سلامت مردم، بازیچه دست سودجویان
گروه اجتماعی

- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: نبود نظارت های کافی در حوزه تولید و توزیع مواد غذایی در چند سال گذشته موجب تهدید گسترده سلامت افراد جامعه شده است.

به گزارشافکارخبر، عابد فتاحی با بیان این مطلب اظهار داشت: در سال های گذشته موضوع سلامت مردم و همچنین مواد غذایی هیچ گاه مورد توجه دولتمردان در دولت های مختلف نبوده و این بی توجهی اکنون به شکل تقلب، تخلف و… در تولید مواد غذایی مانند آب معدنی، لبنیات، آبلیمو، آبمیوه و… قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت مسوول مستقیم نظارت بر سلامت مواد غذایی است هرچند مسوولان این بخش گام های خوبی در راه سلامت جامعه برداشته اند اما در زمینه نظارت بر سلامت مواد غذایی شاهد نقاط ضعف فراوان هستیم.

وی ادامه داد: البته این ضعف متوجه ما نمایندگان مجلس است زیرا نتوانسته ایم به وظیفه نظارتی خود به طور کامل عمل کنیم.

نماینده مردم ارومیه عنوان کرد: متاسفانه شاهد موازی کاری های فراوانی در این بخش هستیم به طوری که در قضیه آلودگی آب های معدنی وزارت بهداشت بر آلوده بودن تولیدات تاکید داشت در حالی که سازمان استاندارد این مساله را رد کرد.

وی توضیح داد: سالم نبودن مواد غذایی سبب بروز مشکلات مختلفی برای سلامت مردم شده زیرا بررسی ها نشان می دهد مشکل فقط مربوط به بخش تولید نمی شود زیرا در حوزه کاشت محصولات کشاورزی نیز شاهد مشکلات فراوان هستیم که می توان به استفاده از کودهای شیمیایی اشاره کرد.

فتاحی خاطر نشان کرد: سلامت مواد غذایی بسیار مهم است و رابطه مستقیم با سلامت افراد جامعه دارد اما متاسفانه به دلیل آلودگی های فراوان مواد غذایی و محصولات کشاورزی و در کنار آن آلودگی هوا و محیط زیست هر روز بیش از پیش شاهد ابتلای مردم به بیماری های مختلف قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان‌ها و… هستیم.

وی افزود: مسوولان وزارت خانه های بهداشت و کشاورزی باید با یکدیگر در مورد سلامت مواد غذایی همکاری تنگاتنگ داشته باشند و ادامه این روند به حتم منجر به ضررهای فراوان خواهد شد.
وی گفت: مسوولان باید بر اساس طرحی جامع نظارت بر روند کاشت محصولات کشاورزی، تولید محصولات غذایی و توزیع آن را زیر ذره بین قرار داده و با متخلفان برخوردهای جدی کنند تا دیگر کسی جرات تخلف و تقلب نداشته باشد.

وی بیان کرد: مراجع قانونی نباید اجازه دهند مواد غذایی در هر شرایطی تولید شود و در صورت مواجهه با موارد تخلف باید آن را رسانه ای کرده و به عموم اطلاع دهند.

وی اظهار کرد: اگر سال گذشته وزیر بهداشت موضوع استفاده غیر مجاز پالم در صنایع لبنی را رسانه ای نمی کرد این تولید کنندگان بدون نگرانی به کار خود ادامه می دانند و مردم بدون اطلاع از مضرات فراوان، محصولات را با آرامش خیال مصرف می کردند.

وی گفت: در مورد آب های معدنی نیز خواستار توجه جدی وزارت بهداشت هستیم و انتظار داریم که تا رفع کامل آلودگی ها به کارخانه های متخلف اجازه فعالیت مجدد ندهند زیرا افراد متخلف باید هزینه های این کار را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: با پلمپ واحدهای متخلف تولید مواد غذایی این افراد ضرر اقتصادی می کنند اما در صورت تداوم فعالیت افراد جامعه با جان و سلامت خود تاوان پس می دهند که اصلا قابل قیاس نیست.

فتاحی در پایان خاطر نشان کرد: از دولت و به ویژه مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انتظار داریم، موضوع سلامت مواد غذایی را در رأس کارها و برنامه های خود قرار داده و با متخلفان این عرصه به شدت برخورد کنند زیرا سلامت مردم به هیچ وجه نباید بازیچه دست افراد متخلف برای بدست آوردن سود بیشتر شود.