بیکاری و تعطیلی واحد های تولیدی، دستاورد اقتصاد عاریتی دولت

به گزارشافکارخبر،مرداد ماه ۹۲ بود که حسن روحانی، رسماً رئیس‌جمهور ایران شد، او که ۲۴ خرداد ماه با ارائه شعارها و وعده‌های پرحرارت توانست رأی اکثریت را به دست آورد؛ وعده هایی که با نقد وضع موجود خبر از رفع مشکلات اقتصادی چون بیکاری و گرانی را می داد این شد که مردمی که به او رأی دادند و آن‌ها که به او رأی ندادند، چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها و شعارهای تدبیر و امید شدند شعارهایی که در طول ۲ سال اخیر به کج راهه رفتند و نه تنها بیکاری و گرانی را حل نکردند بلکه درب های کارخانجات را پلمپ و نان آوران بسیاری را بیکار کردند و از سوی دیگر درب های واردات را به روی تولیدکنندگان خارجی باز کرد.
پیامبر اعظم اسلام - صلّی اللّه علیه و آله - فرمودند: «هر که ایمان به خدا و روز جزا دارد باید چون وعده نماید، به آن وعده وفا کند.»(اصول کافی، ج۲، ص۲۷۰، حدیث۲)

روحانی نظر ۴ وزیرش را رد کرد! / از رکود خارج شدیم

در طول ۲ سال اخیر دولت تدبیر و امید با آمارهایی عجیب خبر از خروج رکود و تورم می داد تا اینکه قفل سکوت ۴ وزیر دولت یازدهم باز شد و در نامه ای خطاب به رئیس جمهور عنوان کردند که تمرکز بر برخی شاخص‌های بورسی، شرایط فعلی اقتصاد کشور را نزدیک به بحران نشان می دهد و از شکافی عمیق بین دولتمردان در خصوص مسائل اقتصادی حکایت دارد.
بررسی دقیق بندهای این نامه که به گونه ای سیاست های غلط دولت برای مهار رکود و تورم را گوشزد می کرد سبب شد که روحانی در همایش بین‌المللی روز صنعت و تجارت نظر ۴ وزیرش را رد کند و خبر از خروج از رکود دهد.

هر روز یک کارخانه تعطیل می شود

این در حالی بود که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: نیمه نخست امسال رشد اقتصادی کشور منفی بود که سبب رکود در اقتصاد شد به طوری که در ۳۰ سال گذشته چنین رکودی نداشتیم و هر روز در انتظار بسته شدن کارخانه‌ای هستیم.
وعده ها و آمارهای روحانی در خصوص خروج از رکود و رفع بیکاری در حالی است که در طول دو سال اخیر ۹۹ درصد شهرک صنعتی مرکز استان سیستان و بلوچستان نیز تعطیل شده است و نان آوران بسیاری بیکار شده اند و کلیت اقتصاد منطقه در حالت رکود به سر می برد و مردم استان در شرایط بد اقتصادی هستند که لازم است دولتمردان و مسئولان برای گذر از این رکود رهنمود های رهبر معظم انقلاب را به پیش ببرند و اقتصاد مقاومتی را جایگزین اقتصاد عاریتی نمایند.

قفل‌ها را باید شکست

قطعا راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور تحقق اقتصاد مقاومتی به دور از واردات کالا است و یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی قطعا قاچاق است.
ایجاد بستر رشد اقتصاد سالم، ترویج اقتصاد مقاومتی برای نجات اقتصاد داخل از مهم‌ترین اهداف برای مقابله با قاچاق و انگیزه برای تامین معیشت، ثروت‌اندوزی، فرهنگ شدن پدیده قاچاق از جمله چالش‌های فرا روی مسئولان باید باشد.

