آماده باش در لبنان همزمان با طوفان سوخو

به گزارشافکارخبر،روزنامه " السفیر " لبنان روز سه شنبه در مطلبی در اینباره نوشت:
مؤسسات نظامی و امنیتی لبنان در راستای تلاشهای امنیتی گسترده خود در حال دستگیری ده ها تن از افراد وابسته به گروه های تروریستی هستند. در همین ارتباط دیروز یکی از بازرترین افراد " جبهه النصره " موسوم به " ابراهیم مطاوع " توسط نیروهای ارتش در عرسال دستگیر شد. سازمان کل امنیت لبنان نیز توانست یکی از اعضای " داعش " را قبل از خروج از کشور به سوی ترکیه، در فرودگاه دستگیر کند.

یگانهای نظامی هم در داخل و مناطق هم مرز با سوریه در حالت آماده باش هستند و با گروه های مسلح مقابله می کنند. در این درگیری‌ها شماری از عناصر مسلح از جمله یکی از رهبران النصره به نام " ابو مالک التلی " کشته شدند. یک منبع امنیتی به السفیر گفت که ابومالک از افراد نزدیک به سرکرده جبهه النصره بود.

" جان قهوجی " فرمانده ارتش لبنان تأکید کرد که این آمادگی در راستای تصمیم فرماندهی نظامی برای ادامه به مقابله با تروریسم و شکست دادن آن است، و مهم نیست که چه مقدار در این راه جان فشانی صورت بگیرد. تصمیم ارتش قاطع است، و هیچگونه سازشی با تروریسم و کسانی که به دنبال متزلزل کردن امنیت کشور هستند صورت نخواهد گرفت.

همزمان، حزب الله نیز تدابیر امنیتی پیش گیرانه خود را در مناطق مشخصی از لبنان به ویژه ضاحیه جنوبی افزایش داد. این کار در راستای حضور گسترده حزب الله در نبرد سوریه است. حزب الله در روزهای اخیر هزاران نفر از نیروهای –بسیار کارآزموده و خبره - خود را از لبنان به شمال ادلب اعزام کرد، تا در نبرد ارتش سوریه و هم پیمانانش برای باز ستاندن ادلب و " جسر الشغور " و حلب و بستن مرزهای سوریه با ترکیه، مشارکت کنند.

در همین راستا، یک منبع بسیار آگاه امنیتی، نزدیک شدن طوفان سوخو به مرزهای لبنان را بعید دانست و گفت، روسیه اولویت را به حمایت از ساحل سوریه و دمشق، و افزایش فشار بر گروه های تروریستی نزدیک مرزهای ترکیه و عراق می دهند، البته گسترش محدوده این عملیات هوایی بعید نیست، ولی این امر در آینده نزدیک نخواهد بود.

به گفته این منبع، دستاوردهای نظامی حزب الله و ارتش سوریه در ارتفاعات عرسال، قلمون و زبدانی و همچنین دستاوردهای ارتش لبنان در مناطق مرزی، توطئه " امارت تکفیری " را - که قصد داشت از قلمون تا دریا و شمال لبنان امتداد یابد - ساقط کرد؛ ولی خطر داعش و النصره همچنان در ارتفاعات عرسال و قلمون باقی است.

یک منبع امنیتی دیگر گفت: وقتی سر ما را می زنید، هدف قرار دادن دم آسان خواهد بود؛ ابتکار حزب الله در ارسال هزاران نیرو به ادلب همین گونه است. ولی هدف اصلی این نبرد باز ستاندن ادلب و اطراف آن است؛ این کار پیروزی معنوی بزرگی برای ارتش سوریه خواهد بود. مهمتر از آن باز ستاندن سریع جسر الشغور است زیرا منطقه راهبردی بسیاری مهمی به شمار می آید و خط ارتباطی لاذقیه، حماه، ادلب، و حماه به حلب است.

یک منبع دیگر هم خاطرنشان کرد که برخی تروریستها تلاش داشتند تا از مناطق مرزی لبنان به سوریه بروند تا با روسیه بجنگند، ولی تلاش آنان در مناطق مرزی ناکام ماند.
- See more at: http://fa.alalam.ir/news/۱۷۴۸۵۷۵#sthash.vvGbLBAM.dpuf