی کند، قرار نبود آقای رئیس‌جمهور با خزانه خالی با هواپیمای اختصاصی تازه خریداری شده به نیویورک برود، آقای رئیس‌جمهور بنا بود به درد دل مردم برسد نه اینکه وزیر خود را مأمور دست دادن به شیطان کند.

کوچک‌زاده در همین زمینه تصریح کرد: استیضاح ما استیضاح باند و جناح قشر محروم و مستضعف است آن هم علیه کابینه تنبلی، رفاه و عهدشکنی که به مسائل مردم بی توجه است.

*هاشمی در موافقت با استیضاح: به فراموشی سپردن ایمنی در پرواز هواپیماها


سیدمهدی هاشمی در جلسه علنی امروز مجلس(۱۴ مهر ۹۴) در جریان استیضاح وزیر راه و در مخالفت با وزیر، گفت: این استیضاح بعد از سه مرحله درخواست نمایندگان و بعد از ۲ سال در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از خواسته‌های اصلی که ما در جریان رأی اعتماد از وزیر راه داشتیم بحثصنعت هوایی با اولویت ایمنی بود. چرا ما شاهد افزایش تلفات در دوران تصدی‌گری آقای آخوندی در این بخش بودیم. آیا بودجه کم داشتیم. آیا ما شاهد تغییر فاحشی در این بخش بودیم یا عدم بکارگیری افراد متخصص و توانمند موجب افزایش حوادثشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: چرا مدیران و کارشناسان مجرب به کار گرفته نشده و افرادی که سابقه و تجربه این کار را ندارند در کار گمارده شدند. چرا علیرغم نظرات کارشناسی و تذکرات سازمان بازرسی این پروازها انجام شده و ما این سقوط‌ها را داشتیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: چرا برای موضوع هواپیمای آنتونف ۱۴۰ که ۴۲ نفر کشته داشت هیچ کسی بازخواست نشد و ما شاهد هیچ عذرخواهی و پاسخگویی نبودیم و هواپیمایی در اسفند ۹۲ در جزیره کیش سقوط کرد بعد از ۶ ماه از آب بیرون نیامد و حتی جنازه‌ها نیز به دست نیامد و طعمه ماهی‌ها شد.

وی افزود: چند بار تاکنون چرخ‌ها هواپیماها باز نشده علت آن چیست برای اینکه نظارتی نبوده و چک A و D هواپیماها به خود شرکت‌ها واگذار شده بدون آنکه نظارتی انجام شود و بعد مشخص می‌شود که شلنگ‌های رفت و برگشت این هواپیماها برعکس بسته شده.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای وزیر وقتی شما کار نظارت را به شرکت‌های هواپیمایی واگذار می‌کنید این طور می‌شود که مدیرعامل با فحش و ناسزا هواپیما را به پرواز در می‌آورد و ایمنی فراموش می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: آقای وزیر شما چرا برای امر نظارت وقت نمی‌گذارید می‌خواهید بگویم چرا؟ برای اینکه وقتتان را صرف بازدید از خانه هنرمندان، شرکت در همایش، روز صنعت و معدن، شرکت در کمیته فرهنگ و تمدن، حضور در کنفرانس حسابداران، توسعه نظام تأمین مالی، همایش پژوهش در قانونگذاری، راه‌اندازی میز زنان در وزارتخانه، نظریه‌پردازی در موضوعات و مسائل اقتصادی … می‌کنید.

وی افزود: آقای وزیر گفت‌وگوهای نسبی و سببی و حسبی‌تان را کنار بگذارید و به درد نمایندگان برسید چند بار برخورد مشاجره آمیز را شاهد بودیم. چرا نمایندگان اقلیت‌ها باید ماه‌ها در صف ملاقات با شما باشند که این موضوع را بارها بنده به شما تذکر و توجه دادم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: آقای وزیر اگر شما می‌خواهید کار اقتصادی کنید ۴۰ درصد از تورم و رکود را و عدم شکوفایی اقتصادی را که مربوط به وزارتخانه شما و بحثمسکن و اشتغالزایی می‌شود را مورد پیگیری قرار دهید.

