۳۶ زائر مفقودالاثر درحادثه منا

به گزارشافکارخبر،" نوذر شفیعی " سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به جلسه فوق العاده کمیسیون متبوع خود در رابطه با فاجعه منا، گفت: صبح امروز ابعاد مختلف فاجعه منا در جلسه فوق العاده با حضور آقایان اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس وزارت‌امور خارجه و تعدادی از اعضای بعثه حج مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: بروجردی رئیس کمیسیون در آغاز جلسه اظهار کرد همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند فاجعه منا نباید به سکوت و فراموشی سپرده شود.

به گفته این نماینده، بروجردی تاکید داشت بدون تردید دولت عربستان و برگزار کنندگان این مراسم مهم جهان اسلام در این فاجعه مقصرند و باید در برابر جهان اسلام پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: بروجردی ضمن تشکر ایرانی حج نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت تأکید کرد که پیگیری و زنده نگهداشتن این موضوع مهم وظیفه سازمان حج و وزارت امور خارجه است.

همچنین بروجردی عنوان کرد تا زمانی که وضعیت افرادی مانند رکن آبادی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان مشخص نشود مسئولیت با دولت عربستان است. به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه زمینه های مانند اقدامات اجتماعی، امنیتی، سیاسی در مورد ایشان یک فرضیه جدی دانست.

شفیعی ادامه داد: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این جلسه بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت دولت عربستان به لحاظ مقررات بین المللی موظف است با این کمیته برای روشن شدن ابعاد این فاجعه همکاری نماید.

در ادامه جلسه امروز کمیسیون امنیت و سیاست خارجی اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این جلسه گزارش مفصلی از اقدامات انجام شده ارائه کرد، سخنگوی کمیسیون در این باره گفت: تاکنون ۳۶ زائر مفقود الاثر هستند که رسما از سوی دولت عربستان اعلام شده است و ۲۹ جسد را نیز دفن کرده‌اند که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در جلسه اقدامات این وزارت خانه و پیگیری ها ی حقوقی را تشریح و بر ضرورت همکاری دولت عربستان در این زمینه تأکید کرد.

در این جلسه آقایان سبحانی نیا و حیدرپور نمایندگان نیشابور و شهرضا نقطه نظرات خود را در این زمینه تشریح کردند.