قیمت از روی بسته‌بندی‌ داروها حذف می‌شود

به گزارشافکارخبر،مهدی پیرصالحی در مراسم افتتاحیه " دومین کنفرانس صنعت پخش " اظهار کرد: با شیوه جدید قیمت گذاری کالاها، قیمت دارو در داروخانه‌ها با بارکدخوان ثبت می‌شود. همچنین با طراحی اپلیکیشن موبایل دسترسی به آخرین قیمت دارو برای مردم امکانپذیر می‌شود.

پیرصالحی ادامه داد: نصب بارکد دو بعدی، تنها مربوط به قیمت گذاری کالاها نبوده بلکه موجب ساماندهی کل زنجیره تامین دارو می‌شود. با این اقدام می‌توان روی داروها و دیگر محصولات کنترل داشت و از ورود داروهای تقلبی در چرخه تامین کالا جلوگیری کرد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت خاطر نشان ساخت: درج بارکد دو بعدی از جمله الزاماتی است که شرکت‌های پخش می‌بایست آن را جدی بگیرند و ابتدا این روش برای کالاهای تولیدی شروع شده است، اما در نظر داریم، آن را به کل زنجیره تعمیم دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از معضلات کالاها از جمله داروها، قیمت گذاری در محل کارخانه است که در صورت افزایش قیمت کالا و اعلام قیمت جدید در داروخانه و فروشگاه به مشتری، میان فروشنده و خریدار درگیری ایجاد می‌شود که با حذف قیمت از روی بسته بندی و ارائه بارکد دو بعدی می‌توان بر این مشکل فائق آمد.

به گفته پیرصالحی در حالیکه داروخانه‌ها در دیگر کشورها سیستم انبار خود را حذف کردند و به صورت آنلاین سفارش می‌گیرند تا جایی که سفارش دارو در این کشورهای روزانه و ساعتی شده است ولی توزیع دارو در کشور ما به صورت هفتگی صورت می‌پذیرد که می‌بایست با اصلاح شیوه‌های توزیع در این زمینه اقدام کرد.

وی ادامه داد: با عضویت ایران در کنوانسیون PICS تمام ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو می‌بایست در حوزه سلامت فرآورده‌های دارویی، شرایط نگهداری، شیوه‌های توزیع، ارتقا، کیفیت خدمات و… بر اساس مقررات این کنوانسیون صورت پذیرد که در این زمینه مواردی تنظیم و ابلاغ شده است.

پیرصالحی اظهار داشت: در شیوه‌های نوین پخش، نیازمند نظرهای مشورتی انجمن شرکت‌های پخش هستیم که در این مسیر، کمیسیون داروخانه‌ها و توزیع با حضور نماینده صنعت پخش برگزار می‌شود. همچنین در این راستا تصمیم گیری در مورد آیین نامه جدید شرکت‌های پخش، تدوین شده که از سوی وزیر به امضا رسیده است و هم اکنون در حال تدوین آیین نامه‌های آن هستیم.

گفتنی است، دومین کنفرانس صنعت پخش ایران که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت و نیز جمعی از صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان صنعت پخش روز سه شنبه ۲۱ مهر ماه در سالن همایشهای برج میلاد آغاز به کار کرد، روز چهارشنبه ۲۲ مهر نیز به کار خود ادامه میدهد.