هاشمی اضافه کرد: می‌دانید عرضه و تقاضا رابطه مستقیم با هم دارد و فردا روزی است که صنعت نگه داشته شده و عدم عرضه موضوع افزایش جهشی در قیمت مسکن خواهد شد چه کسی پاسخگوی این وضعیت است. آیا در آن زمان شما خواهید بود.

وی با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در بحثنظام مهندسی، ‌ گفت: در ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی شرایط انتخاب کسانی که می‌خواهند تصدی کار را بر عهده بگیرند، تصریح شده است اما پس از ثبت‌نام ۲۴ ساعت قبل از بررسی تأیید صلاحیت‌ها آقای وزیر شرایط جدیدی را از قول خودش به عنوان یک نظریه مافوق قانون اعلام می‌کند و بعد هم فتوا می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: وزیر کشور، رئیس شورای عالی استان‌ها، شهرداران به این صحبت وزیر راه اعتراض می‌کنند و این موضوع در دیوان طرح دعوا می‌شود و از هزار کانال فشار آورده می‌شود که به دلیل اینکه استیضاح در دستور کار است رأی تا قبل از استیضاح صادر نشود که موجب تقویت استیضاح شود. چه کسی پاسخگوی این مسائل است؟

هاشمی خاطرنشان کرد: آقای وزیر شما در جلسه رأی اعتماد خود گفتید که می‌خواهید جوان‌گرایی کنید طبق آمار ۲۴ نفر از معاونین شما و مسئولین ارشد وزارتخانه شما بازنشسته هستند آیا این جوان‌گرایی شماست؟

وی با انتقاد از پیشرفت کند پروژه‌های عمرانی در کشور، افزود: پروژه بندر مکران که مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده در زمان شروع به کار آقای آخوندی در وزارت راه ۸۸ درصد پیشرفت داشته که این مقدار پس از گذشته دو سال از تصدی‌گری آقای آخوندی به ۹۱ درصد رسیده آیا این نحوه برخورد با اولویت‌هاست؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چه مدت است که پروژه زیر زمین بردن ریل منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران متوقف شده است آیا درست است که منافع مردم را به خاطر اینکه دستور این پروژه توسط فرد دیگری داده شده یا توسط شخص دیگر به آن پرداخت شده اینگونه به سخره گرفته شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی آیا این تعامل است که ما اعضای کمیسیون را به وزارتخانه می‌آوریم و می‌گوییم ما آمادگی داریم در خدمت شما باشیم و برای تأمین منافع مردم کوچک می‌کنیم و شما در حالی که فردای آن روز می‌خواهید رئیس سازمان هواپیمایی را به هیأت دولت معرفی کنید حتی در حد اطلاع نمایندگان آن را مطرح نمی‌کنید. بسیاری از مسائل را ما باید از طریق اخبار مطلع شویم.

وی افزود: شهر فرودگاهی فرودگاه امام خمینی(ره) سیستم و نظامی دارد و شرکتی مسئول آن است. وقتی که آقای آخوندی تصدی امور وزارتخانه را بر عهده می‌گیرد دو نفر از شرکای قبلی و دو نفر از رفقای خود را در هیأت مدیره این شرکت قرار می‌دهد و در صورتی که تصریح شده که مجمع این شرکت، شرکت فرودگاه‌های کشور است آقای وزیر خود مجمع این شرکت می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: آقای آخوندی چگونه است که شما برای یک موضوع قرارداد طراحی فرودگاه قرارداد قبلی را لغو می‌کنید، به فرانسه سفر می‌کنید که مقدمات عقد قراردادی را امضا کنید که آقای رئیس جمهور در زمانی که به فرانسه سفر می‌کند این قرارداد در آن سفر به امضا برسد این کار چقدر ارزش دارد و برای چه انجام می‌شود. دهها مورد را در بحثقراردادها اطلاع دارم که مشکلات جدی در مورد آنها وجود دارد که به برخی از آنها اشاره کردم.

