تخلفات وزارت علوم در پرونده دانشجویان بورسیه

به گزارشافکارخبر،نشست بررسی پرونده سه هزار دانشجوی بورسیه با حضور نمایندگان این دانشجویان و رسانه‌های گروهی در خبرگزاری فارس، برگزار شد.

در این نشست سید مجتبی حسینی، فیاض محمدباقری و محمد میرزاوند از دانشجویان بورسیه پاسخگوی خبرنگاران بودند.

در آغاز این نشست سیدمجتبی حسینی با اشاره به گذشت بیش از ۱۷ ماه از بحثپرونده سه هزار دانشجوی بورسیه در معرفی خود گفت: من بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران هستم نه بورسیه دولت محمود احمدی‌نژاد یا حسن روحانی.

همچنین فیاض محمدباقری بحثپرونده بورسیه‌ها را به غبار ظلم تشبیه کرد که بر چهره دانشجویان بورسیه نشسته است و میرزاوند نیز از رسانه‌ها خواست تا بی‌ عدالتی در حق دانشجویان بورسیه را به حق‌طلبی تبدیل کنند.

در این نشست سیدمجتبی حسینی نماینده دانشجویان بورسیه سخنرانی مقام معظم رهبری در ۱۳ تیرماه امسال را یکی از مصادیق سیاست‌بازی و حاشیه‌سازی پرونده بورسیه‌ها دانست و گفت: مقام معظم رهبری جنجال در پرونده بورسیه‌ها را یکی از غلط‌ترین کارهای دو سال اخیر وزارت علوم دانستند و فرمودند مسئله بورسیه‌ها به آن شکل که در روزنامه‌ها با آن بازی کرده‌اند نبوده است و اگر هم این چنین بود نباید سر و صدا و جنجال درست می‌شد بلکه باید به طور قانونی برطرف می‌شد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از اینکه به عده‌ای از دانشجویان کشور ظلم شده است ناراحت بودند و فرمودند سمی که از این موضوع به دانشگاه تزریق شد خلاف قانون، اخلاق و تدبیر بود و از سیاست‌بازی نشات می‌گرفت.

حسینی اضافه کرد: ما فکر نمی‌کردیم ولی امر مسلمین به این صورت وارد مصداق ظلم به بورسیه‌ها شوند ولی مقام معظم رهبری در دو موضوع دانشگاهی ورود کردند که یکی از آن بحثبورسیه‌ها بود و جملات مقام معظم رهبری نشان از تحقیقات دقیق ایشان داشت.

نماینده دانشجویان بورسیه با اشاره به تاریخچه روند بررسی پرونده‌ بورسیه‌ها اظهار داشت: نخستین بار جعفر توفیقی پس از سرپرستی در وزارت علوم در نامه‌ای به ملاباشی رئیس وقت سازمان امور دانشجویان اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از ایجاد هر گونه صدور حکم بورسیه و اعلام موافقت با بورسیه‌ها به دلیل کمبود در تامین اعتبار خودداری کنید که این سوال پیش می‌آید چرا توفیقی به معاونان دیگر وزارت علوم نامه‌ای مبنی بر توقف امور به دلیل تامین اعتبار نزد؟ چرا فقط در مورد بورسیه‌ها این مسئله را اعلام کردند؟ این مسئله نشات‌گرفته از تفکر حزبی است.

وی عنوان کرد: پس از ورود رسانه‌ها به این موضوع توفیقی در شهریورماه سال ۹۲ اعلام کرد که تعهدات سابق وزارت علوم به قوت خود باقی است اما از شهریور سال ۹۲ تا خرداد ۹۳ برای دانشجویان بورسیه پرونده‌سازی کردند که چطور آنها را بدنام کنند. به طور یکه مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در روز ۴ خرداد ماه سال ۹۳ در یک نشست خبری با دروغ، فرافکنی، بزرگنمایی مشکلات بورسیه‌ها گزارشی کذب به رسانه‌ها داد در حالی که اگر وزارت علوم اعتقاد به تخلف داشت می‌توانست به قوه قضاییه ارائه کند و نیازی به گزارش رسانه‌ای نبود ولی فقط برای تشویش اذهان عمومی این کار را انجام دادند.

