موج اطلاعات هرز در شبکه های اجتماعی

به گزارشافکارخبر،این روزها شبکه های اجتماعی به مهم ترین منبع برای دریافت اطلاعات کاربران تبدیل شده‌اند که می‌توان با خبری کوتاه موجی بزرگ در آن به راه انداخت که تبعات آن تا مدت‌ها بر روان جامعه تأثیر بگذارد.

یکی دو سالی می‌شود که شبکه‌های تعاملی موبایلی چنان جان گرفته‌اند که حتی شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب قدیمی، مانند فیس بوک و توئیتر را تحت الشعاع جذابیت خود قرار داده اند.

کاهش چشم گیر هزینه‌ها، سهولت دسترسی، سرعت انتقال، امکان عضویت در گروه‌هایی که تنوع بیشتری نسبت به سایر شبکه های اجتماعی دارند؛ ازجمله علل پرمخطب بودن این شبکه های اجتماعی محسوب می شوند چراکه هر کاربر با دسترسی به تلفن همراه و استفاده از قابلیت های نرم افزار ها، بلافاصله وارد دنیای پیام رسان ها می شود و با انواع خبرها مواجه می شود.


حال با اینکه ورود به فضای مجازی به امری ضروری تبدیل شده است نکته ای که قابل تامل است این است که یکی از اثرات سوء فضای مجازی اطلاعات هرزی‌است که در این فضا مخابره می شوند.

نمونه‌های خارجی نرم افزار های پیام رسان به حدی در کشور ما فراگیر شده و جای خود را در بین مردم باز کرده است که حتی افراد سیاسی، اجتماعی، هنری، ورزشی و…سعی کرده‌اند با نصب آنها از اخبار جامعه در اینگونه شبکه ها جا نمانند. حال پایین بودن سواد رسانه‌ای و ویژگی های احساسی در برخی از کاربران هم کمک کرده است تا مطالب و شایعات در فضاهای مجازی گسترش یابند و در مقابل اطلاعات مفید و ارزشمند و هدف دار در این شبکه ها به دلیل کمبود بستر مناسب نگرانی هایی را برای کاربران ایجاد کرده است. گاهی مطالبی که دست به دست در این فضاها به اشتراک گذاشته می شوند پایه علمی ندارند و صرفا نوعی سرگرمی تلقی می شوند.

یکی از دلایل مهم بی اعتمادی کاربران به این شبکه ها، پایین بودن سطح مطالب و گروه های ساختگی است، به گونه ای که گروه ها جنبه ی جوک و طنز پیدا کرده اند و بیشتر مطالب هرز و بلااستفاده بین کاربران ردوبدل می شود.


دلیل دیگر این بی اعتمادی؛ مفاهیم کذب و دردسر سازی است که در اکثر گروه ها با دامن زدن به شایعات درباره زندگی خصوصی افراد مشهور در جامعه نزد افکار عمومی قرار می گیرد، این در حالی است که انتشار چنین اخبار کذبی نه تنها افکار عمومی را بدبین می کند بلکه خاطره بسیار تلخی از زندگی هنرمند و یا هر شخص مشهور دیگر که درباره اش دروغ پردازی شده است به جا می گذارد.

گفتنی است؛ از آنجایی که این شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان موجب انتشار قارچ گونه مطالب غیر مستند در فضای مجازی شده اند می طلبد تا نهاد های نظارتی و حتی کاربران به فکر اقدامات بازدارنده باشند.