به گزارشافکار خبر،هادی حیدرزاده مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به آلاینده‌های پایتخت در بحثوارونگی هوا عنوان کرد: کارخانه سیمان تهران به علت افزایش آلاینده‌ها در سطح شهر باید از پایتخت خارج شود و به جای دیگری منتقل شود و تا زمان انتقال خط‌‌ های آلوده کننده آن تعطیل و بازسازی شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم پدیده وارونگر دما را از بین ببریم، افزود: در حال حاضر فقط می‌توانیم آن را کنترل کرده و از تشدید آن جلوگیری کنیم که این امر با کنترل و نظارت بر منابع ثابت و متحرک با همکاری سایر دستگاه‌های دولتی در حال انجام است.

حیدرزاده در خصوص کنترل منابع متحرک یادآور شد: ارتقای کیفیت خودروها از منظر موتور و سوخت، گسترش حمل و نقل عمومی، ورود خودروها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های هیبریدی و برقی، بالابردن سطح کیفیت معاینه فنی متناسب با ارتقای استاندارد، کاهش و کنترل تخلفات در زمینه دریافت معاینه فنی، ورود پلیس راهور و نیروی انتظامی جهت برخورد و اعمال قانون با خودروهای تولید کننده آلاینده از تمهیدات اجرایی ما برای کنترل منابع متحرک در خصوص کاهش پدیده وارونگرها است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه در خصوص فعالیت نیروگاه‌های استفاده کننده از سوخت مازوت‌ گفت: در حال حاضر نیروگاه بعثت ازگاز استفاده می‌کند و نیروگاه منتظر القائم از آنجایی که به خاطر شرایط جوی تمامی بار آلودگی خود را به سمت تهران هدایت می‌کند در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته و سوختش را که نیم مازوت و نیم گاز است با تعامل با وزارت نیرو تا پایان سال۹۵ کل مصرف نیروگاه منتظر القائم به گاز تبدیل خواهد شد.

تهران سومین رتبه آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است


وی با بیان اینکه الگوی آلودگی تهران مدتهاست‌ که از الگوی گازی به ذرات تغییر پیدا کرده افزود: در سال ۹۳،۷ روز پاک، ۱۴۲ روز سالم، ۵۰ روز ناسالم را داشته و شاهد روز بسیار ناسالم نبوده‌ایم.

حیدرزاده تصریح کرد: در سال ۹۴،۱۰ روز پاک، ۱۴۷ روز سالم، ۴۱ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم را تاکنون شاهد بوده‌ایم و به این ترتیب تهرانی که سالیان سال به عنوان آلوده ترین شهر کشور مطرح بوده اکنون بعد از اهواز و اصفهان، سومین رتبه آلودگی شهری را به خود اختصاص داده است.


وی با اشاره به طرح LEZ که جایگزین طرح زوج و فرد می‌شود، گفت: با این طرح محدودیت تردد خودروها از پلاک به اگزوز آنها منتقل شده و تنها ملاک، اگزوز و کارکرد خودروهاست.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران اضافه کرد: تردد خودروی بیشتر اما سالمتر بهتر از تردد خودروی کمتر اما آلوده‌تر است و با اجرایی شدن این طرح خودروهای آلوده کننده وارد طرح نخواهند شد ولی این طرح ایراداتی دارد که باید تا زمان اجرا شدن آن برطرف شود.

حیدرزاده در خصوص نامه قالیبافت شهردار تهران به سازمان محیط زیست گفت: شهردار تهران در این نامه عنوان کرده که بسترهای اجرایی شدن طرح LEZ در تهران فراهم نبوده و موضوع باید از همه جوانب بررسی شود.

توپ سرگردان سفید بالکها در زمین مسئولان


وی با بیان اینکه مدتهاست در شهر تهران شاهد هجوم حشرات ریزی هستیم، گفت: این حشرات که موسوم به سفید بالک هستند، ضرری برای انسان ندارند ولی برای آنها ایجاد مزاحمت‌ می‌کنند و مسئولین شهر برای حل این معضل توپ را به زمین هم می‌اندازند.

حیدرزاده تاکید کرد: ابتدا باید این آفت شناسایی شود که متولی آن، مرکز تحقیقات آفات وزارت جهاد کشاورزی است و حفاظت و مدیریت فضای سبز بر عهده شهرداری بوده که وجود حشرات و رفع معضل هجوم آنها در محدودهی مدیریت شهرداری و بر عهده آنها است و محیط زیست در این موضوع یک دستگاه حاکمیتی و ناظرتی در معضل هجوم سفید بالکها است.