* وجود تناقض در آمار ارائه شده از سوی وزارت علوم


نماینده دانشجویان بورسیه بااشاره به وجود تناقض در آمارهای وزارت علوم گفت: در روز ۴ خرداد اعلام کردند دو هزار و ۹۳۸ نفر بورس داخل داریم که ۲۲۸ نفر کسر معدل کارشناسی دارند. ۳۰۵ نفر کسر معدل ارشد و ۳۲۵ نفر فاقد شرایط سنی هستند و ۱۸۳ نفر نیز سن خود را اعلام نکردند که مجموع این آمار هزار و ۹۳ نفر است ولی در بیانیه دوم آبان ماه سال ۹۳ اعلام کردند که ۵۰۸ نفر مشکل دارند. این اختلاف از کجا آمده است؟

وی افزود: در مورد بورس مربیان نیز در روز ۴ خرداد گفتند ۹۹۳ نفر مشکل دارند ولی در بیانیه اعلام کردند که یک هزار و ۱۱ نفر بوده‌اند. در رابطه با افراد فاقد جایابی نیز در بیانیه ۲ آبان ماه گفتند یک هزار و یک هزار و ۲۴۱ نفر هستند و ۸۴۰ نفر هم لغو بورس شدند که مجموع این تعداد دو هزار و ۸۱ نفر می‌شود ولی پس از آن این آمار را هزار و ۸۰۷ نفر اعلام کردند. بنابراین آن سیاسی‌کاری که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند وجود داشت و آمار وزارت علوم کاملا متناقض است.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند که یکی از خبرنگاران از نماینده دانشجویان بورسیه پرسید چرا شما را با عنوان بورسیه بدون آزمون خطاب می‌کنند و معنای بدون آزمون چیست؟

حسینی در پاسخ اظهار داشت: در مصوبه دوم آبان سال ۹۳ وزارت علوم آمده است که برای کیفیت علمی دانشگاه‌ها گام برمی‌داریم و می‌ گوید بر این اساس پرونده دانشجویان بورسیه از سوی نهادهایی مانند دیوان محاسبات(دروغ اول)، سازمان بازرسی(دروغ دوم) به دلیل اعطای بورسیه بدون آزمون(دروغ سوم) مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که قانون سال ۶۴ مجلس که اسناد آن نیز موجود است می‌گوید وزارت علوم موظف است هر ساله راسا تعدادی افراد را به عنوان بورسیه اعلام کند و در ماده ۴ قانون آمده است که صلاحیت علمی افراد براساس سوابق دانشگاهی و آزمون علمی تعیین شود ولی ذکر نکرده است که این آزمون باید شفاهی یا کتبی باشد.

وی افزود: یکی از دروغ‌ نمایی‌های وزارت علوم همین است که آزمون شفاهی ما را به عنوان آزمون قبول نمی‌کنند و می‌‌گویند بورسیه‌های بدون آزمون.

حسینی ادامه داد: سال ۸۰-۸۱ وزارت علوم آزمون کتبی را لغو کرده است، سوم تیر سال ۸۴ ظریفیان و خالقی معاونان آموزشی و دانشجویی دولت هشتم رویه جذب را به این صورت اعلام کردند که دانشگاه‌ها می‌توانند نسبت به پذیرش مربیان و اعزام بورس به خارج به آن صورت که از طریق وزارت علوم اعلام می‌شود اقدام کنند.

نماینده دانشجویان بورسیه گفت: اگر واقعا ملاک آزمون کتبی است در دکترای امسال ضریب کتبی و شفاهی را ۳۰ به ۷۰ اعلام کرده‌اند یعنی خودشان هم اعتقاد به مصاحبه شفاهی دارند و شورای مرکزی بورس برای آزمون کتبی شفاهی تصمیم می‌گیرد. چه کسی باید آزمون را بررسی می‌کرد؟ چه کسی باید سیاست‌گزاری می‌کرد؟ ما که اختیاری نداشتیم. وزارت علوم طبق مصوبه‌ای که از دولت اصلاحات مانده بود آزمون کتبی را لغو و آزمون شفاهی جایگزین کرده و ما نیز در این آزمون شرکت کرده‌ایم و نمره لازم را کسب کردیم.

* وزارت علوم سدی برای حل مشکلات دانشجویان بورسیه


سوال بعدی خبرنگاران از نماینده دانشجویان بورسیه در رابطه با اقدامات وزارت علوم پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری بود که حسینی در پاسخ گفت: کاش بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با ظلم به بورسیه‌ها یک لبیک می‌دادند و یک «چشم» به مقام معظم رهبری می‌گفتند.

وی افزود: پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری یک کمیته ۵ نفره تشکیل شد که متشکل از وزیر علوم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت بهداشت، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس و نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بود که قرار شد به مدت یک ماه مشکل بورسیه‌ها بررسی و حل شود ولی هیچ اتفاقی نیفتاد، نه اینکه تلاش نکردند بلکه تلاش کردند ولی وزارت علوم به عنوان سدی در برابر تصمیمات این کمیته ایستاد.

