شکست مذاکرات مسکو و تل‌آویو درباره اوضاع سوریه و حزب‌‌الله

به گزارشافکارخبر، یک وبگاه آمریکایی فعال در امور منطقه‌ای، مستقر در واشنگتن دی سی، در گزارشی اعلام داشت مذاکرات فشرده مقام‌های روسی و اسرائیلی پیرامون اوضاع سوریه و حزب‌الله لبنان به شکست انجامیده است.

به نوشته وبگاه اطلاعاتی «مب او ای جی»، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم اسرائیل به دلیل وضعیت مشهود سوریه و فقدان تفاهم لازم با روسیه پیرامون نحوه رویارویی با تهدیدهای کنونی از جانب حزب‌الله لبنان و حماس به شدن نگران است. یک هئیت بلند پایه نظامی روسی به سرپرستی «نیکلای بوگدانف» معاون ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در ۶ اکتبر سال جاری برای ادامه مذاکرات بین مسکو و تل آویو که از ماه گذشته شروع شده بود، وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

در دومین دور از مذاکرات اسرائیل و روسیه در سرزمین‌های اشغالی، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و فرمانده ارتش اسرائیل آشکارا اعلام کرده بودند که به شدت نگران و مراقب امنیت اسرائیل بوده و خواهان داشتن فضای آزاد برای مسدود کردن کمک‌های تجهیزاتی ارسالی از لبنان و غزه به سوریه هستند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل در حین این مذاکره به اطلاع مقام‌های روسی رسانیده بود هر معامله‌ای را در این زمینه پذیرا نخواهد بود مگر این‌که مسیرهای ارسال سلاح به سوریه مسدود گردند.

وبگاه مذکور در ادامه گزارش خود با اشاره به فعل و انفعالات چند روز گذشته سوریه از رهگیری جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیلی از سوی میگ‌های روسی حاضر در سوریه در روزهای گذشته خبر داد و نوشت: اسرائیل تاکنون چندین مورد پروازهای شناسایی در مرزهای مشترک با سوریه و لبنان را جهت پی بردن به نقطه ضعف‌های موجود برای رخنه انجام داده و البته در یک مورد میگ‌های روسی با شناسایی جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیل به تعقیب این جنگنده‌ها پرداخته و آن‌ها را از منطقه بیرون نمودند.

وبگاه مب او ای جی در ادامه گزارش خود از پیشنهادهای طرف‌ اسرائیلی به هئیت روس حاضر در سرزمین اشغالی اشاره کرد و نوشت: «یعیر گولان» معاون ارتش اسرائیل و دیگر مقام‌های ارشد اطلاعاتی ارتش و نیز فرماندهان عالی رتبه اسرائیل به طرف روسی پیشنهاد ارائه اطلاعات موثق درباره شورشیان سوری(نیروهای ضد دولتی) را در عوض صدور مجوز برای ارتش اسرائیل جهت بمباران کاروان‌های تسلیحاتی حزب‌الله لبنان در حال تردد از اراضی سوریه به لبنان داده بودند. اسرائیل همچنین قول داده بود که قبل از هرگونه عملیاتی روسیه را نسبت به انجام آن آگاه سازد.»

وبگاه یاد شده در خاتمه نوشت: چنین توافقی در صورت انجام از دیدگاه اسرائیل توافقی برد - برد بود زیرا برتری اطلاعاتی را به تل‌آویو در برابر ایران می‌بخشید و در عین حال موجب فشار روسیه بر حزب‌الله لبنان و قطع عملیات این گروه علیه اسرائیل در حین عملیات نظامی روسیه در سوریه موجب می‌شد. اسرائیل در آن صورت مبدل به یکی از نفع برندگان معادلات آینده سوریه می‌شد.