* آخوندی در صحن علنی مجلس: این استیضاح جای تأمل دارد / پاسخ‌های قبلی من قانع‌کننده بود


عباس آخوندی وزیر مسکن شهرسازی صبح امروز در جلسه علنی مجلس ضمن تسلیت فاجعه منا که منجر به جان باختن تعداد کثیری از حجاج ایرانی و غیرایرانی شد، اظهارداشت: ‌ وظیفه خود می‌دانم از همه دست‌اندرکارانی که در ارتباط با این فاجعه تلاش و کمک کردند از جمله همکاران خودم در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه سپاسگذاری کنم و امیدوارم بتوانیم در دولت به نحوی کار کنیم که دیگر شاهد تکرار چنین وقایعی نباشیم.

وی همچنین ضمن تبریک عید غدیر خم تصریح کرد: از فرصت استفاده می‌کنم و ولایت امیرالمؤمنین را تبریک می‌گویم و امیدوارم که بتوانیم به امیرالمؤمنین تأسی کنیم و از اخلاق و عدالت منحرف نشویم.

آخوندی ادامه داد: تمایل دارم از استیضاح‌کنندگان و تمام کسانی که زحمت استیضاح را کشیدند، ‌ وزارتخانه را رصد کردند و با اشکالاتی مواجه شدند تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً‌ استیضاح وزرا حق مجلس شورای اسلامی است و هرگاه بیش از ۱۰ تن از نمایندگان تصمیم بگیرند که وزیر را استیضاح کنند، این استیضاح به جریان می‌افتد و من هم خوشحالم و و هیچ گلایه‌ای ندارم و با کمال افتخار خدمت شما نمایندگان هستم که توضیح بدهم.

وزیر مسکن و راه و شهرسازی تصریح کرد: از اینکه شما این موقعیت را برای من ایجاد کردید و گوش‌ها را حساس کردید بیشتر سپاسگزارم و امیدوارم سخنان من مورد توجه شما قرار بگیرد، در هر صورت صحنه‌های استیضاح نمایش تمرین مردم‌سالاری در ایران است و ما که ادعای مردم‌سالاری داریم باید از این صحنه‌ها دفاع کنیم و خشنود باشیم که چنین اتفاقاتی می‌افتد و این مردم‌سالاری را در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان بکشیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: ‌ من تا امروز ۴ بار به نحوی از نمایندگان تأئیدیه گرفتم که یک بار از آن در هنگام رأی اعتماد و سه بار دیگر نمایندگان از من سؤال کردند که در هر سه بار پاسخ‌های من برای صحن مجلس شورای اسلامی قانع‌کننده بود و به نحوی شما مجدداً به صحبت‌های من اعتماد کردید و امیدوارم که برای بار پنجم نیز صحبت‌های من برای شما قانع‌کننده باشد.

وزیر مسکن و راه و شهرسازی ادامه داد: نکته‌ای را باید متذکر شوم که قاعدتاً استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ‌های دوره‌های پیشین قانع‌کننده نباشد و من که خوشبختانه تا به حال هیچ بار رأی عدم قناعت را از مجلس شورای اسلامی دریافت نکردم، این استیضاح جای تأمل دارد.

وزیر مسکن و راه و شهرسازی با بیان اینکه با همه افتخار در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستم، اظهار داشت: این استیضاح بیش از ۵ ماه است که در جریان است و هر بار عده‌ای از دوستان در جلساتی که در کمیسیون عمران تشکیل می‌شد که من فکر می‌کنم چهار بار در این جلسات شرکت کردم و سخنانم نمایندگان را قانع کرد که تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس می‌گرفتند و مجدداً دوباره تعدادی از دوستان بر استیضاح اصرار کردند که فکر می‌کنم اعضای کمیسیون عمران شهادت می‌دهند که توضیحات من در جلسات کمیسیون عمران قانع‌کننده بوده است.

