قصور مشهود دستگاه‌های دولتی در افزایش زمین خواری
گروه اجتماعی

– عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: از ۱۷ اسفند سال گذشته که مقام معظم رهبری نسبت به مقابله با پدیده زمین خوای، کوه خواری و … تذکر و هشدار دادند هفت ماه می گذرد اما در این مدت به طور صد درصد نتوانسته ایم مانع این گونه تخلفات شویم.

به گزارشافکارخبر، مهرداد بائوج لاهوتی با بیان این مطلب اظهار کرد: زمین خواری و جنگل خواری و کوه خواری مربوط به چند سال اخیر نمی شود بلکه حداقل در ۲ دهه گذشته این گونه تخلفات صوت گرفته و کسی نیز به دنبال رفع تصرف اراضی ملی و طبیعی از دست سودجویان نبوده است.

وی تاکید کرد: این گونه تخلفات آنچنان گسترده شده که رهبر انقلاب نسبت به مقابله با آن تذکراتی دادند.

وی توصیح داد: وقتی مسوولان و کارکنان دستگاه های دولتی نظارت مناسب و دقیقی نسبت به اراضی ملی و طبیعی نداشته باشند بروز این موارد دور از ذهن نخواهد بود.

وی عنوان کرد: نگاهی به این تخلفات نشان می دهد در سال های گذشته دستگاه های مسوول مانند سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی و… در انجام وظایف محوله قصور کرده و شرایط را برای این تخلف فراهم ساخته اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بارها گفته ام که جنگل خواری، زمین خواری و تصرف ارضی ملی یا به وسیله افراد با تجربه که اصلاع کاملی از قانون داشته و در سایه بی‌توجهی مسوولان رخ می دهد و برخی از سازمان‌ها و وزراتخانه‌ها از افرادی که ناآگاه هستند، حمایت کرده و زمینه را برای بروز تخلف فراهم می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه زمین خواری خلاء قانونی نداریم و تا زمانی که در حوزه ای خلاء قانونی احساس نشود، مجلس نمی تواند به ماجرا وارد شود اما برای حفظ اراضی ملی و حفظ زمین ها و مراتع لازم است تا نمایندگان بر اساس وظیفه نظارتی خود عمل کرده و زمینه های سوء استفاده زمین خواران را از بین ببرند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در دو دهه گذشته بی توجهی نسبت به پدیده زمین خواری و سوءاستفاده در موضوع زمین، جنگل، کوه و دریا سبب شده تا سودجویان حاشیه امن احساس کرده و با خیال راحت تخلفات خود را ادامه دهند و در سایه این بی توجهی ها اکنون شاهد از بین رفتن بسیاری از شالیزارها و باغ های میوه در شمال کشور هستیم زیرا ارزش افزوده فراوانی در نتیحه تغییر کاربری، تصرف و تجاوز در اراضی ایجاد شده و این مساله صاحبان املاک را ترغیب به فروش یا تغییر کاربری زمین ها کرده است.

وی عنوان کرد: اگر صاحبان املاک و اموال از ابتدا مراقب اموال خود بوده و گول سود بیشتر در قبال تغییر کاربری را نخورند به حتم زمین‌خواری اتفاق نمی افتد.

لاهوتی ادامه داد: اکنون یکی از مشکلات وضعیت زمین هایی است که در ۲دهه گذشته تغییر کاربری داده اند که نمی توان انتظار داشت دولت و قوه قضاییه یک شبه آنها را رفع تصرف کرده و آزاد سازند.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در این زمینه، بیان کرد: قوع قضاییه عزم خود را برای مقابله با این پدیده جزم کرده و خوشبختانه تلاش های خوبی انجام داده است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم پرونده های زمین خواری، کوه خواری، دریا خواری و تصرف غیر قانونی اراضی ملی و طبیعی در دولت و قوه قضائیه پیگیری شود و دستگاه قضایی کشور با متخلفان فارغ از هر پست و مقامی که دارند برخورد جدی کنند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد تا دولت نیز در این مساله جدیت داشته و مسوولان متخلف را عزل و به مراجع قضایی معرفی کند و پیگیر به مجازات رسیدن این افراد باشد.

لاهوتی در پایان گفت: سازمان و دستگاه های مسوول باید با متخلفان برخورد جدی کرده و از دادن امتیازات و خدماتی مانند آب، برق و سایر زیر ساخت ها به شدت بپرهیزند.