صدای شیون حجاج کابوس شبهایم است

به گزارشافکارخبر،حجاج در حالی وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شدند که روی لباس هایشان کارت های عزاداری فاجعه منا نصب شده بود و با کوله باری از غم و اندوه آشنایان خود را در آغوش می گرفتند و با اشک چشم و دلی پر سوز از حادثه منا تعریف می کردند.
آری! حج امسال هم به پایان رسید، اما فاجعه منا هرگز از یاد حاجیان و مسلمانان جهان پاک نخواهد شد زیرا اشک هایی که روی گونه هایشان جاری بود حکایت از دل های سوخته ای داشت که قدرت بیان کردن عمق فاجعه را از آنها گرفته بود، بد طینتی دولت آل سعود در جسم و جان حجاج دلشکسته سیستان وبلوچستانی حک شده بود و یادآوری آن همراه آه و ناله برای آنها بود.

لباس احرامی که کفن حجاج لب تشنه در منا شد

آری! حج امسال در حالی برای حجاج رقم خورد که لباس احرامشان، کفنشان شد و تشنه لب جان دادند، آنانی که سال ها چشم انتظار بودند تا به سفر حج بروند اما برای همیشه به دیدار معبودشان شتافتند و اما سخت گذشت برحجاجی که به عینه دیدند جان دادن زیر نور آفتاب سوزان با لبهای تشنه را، فریادهای بی پژواکی که فریادرسی نداشتند تا از خیل جمعیت نجاتشان دهند سخت گذشت بر اینان که دیدند جان دادن زنان و مردان مسلمان را که در آرزوی دیدار خانه خدا بودند و به رسم میهمان نوازی عربستان سعودی جان خود را از دست دادند. حجاجی که خاطره شیرین زیارت کعبه به کامشان تلخ شد و اینهاهمه به دلیل بی کفایتی و بی تدبیری دولت سعودی در اداره مناسک حج بود که این فاجعه غمناک را در صفحات تاریخ به یادگار گذاشت. براستی چه کسی پاسخگوی سوال حجاج مبنی بر ریشه یابی مسدود شدن راهها در رمی جمرات خواهد بود؟ حاجیانی که درک کردند واقعه ی ظهرعاشورا را، شکنجه هایی که به خاندان آل رسول(ص) وارد شد، آری! اینان درک کردند معنای تشنگی و تشنه جان دادن را…

منا قتلگاه حجاج بود

هم اکنون پس از بازگشت چند روزه حجاج به خانه و کاشیانه خود خبرنگار زاهدانه به سراغ عده ای از حجاج می رود و نظر آنان را در وقوع این حادثه جویا می شود زیرا این خاطره تلخ هیچگاه از ذهن ها فراموش نخواهد شد.
شیبک یکی از حجاج بیت الله الحرام در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: منا قتلگاهی بود که ماموران سعودی برای ما ساخته بودند. مسدود کردن چندین راه و ازدحام جمعیت در یک خیابان منجر به وقوع حادثه ای تلخ شد که بازگو کردن آن لرزه به اندامم می اندازد. هیچگاه از یاد نخواهم برد تلخی این سفرمعنوی را که بعلت بی کفایتی دولت عربستان برای حجاج رقم خورد.

وی بیان می کند: در آن لحظه اکسیژن در هوا نبود تنفس کشیدن به سختی امکان پذیر بود همه یکدیگر را هل می دادند و تقاضای آب می کردند اما هیچ فایده ای نداشت. افراد یک به یک مانند کوهی روی هم تلنبار شدند و کسی اجازه کمک رسانی به آنها را نداشت زیرا ماموران مانع کمک کردن به حجاج گرفتار در آن حادثه می شدند.
حاج شیبک ادامه می دهد: منا برایمان خاطره ای تلخ به یادگار گذاشت و جان دادن هزاران انسان در آنجا هیچگاه از یادمان نخواهد رفت.

وی تنها امیدواری در این حادثه را پس از سخنرانی مقام معظم رهبری عنوان می کند و می گوید: سایه رهبری همیشه مستدام باشد ایشان با سخنرانی خود بارقه ای از امید در دلهایمان ایجاد کردند.

صدای شیون حجاج کابوس شبهایم است

حاجیه خانم صوفی نیز به خبرنگار زاهدانه می گوید: صدای شیون افراد در آن حادثه کابوس شبهایم است، خدا نگذرد از آل سعود که این حادثه غمناک را به وجود آورد.
وی بیان می کند: خانم هارا شب برای رمی جمرات بردند، ما از وقوع این حادثه اطلاعی نداشتیم تا اینکه از ایران به ما خبر دادند لحظات بسیار سخت و دردناکی بود، جان دادن هزاران انسان در سرزمین وحی بعلت عدم مدیریت و برنامه ریزی مناسب و اصولی دولت عربستان دردناک است.