وی ادامه داد: ‌ وقتی استیضاحی در وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود به طور معمول همه کارکنان و کارمندان آن وزارتخانه متوجه استیضاح می‌شوند و با توجه به اینکه وزارت مسکن و راه و شهرسازی ۵۶هزار کارمند دارد و ۱۰ها هزار پیمانکار و مشاور در ارتباط هستند تصور کنید وقتی طرحی مطرح می‌شود چقدر این وزارتخانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آخوندی اظهار داشت: شما می‌توانید گواهی دهید و مستحضر هستید که من به هیچ وجه نگذاشتم سر سوزنی این سایه تردید بر همکاران من رسوخ پیدا کند تا آخرین روز پای کار بوده و هستیم و آخرین اقدام ما برگزاری همایش بین‌المللی برای جذب سرمایه‌های ایرانیان و خارجی‌ها بوده است که یازدهم و دوازدهم مهرماه برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در این همایش ۱۲۱ پروژه بزرگ با ۲۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شد و آقای ابوترابی و برخی از نمایندگان در این همایش حضور پیدا کردند و دیدند که با چه زحمتی این پروژه‌ها توجیه اقتصادی، فنی و مالی تهیه شده بود و ما باید سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را قانع می‌کردیم که این بهترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.

آخوندی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت ما را در تنگنای مالی قرار داده است، گفت: ناوگان هوایی بیشترین آسیب را از تحریم دید.

آخوندی با تأکید بر اینکه در پیشبرد اهدافمان به هیچ عنوان سست نشده‌ایم، گفت: بنده مطالب مورد نظر خود را با توجه به سؤالات استیضاح در چهار دسته تقسیم‌بندی کردم که شامل رویکرد استراتژیک این وزارتخانه در چارچوب اقتصاد مقاومتی، تفسیر کامل مسکن مهر، شفاف‌سازی مالی و مبارزه با فساد است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی جزء اولین وزارتخانه‌هایی است که نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه عملی، نقشه راه و روش اجرایی تعیین کرده است، افزود: منابع مالی که قرار بود به این وزارتخانه در سال جاری از سوی سازمان مدیریت برای پروژه‌های عمرانی تخصیص یابد ۶هزار میلیارد تومان بود که تا کنون کمتر از ۱۰۰۰میلیارد تومان پرداخت شده البته ما الآن ۱۲۰هزار میلیارد تومان قرارداد داریم که با اقداماتی توانسته‌ایم پروژه‌های عمرانی را فعال نگه داریم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در شرایط اقتصادی فعلی ما توانسته‌ایم چندین هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم.

آخوندی با اشاره به سیاست‌های اصلی این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: تدوین و اجرای برنامه ملی ارتقای بهره‌وری برنامه ملی صادرات و برنامه قطع وابستگی به بودجه نفتی و دولتی مهمترین اقدامات ما برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ما دارای ۶۷ فرودگاه هستیم که تنها ۵۴ فرودگاه فعال هستند، افزود: همانطور که مطلع هستید صنعت هوایی بیشترین آسیب را در دوران تحریم دید به طوریکه بیش از ۱۱ سال بود که در صنعت هوایی سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فرودگاه مهرآباد که حدود ۱۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند ۴۰ سال است که تعمیرات اساسی به خود ندیده و عمر ناوگان هواپیمایی ایران نیز به ۲۲ سال رسیده است.

آخوندی تأکید کرد: برای نخستین بار باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد ۴۰ سال تأمین نشده بود مورد بازسازی و تعمیر اساسی قرار گرفت و در نظر داریم باند۲۹ چپ را هم مورد بازسازی قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه برای نوسازی ناوگان هوایی ایران در حال سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری هستیم اظهار داشت: با توجه به شرایط منطقه‌ای میزان ترافیک هوایی کشورمان چندین برابر شد و خوشبختانه با تدابیری که اندیشیدیم هیچ اتفاقی در آسمان کشور رخ نداد که همین موضوع موجب شد تمام کشورهای اروپایی و آسیایی علاقه‌مند شوند برای عبور و مرورهایشان از آسمان ایران استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات موجود در فرودگاه امام خمینی(ره) تصریح کرد: ترمینال ۲ این فرودگاه به نام «سلام» تا ۱۰ ماه دیگر بدون اعتبار دولتی و تنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری خواهد رسید که موجب افزایش دو برابری ظرفیت این فرودگاه می‌شود.

