بسته ضد رکود تراوشات فکری چند وزیر است، نه هیات دولت

به گزارشافکارخبر، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین امروز سه‌شنبه ۹۴/۷ / ۲۸ طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: زحمات زیادی برای تعیین ساختارهای بسته اقتصادی دولت کشیده شده است، هر چند می توان عنوان کرد بسته ضد رکود تراوشات فکری چند وزیر است، نه هیات دولت. با وجود این، اجرای این بسته به مقدماتی نیاز دارد.


نخستین کاری که از رئیس جمهور انتظار می رود این است که اختلافات موجود در دولت رفع شود. چند مساله مهم در این بسته مطرح نشده است، از جمله کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و پرداخت یارانه‌ها. درباره اقتصاد مقاومتی نیز فقط عنوان شده است در چارچوب آن حرکت می‌کنند، اما درباره چگونگی عملکرد درباره اقتصاد مقاومتی صحبتی نشده است.


با توجه به این صحبت ها به نظر می‌رسد که بسته ضد رکود بسته ای نارسا باشد، زیرا گفته شده که ظرف شش ماه این بسته قابل اجراست، در حالی که دو ماه آن برای تعیین آیین نامه و ضبط و ربط آن پیش می‌رود و در چهار ماه باقی مانده دولت نمی تواند کار مهمی را صورت دهد. دولت باید به فکر اشتغال جوانان بیکار و همچنین به فکر بدهی خود به بخش دولتی و خصوصی باشد. این در حالی است که چگونگی بازپرداخت ها در این بسته عنوان نشده است. در نتیجه ضعف‌هایی در آن وجود دارد. با وجود این، باید منتظر بود کار شروع شود و پس از آن نتایج آن را بررسی کرد.


این بسته برای چهار ماه نمی‌تواند کارساز باشد و با توجه به رکود سنگینی که بر کشور حاکم است با طرح های کوتاه‌مدت نمی توان گشایشی در حوزه اقتصاد به وجود آورد. باید توجه داشت نمی توان رکود را حفظ و تورم را مهار کرد؛ قطعا زمانی که می خواهیم رکود را مهار کنیم باید تورم را تحمل کنیم و رکود به رونق تبدیل نمی شود مگر اینکه سرمایه گذاری صورت گیرد. باید اشتغال ایجاد کرد و مردم را به خرید کالا تشویق کنیم که این روند با کاهش تورم نقطه به نقطه خوانایی ندارد.


با وجود نارسایی های موجود منتظر می مانیم تا اجرای بسته شروع شود و امیدواریم که بتوانند توصیه های مندرج در بسته پیشنهادی را اجرایی کنند. درباره طرح های دیگر از جمله پرداخت یارانه ها همواره عنوان کرده‌ام که تنها ۲۰ درصد از افراد جامعه باید یارانه دریافت کنند و ۸۰ درصد باید از دریافت یارانه حذف شوند. یارانه تنها باید به کسانی که زیر خط فقر هستند و نمی توانند زندگی خود را اداره کنند، پرداخت شود. این افراد حدود ۱۵ میلیون نفر هستند. پرداخت یارانه به تمامی افراد جامعه اثرات تخریبی فراوانی را دارد از جمله اینکه تولید در روستاها از بین رفته است، زیرا در بسیاری موارد شاهد این هستیم که یک خانوار پنج نفره روستایی که ماهانه ۲۵۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند دیگر به دنبال تولید و کار نمی‌رود. با اصل پرداخت یارانه در سطح بالا مخالفم و اثرات تخریبی آن در بلندمدت مشخص می شود.


مسال زمستان سختی را در پیش داریم که با سرمایه گذاری و اشتغال جدید می توان جلو بحران در زمستان را گرفت. اگر بدهی‌های دولت کم شود، شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌توانند با دریافت بدهی‌ها کار خود را رونق دهند. دولت باید بسته ضد رکود خود را با سه نهاد در بخش خصوصی که اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی است در میان بگذارد و مشکلات آنها را بشنود و بعد بسته اقتصادی را اجرا کند.