محور دیدار امروز موگرینی و امیرعبداللهیان

به گزارشافکارخبر،اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد فدریکا موگرینی، نماینده عالی امور خارجی و سیاست امنیتی و نیز نائب رئیس کمیسیون اروپایی، امروز(سه‌شنبه) با یک هیأت ایرانی به ریاست حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، دیدار و درباره مسائل سوریه گفتگو کرده است.

در این بیانیه تأکید شده دیدار موگرینی و امیرعبداللهیان در چارچوب تلاش‌های این نهاد برای شناسایی راه‌هایی که از طریق آن اتحادیه اروپا می‌تواند یک چارچوب منطقه‌ای سازنده را ارتقاء بخشد، انجام گرفته است.

پس از بحث‌های سه ساعته مقامات عالی‌رتبه به گفتگو نشسته و بر ضرورت پیشبرد یک نبرد موازی علیه داعش و نیز فرآیند سیاسی که می‌تواند پایان‌ بخش جنگ داخلی سوریه باشد، تأکید کردند.

توافق شد که تنها یک مسیر سیاسی، ‌که شامل تمام طرف‌ها است، می‌تواند دستیابی به راه‌حلی باثبات برای مناقشه سوریه را تضمین کرده و برای نیل به این هدف تلاش مشترک تمام بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی مربوطه ضروری است.

بار دیگر بر تلاش‌ها برای حمایت از فرآیند تحت رهبری استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل، و نیز نیاز به کار گروهی در این مسیر تأکید شد.

وضعیت وخیم انسانی نیز مورد گفتگو قرار گرفته و بالاخص نیاز به تسهیل دسترسی کمکهای بشر دوستانه و احترام به قوانین بشری بینالمللی و نیز یافتن راههایی برای همکاری در این حوزه مورد تأکید قرار گرفتند.