آخوندی گفت: هفت ترمینال بزرگ بین‌المللی دیگر هم در سراسر کشور توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی افزود: ‌ برنامه نوسازی کامل ناوگان هوانوردی ایران را در دستور کار داریم و با توجه به این موضوع و شرایط تحریم حدود ۱۲ هواپیمای جدید وارد ناوگان هوایی ایران و همین مسئله موجب کاهش ۳۲ ماهه از عمر هوایی ایران شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ همچنین خرید ۱۱۴ فروند هواپیما بدون واسطه و از عرصه‌کنندگان بین‌المللی در دستور کار قرار دارد تا با اضافه شدن این هواپیما به ناوگان هوایی ایران مردم شاهد تغییر و تحول چشمگیر در این عرصه باشند البته این کار نیاز به تأمل دارد.

آخوندی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه شبکه ریلی اظهار داشت: این دوره رستاخیز مجدد در صنعت ریلی ایران بود، تمامی راه‌های قدیمی که ۱۰ها سال بازسازی نشده بودند الآن در دستور کار قرار گرفته‌اند به طوری که هم اکنون بیش از ۳هزار کیلومتر در دست بازسازی است.

وی با بیان اینکه ۲۸۰۰کیلومتر خط راه‌آهن ۲،۳ و ۴ خطه داریم، گفت: در گذشته موضوع حمل و نقل ریلی حومه‌ای اصلاً مورد توجه نبود در حالی که هم اکنون چندین خط برای عبور و مرور حد فاصل تهران تا کرج، و ۶ خط عبوری هم بین تهران و قم در نظر گرفته شده است.

آخوندی با بیان اینکه راه‌آهن ریلی و حومه‌ای راهکار اساسی کلان‌شهرهای ایران است خاطرنشان کرد: این موضوعی است که تنها در این دو سال پایه‌گذاری شده است و من امیدوارم که بتوانیم به هدف خود برسیم و از این وضعیت فلاکت‌بار در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز و قم و تمام کلان‌شهرهای کشور خارج شویم.

وی ادامه داد: در کرج روزی صدهزار ماشین عبور و مرور می‌کند که این باید در راه‌آهن حومه‌ای بیاید و در این صورت می‌توانید صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشید تا سوخت کمتری مصرف شود.

وزیر مسکن و راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر لازم باشد توضیحات بیشتری را در بخش راه‌آهن با شما خواهم داشت.

وی با اشاره به ضرورت برخورداری از شبکه راه‌های شهری و روستایی تصریح کرد: در ارتباط با شبکه راه‌های شهری و روستایی نمایندگان مستحضر هستند که برنامه اصلی ما آن است که شبکه راه‌های ایران در جهت افزایش صادرات باشد و در جهت اقتصاد مقاومتی گام برداریم تا به راه‌های آسیایی وصل شویم.

آخوندی ادامه داد: در همین سال گذشته ۱۵۰۰کیلومتر آزادراه سرمایه‌گذاری خصوصی جذب کرده است و ۱۵۰۰ کیلومتر معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان به مفهوم اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خصوصی و سرمایه‌گذاری توجه شده است که این حرف‌ها شعار نیست و تک‌تک آنها آزادراه‌هایی است که به زودی افتتاح می‌شود.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در همین مدت به بحثبهسازی راه‌های ایران توجه شده است که در سال ۹۲ که رشد بسیار زیادی نسبت به سال ۹۱ داشت، توانستیم ۵ میلیون تن آسفالت ریختیم و این امر در سال ۹۳ به ۱۰ میلیون تن آسفالت رسید و امسال ۱۵ میلیون تن آسفالت می‌ریزیم که کدام نماینده است که حداقل یک جاده در حوزه انتخابیه‌اش مورد ترمیم قرار نگرفته باشد.

وی با بیان اینکه اتفاق بزرگی در جهت نگهداری شبکه راه‌ها و حفظ جان مردم و ارتقای خدمت به مردم در زمینه راه‌ها صورت گرفته است خاطرنشان کرد: تمام مراکز خدماتی و بین راهی از طریق مناقصه در حال واگذاری است که چندصد مجتمع خدمات رفاهی در ایران برای سرمایه‌گذاری عرضه شده است و ما در واقع پشتوانه اصلی صنعت گردشگری هستیم که لازمه رشد آن حمل و نقل درست است.

