پلیس راهور ویترین نظام است

به گزارشافکارخبر،سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا در دوره آموزشی مدیران اجرایی پلیس راهور ناجا با تسلیت فاجعه عظم منا که به دلیل بی‌کفایتی آل سعود محقق شد و تسلیت شهادت سردار همدانی اظهارداشت: امروز خوشحالم که در جمع همکاران و یاران سابقم قرار می‌گیرم و بی‌تردید دوره ۶ ساله‌ای که در خدمت شما بودم از دوران فراموش نشدنی خدمت بنده بوده است.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: بزرگترین سرمایه در نیروی انتظامی و پلیس راهور اعتماد مردم و تعامل و مشارکت با مردم و اصحاب رسانه است.

این مقام ارشد نیروی انتظامی آموزش را یکی از کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات در نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: آموزش در همه بخش‌های پشتیبانی، مأموریتی و رفتاری نیروی انتظامی نقش دارد و کسب آموزش و کسب مهارت یک شرط لازم و ضروری اما حفظ آن نیاز به استمرار و برنامه‌ریزی دارد.

سردار مومنی ادامه داد: از سرباز گرفته تا امیر و سردار، همه باید به طور دائم در حال کسب و آموزش باشند چرا که پیشرفت علوم آنقدر شگرف است که اگر چند سال فاصله بگیریم باید چند سال وقت صرف کنیم تا به آن برسیم.

این مقام ارشد نیروی انتظامی به راه اندازی قرارگاه جهادی آموزش در ابتدای امسال در نیروی انتظامی پرداخت و تصریح کرد: این قرارگاه دو هدف عمده دارد؛ ابتدا آنکه مهارت‌های لازم و دانش پلیس مرور شود و در وهله بعدی نیز مطالب جدیدی آموخته شود.

سردار مومنی با بیان این مطلب که جایگاه و نقش پلیس راهنمایی و رانندگی و نقش آموزش در این حوزه بی‌بدیل بوده و یک تفاوت اصلی با سایر حوزه‌ها دارد، اظهارداشت: ما چند وظیفه عمده در نیروی انتظامی داریم که یکی از مهمترین ماموریت‌های آن، آموزش همگانی و ارتقاء فرهنگ ترافیک است.

وی به کاهش تعداد سوانح و حوادثترافیکی و کاهش کشته‌ها از تعداد ۲۸ هزار نفر در سال ۸۴-۸۵ به زیر ۱۷ هزار نفر پرداخت و گفت: فرهنگ سازی و تغییر رفتار مردم یکی از عوامل کاهش تعداد کشته‌ها بوده است.

سردار مومنی تصریح کرد: پلیسی که بزرگترین وظیفه‌اش آموزش است بی‌تردید خودش باید آراسته به هنر آموزش باشد و در این حوزه پلیس چه به عنوان سازمانی و چه به عنوان فرد پلیس باید آموزش ببیند چرا که می‌خواهد فرهنگ‌سازی کند.

این مقام ارشد نیروی انتظامی با بیان این مطلب که در پلیس راهور آموزش مهمترین موضوع است، تاکید کرد: پلیس راهور ویترین ناجا و ویترین نظام است و چون به طور دائم در منظر مردم است و در یک اتاق کاملاً شفاف و شیشه‌ای فعالیت می‌کند و تمام رفتارش مورد قضاوت مردم است باید رفتار، حرکات و سکناتش و حتی نحوه ایستادنش منطبق با دستورالعمل‌ها باشد چرا که گاهی نامرتب بودن لباس یک مامور به کل بدنه پلیس می‌چسبد و قضاتوت در خصوص یک مامور قابل تعمیم به کل پلیس و سازمان می‌شود.

سردار مومنی ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی در طرح‌های مختلفی چون بازگشایی مدارس، طرح زمستانی، طرح نوروزی، راهپیمایی‌ها و … و هرکجا که نیاز به نظم و امنیت ترافیکی باشد، حضور دارد و این مسئله پلیس راهور را با دیگر پلیس‌ها متثابه کرده است.

این مقام ارشد نیروی انتظامی به قرارگاه جهادی پرداخت و گفت: در این قرارگاه در مورد رفتار، آراستگی ظاهر ماموران پلیس که باید مطابق با آئین نامه باشند و همچنین تعامل رفتار و ادب و احترام در برخورد با مردم و حتی قانون شکنان به ماموران آموزش‌های لازم داده می‌شود.

سردار مومنی تاکید کرد: هیچ منافاتی با قانون توام با جدیت و رعایت ادب و احترام و اخلاق نیکو و حفظ کرامت و شخصیت انسانی وجود ندارد.