حسینی گفت: وزارت علوم یک کنفرانس تشکیل داد و اعلام کرد که نظر کمیته ۵ نفره یک نظر مشورتی بوده است که البته اساسا تشکیل این کمیته‌ها غیرقانونی است زیرا به استناد ماده ۵ آیین‌نامه سال ۶۸ وقتی شورای مرکزی بورس تشخیصی بدهد تصویب نهایی با همان شورا است و در قانون چیزی در مورد تشکیل کمیته‌ها وجود ندارد. قانون هم به فارسی روان نوشته شده و هیچ تفسیری نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه مشکل دانشجویان حتی پس از تشکیل کمیته هم پابرجاست گفت: همان افرادی که مشکل جایابی داشتند به همان تعداد پابرجا هستند، هزار و ۲۴۰ نفر را خود وزارت علوم اعلام کرد و ۸۴۰ نفر را هم به عنوان کبر سن اعلام کرده بودند که به همان صورت پابرجاست.

نماینده دانشجویان بورسیه اعلام کرد: بورسیه خانواده شهدا و ایثارگران را هم در بوق و کرنا کردند که به زعم خودشان ۲۳ نفر بودند ولی مشکلات کم نشد بلکه بیشتر هم شد.

* هدف وزارت علوم حذف یک تفکر ارزشی از فضای علمی کشور است


سوال بعدی خبرنگاران در رابطه با چگونگی پیگیری دانشجویان بورسیه از قوه قضاییه بود که فیاض محمدباقری در این رابطه گفت: از بدو اتفاقاتی که در تابستان افتاد تعدادی از دانشجویان برای دادخواهی به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند و طبیعتا وقتی اختلافی بین دو مجموعه پیش می‌آید نخستین مامن قوه قضاییه است و هیچ کس نمی‌تواند از قانون قوه قضاییه تخلف کند.

وی افزود: قاطبه دانشجویان بورسیه براساس قوانین وقت حکم گرفتند و وقتی که حق دارند اگر دادخواهی نکنند فضای جامعه علیه آنها می‌شود که به دیوان عدالت اداری رجوع کردند ولی دقیقا زمانی که هیچ اداره‌ای فعالیت نمی کند یعنی در تعطیلات نوروز دیوان حکم را صادر کرد و حکم این بود که دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به این مسئله را ندارد و دلیل آن هم وجود مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

* مصوبه‌ای که مانع تظلم‌خواهی دانشجویان بورسیه می‌شود


محمدباقری در رابطه با مصوبه ۶۳۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس این مصوبه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اگر شکایتی از وزارت علوم داشته باشند نمی‌توانند شکایت خود را به قوه قضائیه ببرند. البته این مصوبه از سال ۷۷ مسکوت بود و حتی پیش از این آرایی از دیوان عدالت اداری در رابطه با بورسیه‌ها(قبل از علم شدن بحث‌های سیاسی) صادر شده بود که کوچکترین توجهی هم به مصوبه ۶۳۰ نداشت و حق را به حق‌دار داده بود ولی حالا می‌گویند بر اساس مصوبه ۶۳۰ نباید در قوه قضائیه تظلم‌خواهی کنیم و باید یک کمیته تشکیل شود که دادخواهی را انجام دهد.

وی ادامه داد: بالاخره شورا تصمیم گرفت کمیته‌ای تشکیل دهد ولی تعداد اعضا و ترکیب کمیته به صورتی بود که کمیته کاملا ذینفع در بحثبورسیه‌ها بود یعنی وزارت علوم هم به عنوان شاکی و هم به عنوان قاضی و هم مجری حکم مطرح شد، که البته این هم از آن اتفاقات عجیب و غریب است که در پرونده بورسیه‌ها بسیار رخ داد.

نماینده دانشجویان بورسیه اضافه کرد: وزارت علوم اعلام کرد که دیوان محاسبات پرونده را بررسی کرده است ولی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی این موضوع را تکذیب کردند و وقتی وزارت علوم دید که نمی‌تواند به قوه قضائیه تمسک جوید خودش در نقش قاضی ظاهر شد و یک کمیته یک‌طرفه تشکیل داد که منتظری رئیس دیوان نیز گفت کمیته‌ای که ذینفع است نمی‌تواند مشکلش را حل کند. در حالیکه در کمیته تشکیل شده وزیر علوم رئیس بود و بقیه اعضا متشکل از دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، معاون وزارت علوم، معاون تخصصی ذیربط وزارت علوم، ۲ نفر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و ۳ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بودند.

* مصوبه ۶۳۰ بحثپرونده‌ بورسیه‌ها را با انسداد حقوقی مواجه کرده است


در ادامه این نشست حسینی گفت: با این روند گویا دانشجویان بورسیه‌ باید به دنبال راهکار جدید باشند زیرا مصوبه ۶۳۰ روند پیگیری را با انسداد مواجه کرده است.

* شکایت دانشجویان بورسیه از صدیقی


وی افزود: پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری درخواستی از قوه قضائیه داشتیم که به این موضوع ورود کنند تا حداقل بدانند علت این همه سرو صدا چیست و چرا ما حق تظلم خواهی در قوه قضائیه را نداریم.