آخوندی تصریح کرد: دوستان از من می‌پرسند که شما چقدر روستا را می‌شناسید، من فقط یک جمله در اینجا می‌گویم، من هیچ ادعایی ندارم و خاک پای مردم ایران هستم اما من چهار سال در ابتدای انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بوده‌ام و دوستان جهاد سازندگی مانند آقای جهانگیری، هاشمی، حجتی و زنگنه بودیم و حداقل ۴ سال فقط مسئول کار جهاد سازندگی بودیم و پس از آن من ۶ سال رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم که تنها کار ما توجه به روستا بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته علی‌رغم آنکه یک ریال بودجه روستایی نداشتیم ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی ایجاد شد و در همین دوره ۶هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی ایجاد شد که در هفته دولت امسال راه‌های روستایی را افتتاح کردیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: ‌ به هر دلیلی می‌خواهید استیضاح کنید حق قانونی شماست اما خواهش می‌کنم که انصاف را رعایت کنید و باید با انصاف رفتار کنید و نکته‌ای که من باید بگویم آن است در زمینه اقتصاد مقاومتی بحثترانزیت در ریل و دریا و زمین و هوا رشد اساسی داشته است.

وی ادامه داد: اگر خاطرتان نیست تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام می‌کردند ترانزیت می‌تواند یک منبع درآمد عمده باشد و این اقدام عمده عملی است که ما برای ترانزیت انجام دایدم و بیش از ۱۲ درصد رشد ترانزیت انجام دادیم و ما امیدواریم بتوانیم از این وضعیت نسبی و رقابت حداکثر استفاده را بکنیم.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به استفاده از نیروی انسانی جوان شایسته توجه دارد خاطرنشان کرد: ‌ ما در حوزه نظام مهندسی چه اقداماتی را انجام دادیم که توجه مهندسان را به این حوزه جلب کردیم که شما شاهد خواهید بود در انتخابات نظام مهندسی در دو روز آینده برگزار خواهد شد چه اتفاقاتی بزرگی رخ خواهد داد و میزان مشارکت را می‌توانید با گذشته مقایسه کنید.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به حقوق شهروندی و میزان رعایت آن در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: ما چند امکان شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را فراهم کرده‌ایم. این کارها در سطح دانش فنی پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. ما ۵۷۰ خدمت را عرضه می‌کنیم. من مطمئنم که هیچ دستگاهی این کار را انجام نداده است. ما برای این ۵۷۰ خدمت یک سیستم برخط ایجاد کردیم که از این طریق در هر جای ایران و برای همه مردم هر کس با هر مشکلی که در رابطه با خدمتی که به ما مرتبط باشد، می‌تواند به این سیستم مراجعه کرده و پاسخش را دریافت کند که این یک اتفاق بزرگ در بحثدولت الکترونیک است که یقین دارم در تمام ایران بی‌سابقه است.

وی همچنین به سامانه بانک جامع اطلاعات حمل و نقل ایران اشاره کرد و اظهار داشت: به جای اینکه این آمارها وسیله کسب و کار عده‌ای خاص باشد آن را به آمار جامع تبدیل کرده‌ایم و در اختیار مردم ایران است که همه می‌توانند با مراجعه به سامانه سجای وزارت راه آن را مشاهده کنند که از این طریق تمام شهروندان ایران تمامی اطلاعات را دارند. ما برای اولین بار سامانه طرح و پایش پروژه ها را در وزارتخانه به شکل شفاف اجاره کردیم و هر کس از وزارتخانه ما هر پروژه‌ای بگیرد نامش در آنجا ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: در این وزارتخانه پروژه‌هایی بود که یک شرکت ۳۰۰ طرح آن را گرفته بود اما امروز همه این پروژه‌ها در سامانه است و دیگر اینکه کسی بخواهد با لابی پروژه‌ای بگیرد امکان‌پذیر نیست که این شفافیت و رقابت را ایجاد کرده است.

