احتمال وزش طوفان‌های گرد و غباری در فصل‌ زمستان

به گزارشافکارخبر،ضیاءالدین شعاعی در مورد راهکارهای مقابله با گردو غبار در کشور با توجه به قرار گرفتن در فصول سرد سال گفت: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌ها را دارد، در سال جاری یکی از برنامه‌هایی که با کمک دستگاه‌های موظف داریم این است که اعتبارات محدودی که تخصیص داده شده است با توجه به نزدیک شدن به فصل بارش و فصلی که رطوبت افزایش پیدا می کند زودتر وصول و تبدیل به عملیات اجرایی کنیم.

وی افزود: هماهنگی‌های این موضوع بر عهده سازمان بسیج مستضعفان است و سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام آمادگی کرده است نهالی را در حد اعتبارات تهیه کند و امیدواریم امسال اولین سالی باشد که به نام مقابله با گرد و غبار و کنترل منشأها حرکتی را انجام دهیم.

وی با اشاره به منشأ‌های گردو غبار در استان خوزستان گفت: تقریبا منشاء‌های گردو غبار در استان خوزستان شناسایی شده است و نقشه‌های آن روز گذشته در یک جلسه ارائه شد و قرار شد دستگاه‌ها برنامه‌های اجرایی خود را ارائه دهند، در سال جاری این کار را تکمیل می‌کنیم و متناسب با اعتبارات برنامه عمل با برش استانی تهیه خواهد شد البته اگر دولت اعتبار خاصی را به صورت ویژه برای این موضوع افزایش دهد این توان در دستگاه‌ها ایجاد شده است که آن را جذب کنند و حجم کار را در همین سال آبی جاری هم بالا ببرد.

شعاعی خاطرنشان کرد: البته نویدهایی می‌دهند که احتمالا امسال بارش‌های بیشتری خواهیم داشت امیدواریم این موضوع به وقوع بپیوندد که در اینصورت به بالارفتن رطوبت زمین و افزایش پوشش گیاهی و کاهش شدت گرد و غبار در سال آینده منجر می‌شود اما اگر روند فعلی به همین ترتیب افزایش پیدا کند طبیعتا استمرار خشکسالی وسعت پیدا می‌کند.

مدیر ملی کار گروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در استان خوزستان ۳۸۰ هزار هکتار منشاء تولید گرد و غبار وجود دارد و نقشه‌ها نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار هکتار هم در آستانه تبدیل شدن به منشاء گرد و غبار هستند، اگر این روند ادامه پیدا کند طبیعتا استعداد در استان خوزستان وجود دارد که منشاء تولید گردو غبار در استان به ۶۰۰ هزار هکتار برسد.

شعاعی افزود: در کلان‌شهرها از جمله تهران و اصفهان و حتی البرز پروژه خاصی را با همکاری شورای شهر و دفتر مطالعات شهرداری پیشنهاد کردیم و درخواست کردیم پروژه‌ای به صورت ویژه برای شناسایی منابع تولید گرد و غبار‌های محلی در استان تهران و ارائه راهکارهای مدیریتی برای آن تدوین شود.

وی افزود: کارهای اولیه این موضوع انجام شده است، گرد و غبار استان تهران از شرق است زنجان و قزوین و بخشی از استان مرکزی سرچشمه می‌گیرد و سپس با عبور از البرز تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیر ملی کار گروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علت اصلی گردو غبار پایتخت خشکسالی است و منشاء محلی دارد، خشکسالی در تهران وارد هجدهمین سال خود شده است و طبیعتا زمین خشک است و استعداد تبدیل به خشکسالی را دارد که البته عوامل انسانی نیز بی تأثیر نیست به همین علت برنامه جامعی قرار است تهیه شود و امیدواریم استان‌هایی که مکلف به تهیه این طرح شدند آن را انجام دهند تا به شکل خاص و با توجه به منشاءهای محلی راهکارهای مدیریتی را ارائه کنیم.

شعاعی احتمال وقوع طوفان‌های گردو غباری در تهران را با توجه به قرار گرفتن در فصول سرد سال گفت: ما یک‌سری بادهای شمال غربی داریم و طبیعتا این بادها در طول سال می‌وزد و شدت و ضعف دارد اما آنچه که تجربه نشان می‌دهد این است که فصل‌های پاییز و زمستان فصل‌های مستعدی هستند که بادهای جنوبی می‌وزند همانطور که بهمن سال گذشته در اهواز به دلیل وزش بادهای جنوبی و خشکسالی زمین‌های اطراف شدت گردو غبار افزایش پیدا کرده بود اما اگر بارش‌ها افزایش پیدا کند و رطوبت بالا برود طبیعتا قدرت گرد و غبار زایی بادها کاهش پیدا می‌کند.

شعاعی تصریح کرد: تجربه نشان میدهد در صورتیکه تغییر خاصی در رطوبت هوا ایجاد نشود انتظار میرود طوفانهای گرد و غباری را در فصل زمستان که بادهای جنوبی میوزند داشته باشیم.