مراکز هسته‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در نشست روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری اظهار داشت: دولت و آقای روحانی خود را متکی به مجموعه دانشگاه، دانشگاهیان و چهرههای علمی میدانند و پایگاه علمی خود را در آنجا قرار داده است و با اتکا به دانشگاهها، برنامههای دولت را پیش بردند.

وی افزود: نقطه نظرات دوستان دانشگاهی درباره طرح‌های دولت مهم بوده و نظراتی که به شکل خصوصی به دولت منتقل می‌شود یا در رسانه‌ها و یا به شکل نقد از سوی اساتید و نخبگان مطرح می‌شود سرمایه بزرگی برای دولت محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت در مقطع خاصی مسئولیت را برعهده گرفت، گفت: در آن مقطع ما باید می‌آمدیم و صاحب‌نظران آمدند تا شانه خود را زیر بار این مسئولیت سنگین قرار دهند و در این دوره در معرض امتحانات مختلف قرار گرفتند.

جهانگیری افزود: دولت تلاش کرد در این دوره با برنامه‌های خوبی که طراحی کرده است این طرح‌ها را به نتیجه مطلوب برساند و اولین اقدام آن کاهش فشار سیاسی بر کشور و از بین بردن فشاری که از نظر هسته‌ای به بهانه واهی به کشور وارد شده بود، بود.

وی با اشاره به این‌که این مسئله تحریم‌های سنگینی علیه کشور وضع کرده بود یادآور شد: در این مدت ایران‌هراسی را علیه ایران در سطح بین‌الملل جا انداخته بودند به شکلی که خیلی از دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور چون نام ایران را در پاسپورت‌های خود داشتند از تحصیل در برخی از رشته‌ها محروم می‌شدند.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری این مسئله که تعامل سازنده دکتر روحانی با ۶ قدرت بزرگ دنیا به مرحله‌ای رسید که به توافقی رسیدیم و دستاورد مهمی برای کشور در پی داشت، گفت: در بحثمذاکرات و توافق هسته‌ای دولت ۳ هدف اصلی را دنبال می‌کرد که یک حفاظت از توان هسته‌ای کشور بود. در حال حاضر تمام مراکز هسته‌ای ما با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و هم مراکز تحقیقاتی هسته‌ای و هم حقوق هسته‌ای‌مان را تثبیت کرده‌ایم.

جهانگیری افزود: سازمان ملل و شورای امنیت ملی در اقدامی بی‌سابقه قطعنامه‌ای را که خود علیه ایران وضع کرده بود و در آن اعلام شده بود که ایران حق هیچ فعالیت هسته‌ای ندارد با صدور قطعنامه‌ دیگری اعلام کرد ایران حق داشتن برنامه هسته‌ای را دارد و انشاءالله تحریم‌های ظالمانه یکی پس از دیگری از کشور رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مذاکرات و توافق به هر سه هدف مورد نظر دست یافتیم، گفت: این یک دستاورد مهم، ملی و تاریخی بوده است که به دست آمده و در این بین هدایت‌های رهبر انقلاب بیش از همه شامل حال دولت شد و تلاش کردیم در هر مذاکره‌ای ریز آن به رهبری اعلام شود تا راهنمایی‌های ایشان را داشته باشیم و بر اساس آن راهنمایی‌ها حرکت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه همه مولفه‌های موجود در کشور به کمک تیم هسته‌ای آمد و تیم هسته‌ای با کمک همان مولفه‌ها به این موفقیت دست یافت گفت: مهمترین مولفه آن استقامت و صبر ملت ایران بود و در کنار آن حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه قرار داشت که از این طریق توانستیم در شرایطی حساس به توافق دست پیدا کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید و شخص آقای روحانی تیم کارشناسی متدین، شجاع و متخصص با استفاده از مولفه‌های مختلف کار را به نتیجه رساند و در این میان باید از اعضای تیم هسته‌ای و به خصوص شخص آقای ظریف و صالحی تشکر کرد.

