ایران جزء ۱۰ کشور جهان در تولید گازهای گلخانه‌ای

به گزارشافکارخبر،معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در حاشیه جشنواره دانش‌آموزی کودک و محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به چند کشور دنیا پیشنهاد داده است که طرح‌ها و پیشنهاد‌های خود در ضمینه کاهش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه ای را به ایران ارائه کنند.

وی افزود: از هفته گذشته در سطح وزرا و معاونین، طرح کاهش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای را مطرح کردیم و تلاش می‌کنیم قبل از سفر رئیس‌جمهور به فرانسه به جمع‌بندی نهایی برای تکمیل این طرح برسیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل فشار اقتصادی دسترسی به روش‌های مهار گازهای گلخانه‌ای نداشتیم، گفت: همین امر موجب شده که ایران جزء ۱۰ کشور جهان در تولید گازهای گلخانه‌ای باشد.

ابتکار با تاکید بر لزوم برخورد با نیروگاه‌های متخلف خاطرنشان کرد: ما کیفیت بنزین و گازهایی که از خروجی نیروگاه‌ها بیرون می‌آیند را به صورت دقیق و مستمر ارزیابی می‌کنیم و طی چند هفته گذشته چند واحد متخلف را تعطیل کردیم و با متخلفان به شدت برخورد می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن مهم شمردن همکاری بین آموزش و پرورش و این سازمان تصریح کرد: طی سالیان گذشته همکاری خوبی بین آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست وجود داشته است؛ در این ضمینه ما باید محتوایی که در مورد اهمیت حفظ محیط زیست وجود دارد را در کتب درسی دانش‌آموزان بیش از قبل افزایش دهیم.

وی ادامه داد: البته در حال حاظر کتاب‌هایی مثل علوم اجتماعی و شیمی به خوبی به مسائلی مثل آلاینده‌ها، آلودگی‌ها و … می‌پردازند که باید این نوع مسائل در کتب درسی افزایش پیدا کند.

ابتکار در مورد همکاری مدارس با سازمان محیط زیست برای ترویج فرهنگ احترام به محیط زیست یادآور شد: هفته گذشته مسابقه کتابخوانی با محوریت اهمیت محیط زیست در مدرسه‌ای در تهران برگزار شد که دانش‌آموزان با روش‌های حفظ محیط زیست در این مسابقه آشنا شدند، ما پیشنهاد دادیم که این طرح کتابخوانی در آینده نزدیک در سراسر مدارس کشور اجرا شود تا دانش‌‌آموزان کتاب‌هایی با موضوعات حفظ محیط زیست را مطالعه کنند و نویسندگان و ناشرانی که با موضوع محیط زیست آثار دارند را به این مسابقات دعوت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با مهم شمردن نقش کودکان و دانش‌آموزان در حفظ محیط زیست متذکر شد: در سالیان اخیر دانش‌آموزان بسیار در حفظ محیط زیست با ما همکاری کردند مثل تذکراتی که هنگام تخلف زیستی به والدین خود می‌دهند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: هم‌اکنون این سازمان ۴۰ مدرسه را تحت پوشش خود دارد که در نظر داریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش این تعداد مدرسه در سال‌های آتی افزایش پیدا کند.

ابتکار در پایان اظهار امیدواری کرد که سازمان حفاظت محیط زیست در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور فعال داشته باشد و بیش از قبل به کودکان و دانشآموزان بها داده شود.