ظرفیت های دولتی و مردمی در استان مغفول مانده است

سرهنگ علی اکبر جعفری مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با اشاره به ۱۲ اصل فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: متاسفانه تا کنون هیچ کدام از این اصل ها عملی نشده چرا که اگر عملی می شد اکنون این مشکلات در استان وجود نداشت.
وی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد و تکیه بر مردم از فرمایشات مقام معظم رهبری است، بیان کرد: شما به عنوان مردم کارتان را اقتصادی کردید اما با یک بخشنامه دولت و بالا پایین کردن دلار به اقتصاد شما ضربه وارد شده است.
وی با بیان اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت های دولتی و مردمی در استان مغفول مانده، ادامه داد: هیچ حمایتی از تولید ملی و مصرف کالای داخلی از سوی ادارت نشده و حتی در زمینه وابستگی به فروش ذخایر خام کاهشی مشاهده نشده است.
سرهنگ جعفری با بیان اینکه بسیج سازندگی کار اقتصاد مقاومتی را از خانه ها آغاز کرده است، بیان کرد: شما مدیر عامل های شرکت ها این امر را در سطح کلان دارید انجام می دهید و وابسته به تصمیمات خلق الساعه هستید اما بسیج سازندگی این امر را در اقتصاد خرد انجام می دهد.
وی با بیان اینکه ما در اقتصاد خرد به دنبال کیفیت نیستیم، بیان کرد: ما به دنبال ماندگاری افراد در روستاها هستیم لذا بارها شده بدترین جنس را خریداری و جلوی گاو و گوسفندان ریخته ایم.

بانک ها خوب مدیریت نشده اند

مسئول بسیج سازندگی سپاه سیستان و بلوچستان افزود: متاسفانه بانک ها خوب مدیریت نشده اند، افزود: کدام بانک منابع ارزی را به درستی مدیریت کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های تولید کننده استان تولید و فروش محصولات است که این ضربه بزرگی به اقتصاد مقاومتی وارد کرده است تصریح کرد: سال گذشته ۴۰ هزار تن محصول خرمای استان را به اکراین، روسیه و برخی کشور ها صادر کردیم که کشور روسیه با وجود تحریم ها و سردسیری بودن مصرف کننده خرما است لذا یک تیم کارشناسی یک هفته به روسیه اعزام و بازاریابی کرد که اکنون ۴ هزار تولید کننده خرمای استان شناسنامه برایشان صادر شده است.

سرهنگ جعفری تصریح کرد: باید زیر ساخت ها را آماده کنیم اگر در کشور کسی طالب تولیدات شما نیست سایر کشور ها نیاز دارند لذا باید مدیریت شود نه اینکه ریشه تولید کننده در کشور خشک شود که همان محصولات شیمیایی شما قطعا سایر کشور ها خریدار آن هستند اما مغفول مانده است.
دولت از ظرفیت بسیج در رفع مشکلات اقتصادی استفاده کند

نظر دهمرده کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در این خصوص ادامه داد: ما باید با فرهنگ بومی استان پیش برویم تنها مدیریت جهادی جبهه و جنگ می تواند ما از از مشکلات اقتصادی رها کند.
دهمرده با بیان اینکه باید قانونی خاص شرایط استان ساخته شود، افزود: سیستان و بلوچستان کشش خصوصی سازی را ندارد چرا که زیر ساخت ها آماده نیست و هزینه تولید سنگین است لذا دولت باید دخالت کند از سوی دیگر خزانه دولت هم خالی است بنابر این باید از طریق توانایی بسیج در عرصه مالی و نیرو وارد شویم تا این امر در استان محقق می شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که صنعت تابع کشور است لذا به صنعت در استان نمی شود زیاد امیدوار شد چرا که معافیت مالی که برای استان داشتیم عملی نشد باید نقدینگی را با نظارت به بخش شهرک صنعتی دهیم تا واحد های تولیدی غیر فعال و نیمه فعال در استان فعال شوند.

نقدینگی به همراه نظارت باید به واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال تعلق گیرد

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید فرمایشات مقام معظم رهبری را به عنوان یک سند به استاندار تفهیم کنیم وقتی خود ما داریم در استان تولید می کنیم نباید از خارج استان موادی تهیه کنیم مثل همان کارگاه های کابینت سازی ادارات که اکنون کارگاه های بسیاری در استان غیر فعال هستند و یا بحثچاپخانه که رانت های عجیبی به جیب چاپخانه های مشهد واریز می شود.
دهمرده با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط تولید نیست و تولید وابسته به تکنولوژی جدید است، اظهار داشت: باید دولت بیشتر در مناطق محروم دخالت کند و زیر ساخت ها را برای بخش های تولیدی آن فراهم نماید.
وی ادامه داد: متاسفانه رابطه صنعت، دانشگاه و مدیر در استان ضعیف است باید این ها در کنار هم قرار گیرند.