ریاضت اقتصادی در عربستان

به گزارشافکارخبر،پروژه گران قیمت مترو ریاض به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت متوقف شده و دولت سعودی در راستای کاهش هزینه‌های خود پولی برای این طرح پرداخت نمی‌کند.

این طرح با دستور وزارت دارایی عربستان متوقف شده و در نشستی که درباره بررسی این طرح برگزار شد دو پیشنهاد مطرح شده است.

براساس طرح اول تعدادی از ایستگاه‌ها در خطوط ششگانه متروی ریاض حذف می‌شوند و علاوه برآن برخی از امکانات و تجهیزات ایستگاه‌ها از جمله تزئینات و پله های برقی حذف می‌شوند.

براساس طرح دوم هم، پروژه متروی ریاض که قرار بود در مدت زمانی پنج ساله از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ اجرا شود، برای دو سال متوقف و پس از آن دوباره از سر گرفته شود.

در همین زمینه مجله مید انگلیس هم در گزارشی با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت نفت و توقف ساخت متروی ریاض تصریح کرد که مشکلات مالی فشار قابل توجهی برای اقتصاد عربستان به بار خواهد آورد.

پروژه متروی ریاض از سال ۲۰۱۳ با بودجه‌ای بالغ بر ۸۴.۴ میلیارد ریال سعودی توسط پیمانکاران خارجی و داخلی به اجرا درآمد.

پیش از این روزنامه الرأی الیوم گزارش داده بود که در پی افزایش هزینه‌های دولت عربستان بعد از حمله به خاک یمن این کشور سیاست اقتصاد ریاضتی را پی خواهد گرفت.

یکی از مهم ترین گام‌های این سیاست کاهش سوبسید(رایانه) سوخت، برق و آب و برخی کالاهای اساسی است.

قرار است این اقدامات در بودجه عربستان برای سال آینده که تا ماه دسامبر سال جاری میلادی اعلام می‌شود اعمال شود.

روزنامه گاردین نیز نامه «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان را منتشر کرده که به وزیر دارایی‌اش اعلام کرده باید میزان هزینه‌های دولت طی سه ماه آخر سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کند و هرگونه فعالیت‌های عمرانی متوقف شود و اقدامی برای خرید تجهیزات جدید در دولت صورت نگیرد.

در همین راستا برخی پروژه‌های عمرانی مربوط به شهرک مالی «ملک عبدالله» که قرار بود یکی از بزرگترین پروژه‌های غرب آسیا باشد متوقف شود.

عربستان که خود نقش بسزایی در کاهش قمیت نفت داشته تا به ایران ضربه بزند خود با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده است با توجه به اینکه ۹۰ درصد درآمد دولت عربستان وابسته به فروش نفت است و قیمت هر بشه نفت خام تقریبا ۵۰ دلار معامله شده که به معنای کسری بودجه ۱۳۰ میلیارد دلاری عربستان برای سال جاری است.