وی در حالی که اشک از چشمانش جاری است، می گوید: حادثه منا، تکرار واقعه ظهر عاشورا بود زیرا افراد با لباس احرام با لبهای تشتنه در زیر آفتاب سوزان جان دادند و تلاش آنها برای نجات جانشان هیچ فایده ای نداشت زیرا هر لحظه به تعداد افراد گرفتار در فاجعه اضافه می شد و تلاش برای رهایی را غیر ممکن می کرد.

پیام رهبر انقلاب به آل سعود بارقه ای از امید در دلهایمان ایجاد کرد

حاجیه خانم دیگری که شاهد فاجعه منا بوده با بیان اینکه سعودی ‎ها باید جوابگوی ملت‌های مسلمان باشند، می گوید: نیروهای امداد عربستان ۵ساعت بعد از حادثه وارد صحنه شدند، زمانی که هزاران نفر از حجاج از دست رفته بودند. پیکر حجاج و برادران همسفر ما صحنه‌ای را رقم زد که هیچ وقت نمی‌توان آنرا فراموش کرد.
وی ادامه می دهد: بی تدبیری و بی تجربگی نیروهای امنیتی و انتظامات دولت عربستان سعودی، عامل اصلی فاجعه منا بود.
این حاجیه می گوید: تنها امیدمان در کشور غریب شنیدن صدای رهبرمان بود که به دولت ب کفایت آل سعود هشدار دادند و این جرقه ای از نور و امید در دلهایمان روشن کرد.

از آب هم مضایقه کردند سعودیان

در ادامه پایگاه خبری دادمردان نوشت: گلوی یکی دیگر ازحجاج است که بیان می کند: ما دیدیم جان دادن حجاج و همنوعان خود را ولی از دستمان کاری بر نیامد.
وی با اشاره به وجود تانکر آب در نزدیکی محل حادثه می گوید: ماموران سعودی اجازه استفاده از آب موجود در تانکر را به حجاج نمی دادند، آنها با مسدود کردن راه ها باعثشدند انسانها مانند برگ درخت یک به یک روی هم تلنبار شوند و با لبهای تشنه از دنیا بروند.
حاج گلوی در ادامه تصریح می کند: خیلی سخت و دردناک بودن جان دادن انسانهایی که در لباس احرام بودند و نمی توانستیم برایشان کاری انجام دهیم زیرا ماموران آل سعود اجازه امدادرسانی نمی دادند و خودشان نیز نظاره گر بودند.

وی با اشاره به سخنرانی کوبنده مقام معظم رهبری در پی این حادثه می گوید: همه این اتفاقات نشان از بی خیالی و بی غیرتی دولت آل سعود دارد زیرا این رسم مهمان نوازی نبود.
سراوانی یکی دیگر از حجاج است که اظهار می کند: مهمترین عاملی که باعثبروز فاجعه در منا شد، بستن یکی از مسیرهای اصلی از سوی ماموران عربستان بود که این حادثه تلخ را رقم زد.
وی می گوید: زمانی که یکی از مسیرهای اصلی در منا توسط عوامل اجرایی دولت آل سعود مسدود شد، فشار زیادی به حاجیان وارد شد و بیشتر آنان به دلیل کمبود اکسیژن، آب و گرمای زیاد جان خود را از دست دادند.
وی تاکید می کند که بی سامانی و نبود ثبات مدیریتی عوامل اجرایی حج عامل اصلی فاجعه منا در عربستان بود.

خانم استانستی در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه بیان می کند: منا بدترین خاطره را در ذهن حجاج به یادگار گذاشت زیرا جان دادن آن همه انسان در سرزمین وحی با لبهای تشنه و زیر نور آفتاب بسیار سخت و دردناک است که آدمی را به یاد صحرای کربلا و حادثه روز عاشورا می اندازد.
وی می گوید: اوج بی لیاقتی و بی کفایتی عربستان بود که این حادثه را رقم زد و تنها موضوعی که در آن اوضاع ما را آرام می کرد سخنرانی مقام عظمای ولایت امام خامنه ای بود که منجر شد عربستان مسئولیت کار زشت و قبیح خود را بپذیرد.

دادمردان، نیمه شب چهارشنبه ساعت۲۳:۲۰دقیقه هواپیمایی ازدیارسعودی برزمین فرودگاه زاهدان نشست که مسافرانش انگار از طروات و شادابی مسافران برگشته از سرزمین وحی اثری برچهره نداشتند ازچشم های اشکبار وگلوهای بغض گرفته میشد فهمید اینها حاجیان داغ دیده سرزمین منا هستند که پس از یک ماه میهمانی از خانه خدا برگشته بودند میهمانانی که ناخواسته و نا گفته، با نگاهشان هر دیده ای را به گریه وا میداشت.