*درخواست دانشجویان بورسیه از رئیس دیوان عدالت اداری


نماینده دانشجویان بورسیه گفت: ما فقط توانستیم از صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به قوه قضائیه شکایت کنیم که در حال حاضر ۲ ماه از شکایت ما می‌گذرد و شکایت ما در مرحله دادرسی است.

حسینی اظهار داشت: از منتظری رئیس دیوان عدالت اداری که یکی از همراهان ما دانشجویان بورسیه بوده و در لبیک به ندای مظلومیت ما پیام صادر کرد و حتی در یادداشتی اذعان داشت که حق بورسیه‌ها تضییع شده است، درخواست داریم که از ما حمایت کنند تا ما بتوانیم به قوه قضاییه شکایت کنیم.

وی گفت: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی خلاف قانون اساسی و نقض حقوق شهروندی است و شورا نیز به ما قول داد که به دیوان، استفساریه بفرستد ولی متاسفانه بنا به آرای دیوان به استناد استفساریه ما حق هیچ برای شکایت حقوقی نداریم.

حسینی اظهار داشت: ما می‌خواهیم از وزارت علوم به دلیل دروغ‌ پردازی و بردن آبرو شکایت کنیم. وزارت علوم با عِلم به اینکه می‌داند تصمیماتش غیرقانونی است بدون ترس از قوه قضائیه راه دانشجویان بورسیه را بسته است.

نماینده دانشجویان بورسیه گفت: با تغییر دولت‌ها و گرایش‌ها دانشگاه زیرنظر دولت‌ها قرار می‌گیرد و دانشجو نمی‌تواند از وزارت علوم شکایت کند پس جامعه علمی به کجا باید شکایت کند؟ به ما می‌گویند کمیته‌ای تشکیل شده است که باید به این کمیته شکایت کنید ما چطور می‌توانیم در این کمیته که ۶ رأی آن مربوط به وزارت علوم است شکایت کنیم؟

در ادامه این نشست خبرنگاران در رابطه با جایابی بورسیه‌ها سوال کردند که میرزاوند گفت: وزارت علوم با دانشجویان بورسیه تعهد محضری داشته که در طول ادامه تحصیل به عنوان دانشجوی وزارت علوم فقط به تحصیل اشتغال داشته باشند و از قوانین استنکاف نکنند و وزارت علوم نیز متعهد شده است که محل خدمت را مشخص کند بنابراین محل خدمت دانشجویان بورسیه خود وزارت علوم است و باید حکم جایابی از سوی وزارت علوم باشد.

وی گفت: در حال حاضر وزارت علوم باید حکم جایابی بزند و وظیفه دانشجویان نیست که به دنبال جایابی باشند. برخی دانشجویان بورسیه دوره روزانه قبول شدند و حتی استعداد درخشان بودند که بخاطر مزایای بورسیه این حکم را گرفتند ولی در حال حاضر به دلایل سیاسی یک دانشجوی بورسیه یا حتی شبانه نمی‌تواند مزایای عادی مثل استفاده از صندوق رفاه دانشجویان را داشته باشد.

نماینده دانشجویان بورسیه گفت: وزارت علوم باید فرصت مطالعاتی دانشجویان را هم کامل پرداخت کند.

در ادامه حسینی نماینده دانشجویان بورسیه در مورد بررسی پرونده‌ها از سوی وزارت علوم گفت: کی‌نژاد رئیس کمیته جذب شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد طی دوباره فرایند بورسیه خلاف مصوبات است و وزارت علوم باید ملزم به اجرای احکام صادره باشد ولی وزارت علوم با بررسی دوباره پرونده‌ها خلاف قانون انجام داد.

حسینی با بیان اینکه وزارت علوم در اجرای عدالت ظاهری نیز در حق دانشجویان بورسیه ظلم کرد، گفت: ما گرفتار یک سری افکار سیاسی شدیم.

نماینده دانشجویان بورسیه اظهار داشت: کمیته کذایی بورسیه طبق کدام قانون تشکیل شده است؟ نجفی از مجلس رای اعتماد نگرفت و این عدم موفقیت را زمانی که سرپرست وزارت علوم شد با یک کار غیرقانونی یعنی تشکیل کمیته بورسیه جبران کرد به طوریکه یک کمیته بدوی تشکیل داد.

حسینی افزود: اولین جلسه کمیته ۱۸ شهریورماه سال ۹۳ تشکیل شد و ۲۵ مهر دواتگری اعلام کرد که ۳۵۰ پرونده را بررسی کردیم یعنی در بیش از یک ماه ۳۵۰ پرونده بررسی شد ولی به فاصله ده روز بعد وزارت علوم اعلام کرد که کل پروندهها را بررسی کردیم در حالیکه حتی ورق زدن ۳ هزار پرونده چند ماه زمان میبرد و این اقدام آنها یک دروغ بزرگ است.