آخوندی افزود: از طریق این سامانه هر اطلاعاتی که بخواهید در هر کجای ایران در اختیار قرار می‌گیرد. این سامانه دسترسی به تمامی دوربین‌های نظارت تصویری راه‌هاست و تمام دوربین‌هایی که ابزار کار راهداری و مدیران بوده است، الان در اختیار تمام شهروندان ایران است و هر دوربینی را در هر جاده‌ای در ایران بخواهید، می‌توانید بر روی این سامانه ببینید و می‌تواند ببیند که چه اتفاقی در جاده افتاده است که این بهترین تاثیر را در جهت مدیریت سفر دارد که در سال ۹۳ از این طریق توانسته‌ایم تراکم‌های بزرگ سفرهای شمال را نسبت به سال ۹۲ سامان دهیم و در سال ۹۴ نیز بیشتر از این ساماندهی خواهیم کرد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با حوزه مسکن مهر اظهار داشت: من تاکنون سه بار در مجلس درباره مسکن مهر صحبت کردم و در صدا و سیما نیز در این باره صحبت کرده ام و از ابتدا خودم را متعهد به تمام قراردادها دانسته ومی‌دانم و اکنون نیز متعهدم که تک تک واحدها را به اتمام برسانم و هیچگاه از این تعهد سرپیچی نکردم.

وی ادامه داد: این تعهد نه تنها در واحدهای مسکونی بلکه مسائلی که به وزارتخانه ما مربوط نبوده است و برای ماه مهر امسال ۱۵۱واحد مدرسه را افتتاح کردیم که افرادی که ساکن مسکن مهر هستند مشکل مدرسه و مسجد نداشته باشند و غیرممکن است که من یک واحد را بدون تاسیسات زیربنایی تحویل کسی بدهیم چرا که خودم را جانشین کسی می‌دانم که می‌خواهد در آن مسکن مهر زندگی کند بنابراین خدمات زیربنایی و روبنایی آن تامین شود.

آخوندی تصریح کرد: برای خدمات زیربنایی مسکن مهر برآورد سازمان برنامه ۶۵۰ هزار میلیارد تومان و برای خدمات روبنایی ۴۸۰۰ میلیارد تومان است که اعتبار آن صفر مطلق است و ما این امر را از منابع داخلی و تحت عنوان مدل جدیدی به نام مدیریت دارایی‌ها تامین کردیم و من برای شهر جدید پردیس ۲۰۰۰ میلیارد تومان خارج از منابع دولت بسیج کردیم که بتوانیم مشکلات مردم را مرتفع کنیم.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آنچه من به آن اشاره کردم دستگیری در سطح برنامه‌ریزی ملی است چرا که برای برنامه‌ریزی ملی می‌توان چند ده هزار میلیارد تومانی را بدون بدون در نظر گرفتن آب و برق و گاز و سیستم فاضلاب و مدرسه تحویل دهیم. بنابراین من خدمت تک تک خریداران متعهدم و تلاشم را به کار خواهم بست تا به هر نحوی بتوانیم اینکار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: مدارس را ساختیم و در سال آینده نیز بقیه مدارس مسکن مهر تامین می‌کنیم و من می‌گذاریم به سهم خودم کوچکترین مشکلی برای مردم به وجود بیاید اما در سطح کلان به فکر باشید که اگر وزیر دیگری بیاید مشکلات جدیدی را ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با نظام مهندسی نیز خاطرنشان کرد: کار بزرگ و ضد فسادی انجام دادیم که داستان نظام مهندسی آن بود که عده ای هم در وزارت مسکن و شهرسازی و هم شهرداری بودند و هم از طرفی کار را می‌گرفتند و این عین قانون است که نباید این کار صورت بگیرد و ما کار عجیب و غریبی نکردیم.

آخوندی با بیان این که این کار مورد استقبال مهندسان و مردم قرار گرفت تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان از من تشکر کردند چرا که این کار ضد فسادی بود و در جهت خوشنامی و ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و اعتبار مهندسی صورت گرفت.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی عنوان کرد: چرا باید بگویند که مهندسین امضا فروش هستند واین جفا به مهندسین است. عده‌ای می‌خواهند نام مهندس زحمت کش را بدنام کنند که کار پسندیده‌ای صورت گرفت و دیوان عدالت اداری نیز کار ما را تائید کرد.

