ایران - ژاپن؛ مصاف یوزپلنگ و سامورایی

به گزارش افکارخبر، بار دیگر ایران و ژاپن؛ قدرت‌های فوتبال آسیا این بار نه در راه جام جهانی، بلکه در یک بازی دوستانه به مصاف هم می‌روند. آخرین مصاف این دو تیم مربوط به ۱۰ سال قبل و مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان می‌شود که تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی برگشت و در ورزشگاه ملی یوکوهاما با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. نتیجه‌ای که دیدار رفت آن در تهران به سود ایران رقم خورده بود. حالا دو تیم کاملاً متحول و با تغییرات زیادی روبه‌رو شده‌اند و باید دید با این شرایط باز هم دیدار ایران و ژاپن آن هم در قالب یک بازی دوستانه همان جذابیت‌های گذشته را خواهد داشت یا نه.

تیم ملی کشورمان تغییرات زیادی نسبت به ژاپن داشته است. آخرین باری که ایران و ژاپن با هم مصاف دادند تیم ملی بازیکنانی مانند علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، فریدون زندی، جواد نکونام و… را در ترکیب خود داشت که هرکدام لژیونرهای بزرگی در ترکیب تیم ملی محسوب می‌شدند. برعکس تیم ایران، ژاپنی‌ها به این اندازه مهره تأثیرگذار نداشتند که آقای گل جهان، بازیکن سال آسیا یا لقب گلزن برتر بوندس‌لیگا را به دوش بکشند. با این حال ایران و ژاپن همیشه فوتبالی برابر و نزدیک به هم داشتند، اما اکنون داستان فرق کرده است.

ژاپن اکنون با داشتن بازیکنانی مانند کیوسکه هوندا، بازیکن تیم میلان، یوتو ناگاتومو، بازیکن تیم اینتر، مایا یوشیدا از ساوهمپتون، گوتوکو ساکای از هامبورگ، ماکوتو هاسه‌به از اینتراخت فرانکفورت، شینجی کاگاوا از دورتموند و لژیونرهای دیگری که در لیگ برتر انگلیس، بوندسلیگای آلمان و سایر لیگ‌های معتبر اروپا جزو مهره‌های اصلی تیم‌شان هستند، به یک تیم جهانی بدل شده است. تیمی که مطمئناً برترین قدرت آسیاست و حالا باید با ایرانی مصاف بدهد که با تیمی جوان و آینده‌دار رتبه نخست آسیا را در اختیار دارد.

تیم ایران که شاید بازیکنان لژیونر بزرگی در ترکیبش نداشته باشد، اما با جوانانی به مصاف ژاپن می‌رود که شاید روزی مانند ژاپنی‌ها در تیم‌های بزرگ اروپایی حضور داشته باشند. سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی و علیرضا حقیقی که در لیگ روسیه به دنبال راهی هستند تا به لیگ‌های معتبر اروپایی بروند. آندرانیک تیموریان و اشکان دژاگه که سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس را دارند و حالا سال‌های آخر فوتبال خود را در قطر پشت سر می‌گذارند و بازیکنان جوان و با تجربه دیگری که هرکدام‌شان می‌توانند در تیم ملی مهره‌ای تأثیرگذار باشند.

تیم ملی مقابل عمان بسیار ناامید کننده ظاهر شد و بازی چندان خوبی به نمایش نگذاشت، اما به نظر می‌رسد کی‌روش تا بازی با ژاپن شاگردانش را به لحاظ روحی و روانی تقویت کند. جدا از این مسئله، بازی با ژاپن یک تجربه خوب برای جوانان تیم ملی و یک محک کلی برای تیم ایران است تا نشان دهد حضور در رتبه نخست آسیا اتفاقی نیست.

دیدار دوستانه ایران و ژاپن، ساعت ۱۷ فردا (سهشنبه) در ورزشگاه آزادی برگزار میشود که مطمئناً میتواند تماشاگران زیادی را به ورزشگاه بکشاند. ورزشگاهی که در آخرین میزبانیاش از این دو تیم در ۵ فروردین ۸۴ مملو از جمعیت بود و البته اتفاقی تلخ را هم رقم زد. کشته شدن ۷ تماشاگر که هنگام خروج از ورزشگاه و مقابل درهای خروجی به دلیل ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند و خانوادههایی که کامشان پس از شیرینی پیروزی ۲ بر یک ایران، تلخ شد. حالا بار دیگر ایران و ژاپن به مصاف هم میروند و این امید میرود تماشاگران به ورزشگاه رفته و پس از مدتها یک بازی بزرگ را از نزدیک تماشا کنند.