وقتی از سفرشان می پرسیدی، بغض ها میشکست انگار از اسارت آمده بودند یکی نفرین بر آل سعود و خاندانش می کرد ویکی میگفت من سال های اسارات را تجربه کردم اما آل سعود آن کرد که بعثی ها با ما نکرده بودند.

یکی از دیدن جان دادن زنان و افراد مسن درجلو دیدگان خود میگفت و دیگری از گرما وتشنگی وبی کفایتی آل سعود دم میزد

وآن یکی میگفت خودم دیدم مجروحی را که زیر آواری از اجساد کمک میخواست و پلیس سعودی با بی اعتنایی از کنارش میگذشت و در گوشه سالن انتظار فرودگاه یکی فریاد میزد منا قتل گاه زوار بود منا و شهدای تشنه لب درکربلا بودند کربلا..

به سراغشان که می‌رفتی، حرف نزده، اشک‌شان می‌ریخت. نپرسیده، از حال و روز کسانی می‌گفتند که با چشمان خودشان دیده بودند، بولدوزرهایی را که اجساد هموطنانشان را بار میزده و از تریلی‌هایی که جسم همنوعانشان را همچون گوشت قربانی حمل می‌کرده سخن میگفتند.

در این میان سواد ایزدی یکی از حجاجی که با اولین کاروان زائران بیت الله الحرام به دیار خیش برگشته در گفت و گو با خبرنگارما گفت: حج امسال حجی خونین بود که حوادثغم باری برای مسلمانان ایران و جهان به همراه داشت.

وی ادامه داد: تا قبل از سقوط جرثقیل همه چیز عادی بود اما بعد از آن طوفان و سقوط، مصیبت ها پی در پی آمدند و متاسفانه بی کفایتی آل سعود در عربستان باعثبروز این حوادثدر مناسک حج امسال شد.

وی با بیان اینکه تمامی این حوادثاز بی تدبیری و بی کفایتی دولت عربستان است افزود: عربستان باید پاسخگوی تک تک خانواده شهدا باشد.

وی در رابطه با برخورد بد ماموران سعودی گفت: با حجاج مخصوصا حجاج ایرانی با بدترین شک ممکن برخورد و کمال بی احترامی را روا داشتند به طوری که حتی اجازه همراه داشتن یک جلد قرآن هم به من ندادند.

ایزدی بیان کرد: از هر دیدی بخواهیم به این حوادثنگاه کنیم دولت عربستان مقصر اصلی کشتار حجاج است چرا که هم در حادثه منا و هم سقوط جرثقیل عدم مدیریت صحیح عربستان بود که این حوادثرا رقم زد و شیرینی عید و حاجی شدن را به کام تمامی زائران تلخ و ناگوار کرد.

وی در ادامه گفت: ساخت و ساز در موسم حج و بسته شدن راهها در منا کار شایسته ای نبود واینها همه نشان از بی کفایتی و سوء مدیریت عربستان سعودی و نداشتن لیاقت خادمی حرمین شریف است.

خانم میری یکی دیگر از زائرانی است که با اولین پرواز کاروان حجاج به زاهدان ورود پیدا کرده و با لباس سراسر مشکیش که نشانی از سفیدی لباس احرامش ندارد با چشمانی اشک بار به خبرنگار ما گفت: این حادثه به قدری تلخ و ناگوار بود که گویا سرزمین منا خود به حال اجساد مسلمان خون گریه می کرد.

وی ادامه داد: اگر مدیریتی بر این واقعه اعمال می شد و اگر نیروهای امداد بموقع وارد عمل می شدند زائران گرفتار را به گوشه و کنار می کشاندند و حداقل کمی آب برسرو صورت حجاج می پاشیدند آمار کمتری از حجاج به شهادت می رسیدند.

وی بیان کرد: در آن لحظات سخت که سراسرازدل نگرانی و غم بود سایه مرگ در فضا سنگینی می کرد؛ تلخ تر از خود واقعه، بی تفاوتی مأموران عربستانی بود که صرفاً نقش نظاره گر را داشتند.

میری در پایان گفت : بعد از فاجعه منا دیگر رمقی برای ادامه سفر نداشتیم حتی ترس بیرون رفتن از هتل در دل همه ما جا خوش کرده بود و سایه سنگین مرگ را همه جا با خود حس می کردیم اما شنیدن خبر سخنرانی رهبر انقلاب امید و دلگرمی را بار دیگر به کاروانهای ایرانی برگرداند.