دیدار روحانی با وزیر خارجه ژاپن

به گزارشافکارخبر،حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در دیدار فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن، اظهار داشت: امروز شرایط بسیار مناسبی برای توسعه روابط پیش روی تهران و توکیو وجود دارد و باید کاستی‌های گذشته به سرعت جبران شود.

رییس جمهوری با اشاره به رفت و آمد شرکت‌های مختلف غربی بویژه طی ماه های اخیر به ایران، خاطر نشان کرد: ژاپن جایگاه مثبت و مطلوبی در میان افکار عمومی ایرانیان دارد و این می‌تواند زمینه‌ بسیار مناسبی برای حضور رقابتی و فعالیت شرکت‌های ژاپنی در بخش‌های مختلف باشد.

روحانی سرمایه‌گذاری و همکاری در بخش‌های انرژی، مسایل زیست محیطی، حمل و نقل، بنادر، سدسازی و دانشگاهی و فرهنگی و تحقیقاتی را از جمله زمینه‌های ایجاد و تقویت همکاری‌های مشترک برشمرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود و شرایط جدید، باید تحرک جدیدی در مناسبات و همکاری‌های دو کشور به نفع دو ملت و منطقه ایجاد کرد.

رییس جمهوری اضافه کرد: دو کشور همچنین می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترکی در زمینه‌های مختلف از جمله خودروسازی برای کل منطقه از جمله آسیای مرکزی و قفقاز و سایر همسایگان داشته باشند.

روحانی همچنین با اشاره به تحولات منطقه، ضرورت برقراری و کمک به صلح و ثبات پایدار را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: معتقدیم مسایل کشورها باید از طریق سیاسی، گفتگو و رایزنی حل و فصل شود.

فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار با اشاره به همراهی نمایندگان شرکت‌های خصوصی و صنعتی ژاپنی در سفر خود به ایران، اظهار داشت: ژاپن مصمم است همکاری‌های همه‌جانبه‌ای بویژه در عرصه اقتصادی با ایران داشته باشد.

وزیر امور خارجه ژاپن با بیان اینکه " توکیو از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱ + ۵ خرسند است "، گفت: ژاپن امیدوار است از فرصتی که به وجود آمده سطح همکاری‌ها و روابط خود را در تمامی زمینه‌های اقتصادی، ‌سیاسی و فرهنگی با ایران گسترش دهد.

وی خاطر نشان کرد: ایران در مرکز منبع عظیمی از بازار قرار دارد که امیدواریم در همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران بتوانیم در این عرصه‌ها نیز حضور فعالی داشته باشیم.

کیشیدا همچنین به تصمیم نخستوزیر ژاپن برای سفر به ایران در آینده اشاره کرد و گفت: ژاپن به دنبال آن است که این دیدار زمینه عملی مناسبی برای گسترش هر چه بیشتر همکاریها فراهم کند.