آخوندی در پایان اظهار داشت: اگر کوچکترین مشکلی در قراردادها وجود دارد از شما خواهش می‌کنم که راجع به رئیس مجلس، قوه قضائیه و هر کجا که خواست مراجعه کند که ببینند ما چگونه عمل کردیم و نشان دادیم چندین میلیارد دلار به نفع کشور عمل کردم و این وظیفه من بوده است و قضاوت را به شما نمایندگان می‌گذارم که اگر مصلحت دیدید با کمال افتخار در خدمت شما هستم و اگر مصلحت ندیدید در خدمت نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک سرباز خدمت خواهم کرد و از روز اول نیز در در جهاد سازندگی بودم و باز هم به مردم خدمت خواهم کرد.

*آرامی در مخالفت با استیضاح: ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم تحویل داده شده است


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز(سه‌شنبه پارلمان) در سخنانی با عنوان مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: ما می‌خواهیم از وزیری دفاع کنیم که با نگاه ملی به منافع کشور عمل کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه فقط یک وزارتخانه پیمانی نیست بلکه اقتصادی است، افزود: نگاه ما به وزارت راه و شهرسازی اصلاً نباید سیاسی باشد چون گناه و خطاست، تاکنون وزیر راه و معاونان این وزارتخانه تعامل بسیار خوبی با کمیسیون‌ها و مجلس داشتند، وزارت راه با این مدیریت در حال تغییر یک رویکرد است و در حال تغییر از یک وزارتخانه دولتی و تبدیل شدن به یک وزارتخانه مردمی است.

آرامی با بیان اینکه حتماً همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور ایرادات و اشکالاتی دارند، گفت: فقط در بخش بنادر کشور ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بخش خصوصی مشارکت کرده است، همچنین در بخش ریلی نیز حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داشته‌ایم که این موارد نشان‌دهنده تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه ۱۲۱ پروژه به فراخوان بین‌المللی گذاشته شده است، تصریح کرد: وزارت راه برای اتمام پروژه‌های کشور نیازمند ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار است در حالی که همه شما می‌دانید بودجه وزارت راه ۶ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان است، با این وضع بودجه و اعتبارات آیا این وزارتخانه کار دیگری می‌تواند انجام دهد؟

نماینده بندرعباس در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات مسکن مهر در کشور، یادآور شد: حتماً همه نمایندگان مجلس در امر مسکن مهر نگاه سیاسی ندارند، بنده خودم برای ۴۰ هزار واحد مسکن مهر پروانه صادر کردم بنابراین با مشکلات مسکن مهر در کشور کاملاً آشنا هستم لذا باید بگویم مسکن مهر به این سادگی‌ها نیست و مشکلات این پروژه یکی، دو تا نیست، اگر دولت دیگری هم بیاید وضع مسکن مهر بهتر از این نخواهد شد.

آرامی با اشاره به گزارش شورای هماهنگی دستگاه‌های کشور در تاریخ ۵ اسفند ۹۱ یعنی در دولت گذشته به احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت، گفت: طبق این گزارش طرح مسکن مهر دارای نقاط ضعف حائز اهمیتی است، مشکلات مسکن مهر از قبل بوده و بار مالی ایجاد شده بسیار قابل توجهی به وجود آورده که تأمین این بار مالی نیازمند اخذ تدابیر اساسی است، این گزارش نشان می‌دهد که پروژه مسکن مهر با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وی همچنین گفت: امروز کار جهادی در حوزه مسکن مهر انجام شده است که ۵۰۰ هزار واحد در این دولت تحویل مردم شده، امروز مردم در اطراف بندرعباس می‌دانند که چه مشکلاتی در مسکن مهر وجود دارد، ما در مسکن مهر مدرسه و یا محیط‌های فرهنگی نمی‌خواهیم اما باید بدانیم تکمیل پروژه‌های مسکن مهر به اعتبار و بودجه زیادی نیاز دارد.

* آخوندی به ساختمان نقره‌ای آفریقا بازگشت / وزیر راه ماندنی شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز(سه‌شنبه) پارلمان پس از بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و استماع صحبت‌های موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی، مجدداً به وی اعتماد کردند.

وکلای ملت با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۵۲ آرای مأخوذه، مجدداً به وی اعتماد کردند.

آخوندی سومین وزیر استیضاحی دولت یازدهم است، نمایندگان مجلس نهم پیش از رضا فرجیدانا وزیر سابق علوم و علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را استیضاح کرده بودند.