وی با اشاره به تصویب کلیات و جزئیات طرح برجام در جلسه علنی مجلس گفت: خوشبختانه امروز بعد از یک بررسی طولانی و فشرده بر روی توافق و شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان در جلساتی فشرده و طولانی با رای قاطعی این طرح را مورد تایید قرار داد و اجازه دادند دولت در چارچوب مشخص شده این طرح را پیش ببرد.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: از نمایندگان محترم مجلس به ویژه شخص رئیس مجلس به دلیل مدیریت حساس و هوشمندانه‌شان در این مسیر تشکر می‌کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه در دوران پساتحریم‌ها یکی پس از دیگری برداشته می‌شود گفت: در این بخش نیازمند اقدامات جدیدی هستیم و برنامه جدیدی برای توسعه ایران متناسب با شان ایران باید تنظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت در دوران بعد از تحریم دقیقاً سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود گفت: اقتصاد مقاومتی سیاست‌هایی علمی، دقیق و منطقی است که همه کارشناسان و صاحب‌نظران ایرانی بر روی آن اجماع دارند. بنده یک مورد نقد هم از سوی اقتصاددانان در این خصوص ندیده‌ام و این اولین باری است که در کشور حول سیاست‌های اقتصادی اجماعی به این شکل صورت می‌گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در این شرایط یکی از جاهایی که می‌تواند نقش کارساز و مهمی را برای کشور ایفا خواهند کرد دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است و توجه و استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها جزو اولویت‌های مهم کشور است.

وی با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای کشور در شرایط فعلی گفت: در سال ۹۰ درآمد کشور از نفت ۱۱۸ میلیارد دلار بود که هم‌اکنون به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. این عدد بسیار قابل توجه است و کاهش‌های درآمدی را برای کشور ایجاد کرده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت توانسته است دولت با کاهش درآمد نفتی ثبات را در بازار اقتصاد ایران فراهم سازد، گفت: با وجود این کاهش درآمد آرامش اقتصاد کشور به هم نخورد و با وجود اینکه خیلی‌ها تلاش داشتند که بگویند این بازار به هم خورده است شاهد ثبات اقتصادی کشور هستیم که اعتماد مردم به مدیریت دولت تدبیر و امید در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود اینکه رقم فروش هر بشکه نفت از ۱۰۸ به ۴۰ دلار رسیده است شاهد آرامش در بازار اقتصادی کشور هستیم و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دوران پساتحریم روزهای بهتری برای اقتصاد کشور رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه آنچه برای دولت در حوزه توسعه کشور مهم است توسعه متوازن و موزون همه جانبه در کشور است، خاطر نشان کرد: توسعه متوازن از مسیر توسعه علمی می‌گذرد اگر این مسئله را قبول کنیم باید قواعد و الزامات آن را از نظر نظری و عملی کاملا اجرایی کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه جایگاهی که توسعه علمی کشور می‌تواند برای دانشگاه‌ها ایجاد کند از دانشگاه‌ها خارج می‌شود گفت: برای محقق کردن این مسیر توسعه نیازمند افزایش شاخص‌های علمی و ارتقای توسعه علمی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچ موضوعی جز علم و فناوری نمی‌تواند کمک‌کار کشور باشد، خاطر نشان کرد: دولت به صورت جدی و با دقت نقش و جایگاه دانشگاه‌ها را مورد نظر قرار می‌دهد و وجود ۸۰۰ تا یک میلیون فارغ‌التحصیل را فرصتی برای خود می‌داند.

وی افزود: امروز نیاز داریم هر کسی که از دانشگاه بیرون می‌آید تولید ثروت و اشتغال کند و باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا فارغ‌التحصیلان بتوانند علاوه بر ایجاد شغل برای خود برای جمع بسیاری شغل ایجاد کنند. به همین دلیل به شدت نیازمند حضور فارغ‌التحصیلان توانمند هستیم که به توسعه کشور کمک کنند.

جهانگیری افزود: مراکز رشد و توسعه دانشگاه‌های کارآفرین باید مورد توجه قرار گیرد و این مراکز در این میان باید از حمایت‌ها و امتیازاتی برخوردار شوند. البته باید امتیازاتی را برای آنها تعریف کنیم که ادامه کار آنها به تولید ثروت و فناوری در کشور بینجامد.

معاون اول رئیس جمهور ضمن موفق خواندن این نشست از وزیر علوم، حوزه ریاست جمهوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست کرد پیشنهادات روسای دانشگاه‌ها در همین جلسه متوقف نماند و گفت: تمام مسائلی که در این جلسه از سوی روسای دانشگاه‌ها مطرح شد مکتوب و جمع‌بندی شده به مسئولان کشور تقدیم شود تا دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاه‌ها پاسخ مناسبی نسبت به پیشنهادات خود دریافت کنند.

وی تاکید کرد: اگر هم نتوانیم برخی از این پیشنهادات را به دلیل محدودیت بودجه اجرایی کنیم باید جواب قانع و کاملی به استاد و رئیس دانشگاه داشته باشیم.